Tussenstand Ensete maurelli.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Ronnie D op 18 dec 2014 20:46

Ben ik het niet mee eens Carlo. Bij mij staan ze ook in de garage s'nachts 10 graden en overdag 17 graden en echt geen krimp. Maar na het wortelen in de pot gewoon weer rustig de groei er in. Maar ik begin ze ook weer feb/maart water te geven, gaat al 3 jaar goed.
Ronnie D

12 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 18 dec 2014 21:03

Zolang alles goed droog is zijn koude temperaturen geen probleem.
Pas als de kluit of de oksels nat zijn krijg je rotting.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 18 dec 2014 22:06

Dan zal ik morgen de kluit eens wat meer zand gaan afhalen want die is nog redelijk nat. De onderste blad stelen gaan wat loszitten ofwel daar zit inmiddels veel minder stugheid in dan normaal. Vandaar mijn vraag.

@Ronnie het is toch echt al jaren zo in mijn geval, vandaar dat ik een andere manier wil proberen. Met musa's gaat dit steeds vlekkeloos en lijkt de stam nog niet een gram lichter te worden maar ensete's lijken me toch minder kou te kunnen hebben.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Ronnie D op 18 dec 2014 22:21

Misschien heeft het met vochtigheid te maken?? , want hier gaat alles goed maurelli en(basjo en red tigers) heb gewoon radiatoren en een heater hangen.
Ronnie D

12 bedankjes

Berichtdoor teun op 20 feb 2015 10:34

Mijn Maurelli staat er hier nog keurig bij. Hier en daar beginnen de bladeren wat bruin te worden maar ik heb er vertrouwen in dat hij de winter goed door komt.

Nu is hij vorig jaar zijn pot flink uitgegroeid, ik ben dan ook op zoek naar een nieuwe goedkope pot. Zou een speciekuip iets zijn voor de maurelli aangezien ze zo snel groot worden?. Wanneer moet ik hem weer water gaan geven?

Teun.
teun

0 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 20 feb 2015 13:29

Is er ook iemand die goede ervaringen heeft met brandnetel mest voor de grote jongens?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 20 feb 2015 21:16

brandnetelmest heb ik nog nooit geprobeerd maar wil ik ook wel eens maken dit jaar, als ik weer niet te lui ben om bij te mesten :)
Volgens mij lusten ze alles en liefst veel :P
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 20 feb 2015 22:02

@ teun:
als je hem vorig jaar als klein plantje hebt aangeschaft dan is waarschijnlijk een kleine metskuip ideaal voor dit jaar, een grote (90liter) is dan nu nog iets te groot maar ideaal voor het 3ejaar. Het is belangrijk dat je niet té groot neemt in verhouding, want dan bestaat het gevaar dat de pot tegen de winter niet volledig een en al wortel is, waardoor de kluit nat blijft in de winterstalling en de plant doodgaat.

een foto van mijn enseteetjes vandaag, die op de voorgrond is een van drie seizoenen oud in een 90l pot, ik ga voor dit jaar (4e dus) op zoek naar een grotere kuip die ik nog door een deur krijg :) de andere op de achtergrond is al 7 of 8 jaar oud en gaat weer de volle grond in:
Afbeelding
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor teun op 21 feb 2015 00:12

Sub T,

Die ziet er goed uit zeg!, dan van mij is nog een stukje kleiner :) . Ik heb hem vorig jaar uit de pot gehaald en vervolgens laten drogen en weer met losse/droge potgrond in de pot gedaan.

Wanneer moet ik hem weer op gaan potten in de nieuwe kuip? zou een 65L voldoende zijn voor het 2e seizoen?

Die je daar in de oranje pot hebt? blijft die daar ook in staan? want dan zou de pot waar hij nu in staat bij mij ook nog wel voldoen.

Alvast bedankt.
teun

0 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 21 feb 2015 17:57

Hoi,
De grote op de achtergrond komt uit de volle grond en staat tijdelijk in die pot met wat potgrond om de wortels te beschermen tegen uitdroging, en om hem recht te houden :) in het voorjaar gaat hij weer op zijn plekje in volle grond.

65 liter is zeker ruim genoeg, mischien zelfs wat ruim voor het 2e jaar afhanklijk hoe groot de kluit/plant op dit moment juist is?

Mijn persoonlijke ervaring is dat zolang de plant in pot groeit het beter is om te zorgen dat hij met een flink doorwortelde krappe pot zo de winterstalling inkan, die trekt hij vlug genoeg droog en zo heb je na de winter veel minder uitgedroogde/afgestorven wortels waardoor de plant veel sneller op topsnelheid komt in het voorjaar. In de late zomer/najaar trekt hij de grond dan wel nogal vlug droog maar dat geeft niets en is juist handig later.

Als de plant in volle grond wordt opgekweekt dan moet je de wortels in het najaar wel beschadigen, maar je merkt dan ook dat ze in het voorjaar weer even tijd nodig hebben om dan wortels aan te maken.

hier zie je een tweedejaars in een 65liter pot in het voorjaar 2013(enkele bladeren gegroeid) ik vind dit het maximum. Als je plant een stuk kleiner is zou ik zeker een kleinere pot nemen. Ook een voordeel van niet te snel te groot nemen is dat je hem een jaartje langer op een normale manier kunt verpotten zonder de wortels te moeten snoeien ofzo omdat de pot niet meer hanteerbaar is/ binnenkan :)

Afbeelding

Hier dezelfde plant begin augustus 2013

Afbeelding

En dezelfde plant in zijn derde jaar (vorig jaar dus) in de 90 liter kuip.

Afbeelding

als je er een jaartje langer over doet (minder vlug zo groot verpotten) zal de plant nog een stukje groter zijn in de 90liter pot. Een foto van mijn grootste exemplaar toen hij nog in de 90liter pot stond in 2011:

Afbeelding
Sub T

138 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers