Tussenstand Ensete maurelli.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Jerone op 06 maart 2015 19:46

Ik zal binnenkort eens een foto posten.

Weggooien doe ik ook zeker nog niet, ik denk dat het een combinatie van de 3
is die je op noemt.

Hij was te zwaar en te groot om direct naar het zolder te slepen, dus heeft eerst een
tijd in een donkere garage gestaan.
Bij de musa`s gaat dit wel goed,
maar bij de ensete zit er natuurlijk veel meer vocht in.
Jerone

4 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 06 maart 2015 23:56

Hier zijn ze tot nu toe ongeschonden de winter doorgekomen, en zijn al aan de groei :) Planten staan in de kas.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor teun op 07 maart 2015 12:07

Vandaag voor het eerst mijn Maurelli in het zonnetje gezet. Ook heb ik de bruine bladeren eraf geknipt, wat ik volgens mij beter voortaan voor de winter kan doen?.
Volgens mij mag ik wel zeggen dat hij zijn eerste winter goed heeft overleefd. Heeft nog geen drup water gehad..
Hij staat in zijn nieuwe 65L kuip met nieuwe potgrond. Ik ben benieuwd wat dit gaat worden dit jaar!
Ik hoop dat hij wat meer de lucht in gaat. Breed worden doet hij wel.... :roll:

Afbeelding
teun

0 bedankjes

Berichtdoor jaak op 07 maart 2015 13:53

teun ik denk met de eerste zon op het blad dat die zullen verbranden, beter is om hem eerst wat te laten wennen in de schaduw en stilletjes aan in de zon te plaatsen.
Het ziet er een mooi exemplaar uit :thumb_up:

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 07 maart 2015 18:23

@Teun, is het niet makkelijker om de Ensete in de grond te zetten of ben je niet van het uitgraven?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor The Flying Dutchman op 07 maart 2015 19:06

Mooi exemplaar Teun. Staat er goed bij :thumb_up:
The Flying Dutchman

14 bedankjes

Berichtdoor roellus op 07 maart 2015 20:33

Wat zijn de voordelen van een maurelli in de grond te plaatsen ten opzichte van in een 65L kuip?

Ik ben namelijk ook van plan om die van mij in een grote kuip te zetten.

Gr. Roel
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
roellus

15 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 07 maart 2015 21:49

De voordelen zijn:
- Je hoeft minder water te geven
- de plant kan niet omwaaien, maar als je de plattere metskuipen en niet van die hogere kuipen met handvatengebruikt zal die ook niet vlug omwaaien hoor.

Beter groeien doen ze in volle grond niet echt, zolang je ze altijd een goede maat groter kunt verpotten zonder wortelsnoei en je ze goed water geeft. In volle grond groeien ze op het eind van de zomer wat beter dan in pot, maar die in pot vertrekt in het voorjaar veel vlugger dan een in de nog koele grond.
Pas op, als je eentje in het voorjaar uitplant die eerst in pot stond zal hij gedurende dat eerste jaar wel beter groeien dan in kuip, maar dat verschil takelt weer af in de winter erop doordat je hem moet uitgraven!
Dus het effect van goede groei in volle grond heb je maar 1jaar: het jaar dat je hem vanuit kuip in de grond zet. Daarna is het beest zo groot dat je hem relatief weinig wortels kunt gunnen als je hem uitspit en zal de plant eigenlijk elk jaar ongeveer even groot worden.

Eentje die je uit de volle grond moet halen takelt veel meer af in de winter t.o.v. een in pot. Er zullen veel minder gezonde wortels overblijven waardoor de plant in het voorjaar zeer langzaam op gang komt. Als de Ensete nog klein is zal dit nog meevallen, omdat je nog relatief veel wortels kunt uitgraven, maar hoe groter de plant, hoe meer dit effekt zal gaan spelen.

Daarom denk ik dat je het snelst een grote maurellii krijgt in pot en niet in volle grond.

Als de pot tegen de winter goed doorworteld is kan je die veilig binnenzetten, zelfs als de grond nog maar pas in de gietende regen gestaan heeft, de plant zal hem binnen no time droog zuigen. De plant zal na de winter ook nog steeds een gezonde wortelkluit hebben en veel beter aanslaan.

Nog een voordeel van in kuip is dat ik ze dan op het terras in een hoekje kan trekken zodat ze beschut staan van stormwind en hagelbuien.

Ik vind het persoonlijk dus het leukst om eerst in kuip een zo groot mogelijk beest op te kweken tot ik hem echt niet meer een grotere kuip kan geven, en dan pas de volle grond in, waarbij dat eerste jaar in volle grond een feest is! :)

Wil je de grootste maurellii van allemaal, sleep dan de grootste kuip naar je hol en je zal de grootste hebben daar ben ik van overtuigd. Of eigenlijk was ik van overtuigd, nu ik zie dat er iemand lijkt in geslaagd te zijn er eentje in volle grond te overwinteren!! :shock: :applaus:
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 07 maart 2015 21:50

wow heb ik dat allemaal getypt! :shock:
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor dj_embé op 07 maart 2015 22:07

haha Kimbe!! Dacht ik ook net!
dj_embé

88 bedankjes