De voordelen zijn:
- Je hoeft minder water te geven
- de plant kan niet omwaaien, maar als je de plattere metskuipen en niet van die hogere kuipen met handvatengebruikt zal die ook niet vlug omwaaien hoor.
Beter groeien doen ze in volle grond niet echt, zolang je ze altijd een goede maat groter kunt verpotten zonder wortelsnoei en je ze goed water geeft. In volle grond groeien ze op het eind van de zomer wat beter dan in pot, maar die in pot vertrekt in het voorjaar veel vlugger dan een in de nog koele grond.
Pas op, als je eentje in het voorjaar uitplant die eerst in pot stond zal hij gedurende dat eerste jaar wel beter groeien dan in kuip, maar dat verschil takelt weer af in de winter erop doordat je hem moet uitgraven!
Dus het effect van goede groei in volle grond heb je maar 1jaar: het jaar dat je hem vanuit kuip in de grond zet. Daarna is het beest zo groot dat je hem relatief weinig wortels kunt gunnen als je hem uitspit en zal de plant eigenlijk elk jaar ongeveer even groot worden.
Eentje die je uit de volle grond moet halen takelt veel meer af in de winter t.o.v. een in pot. Er zullen veel minder gezonde wortels overblijven waardoor de plant in het voorjaar zeer langzaam op gang komt. Als de Ensete nog klein is zal dit nog meevallen, omdat je nog relatief veel wortels kunt uitgraven, maar hoe groter de plant, hoe meer dit effekt zal gaan spelen.
Daarom denk ik dat je het snelst een grote maurellii krijgt in pot en niet in volle grond.
Als de pot tegen de winter goed doorworteld is kan je die veilig binnenzetten, zelfs als de grond nog maar pas in de gietende regen gestaan heeft, de plant zal hem binnen no time droog zuigen. De plant zal na de winter ook nog steeds een gezonde wortelkluit hebben en veel beter aanslaan.
Nog een voordeel van in kuip is dat ik ze dan op het terras in een hoekje kan trekken zodat ze beschut staan van stormwind en hagelbuien.
Ik vind het persoonlijk dus het leukst om eerst in kuip een zo groot mogelijk beest op te kweken tot ik hem echt niet meer een grotere kuip kan geven, en dan pas de volle grond in, waarbij dat eerste jaar in volle grond een feest is!

Wil je de grootste maurellii van allemaal, sleep dan de grootste kuip naar je hol en je zal de grootste hebben daar ben ik van overtuigd. Of eigenlijk was ik van overtuigd, nu ik zie dat er iemand lijkt in geslaagd te zijn er eentje in volle grond te overwinteren!!