Tussenstand Ensete maurelli.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Rob op 27 okt 2015 23:59

Hier ook nog in volle grond.
Afhankelijk van de vooruitzichten blijft ie nog wel minimaal een weekje of 2 staan denk ik. Ik hoop eerlijk gezegd de Sinterklaas te halen om de tijd binnen te beperken tot een maand of 4.

Sylvan, Een mooie dikkert :thumb_up: , maar hij kan volgend jaar echt nog wel vetter hoor! Als ik die ene die hier over is op zon pot leg dan is het geheid einde pot... vorig jaar was ie al dik maar nu is het niet leuk meer: ik kan hem alleen niet meer baas met een massa van over de 80 kg (zonder het uitstaande blad).
Maar goed dat ie in een verhoogde border staat, waar ik hem dan langs afleg om het water eruit te krijgen.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 28 okt 2015 00:02

De mijne ligt reeds uit te lekken, volgend weekend mag hij terug recht.
Ik vrees dat mijn monster over zijn hoogtepunt heen is na 7 jaar. Hij weegt merkelijk minder dan vorig jaar.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 28 okt 2015 22:45

@Rob, deze is ook niet met 1 persoon te tillen hoor, banaan lijkt kleiner op de foto dan die daadwerkelijk is. Plant heeft 4-5 jaar in kuip gestaan en dit jaar voor het eerst in volle grond.

Plan is overwinteren in de garage, droog in een bak zand.
Bijlagen
IMG_0346-001.JPG
IMG_0346-001.JPG (143.94 KiB) 4247 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor teun op 01 nov 2015 17:13

Inmiddels ook uit de bak gehaald en plat gelegd. Ik verbaas mij hoe enorm wortelgestel er onder mijn Maurelli van 2 jaar zit, ik heb al het modder ertussen uitgehaald met de tuinslang vooral om wat gewicht te besparen. Ik laat hem een paar dagen plat liggen in mijn tuinhuisje om hem vervolgens op te potten en weg te zetten, op naar volgend jaar! :thumb_up:

Afbeelding
Afbeelding

En hier hoe hij er dit jaar in volle glorie bij stond :

Afbeelding
teun

0 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 08 nov 2015 10:59

Hoi,

Mijn Ensete staat ook nog altijd in de volle grond, net als gewone.

Enste glaucum staat al binnen.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor archiwol op 08 nov 2015 12:45

Hallo,
ik ben vrij nieuw op dit forum en laat dit jaar voor het eerst een Ensete overwinteren. Het valt mij op dat het belangrijkste probleem lijkt te zijn dat de plant te vochtig blijft in de winter en in het voorjaar weggerot blijkt te zijn.
Als ik een geel blad af snij zie ik dat de bladstengel rechthoekige holtes heeft die veel water bevatten, het blad is zwaar van het water. Ook in de zomer, als het niet regende en ik alleen water gaf op de kluit (hij staat in een pot) verzamelde zich water in de blad oksels die blijkbaar vanuit de kluit opgezogen wordt. Al is de kluit helemaal droog voor het overwinteren, er is nog veel water aanwezig in de plant zelf.
Kan het helpen om toch zoveel mogelijk blad te laten zitten in de winter, zodat eventueel water alsnog verdampt via het blad? Ik heb hem nu laten uitlekken en met het meeste blad er nog aan in de garage gezet, zodat er geen regenwater meer bijkomt maar het aanwezige water wel kan verdampen.
archiwol

0 bedankjes

Berichtdoor teun op 08 nov 2015 13:29

Ik denk dat er altijd wel wat water in de plant aanwezig is.
Het droog wegzetten, zoals ik het doe, is inderdaad het water uit de oksels laten lopen.
De plant zal binnen wel verder opdrogen.
Ik heb ook de bladen eraf gehaald, daarna zie je ook dat dit nog veel water bevat wat later ook wel indroogt.
Wat ook belangrijk is, is dat hij in droge grond terecht komt. Temperatuur van overwinteren speelt ook een grote rol.
Vorig jaar werkte deze tactiek goed, ik hoop dat ik hem nog een winter door krijg.

Vooral dit gedeelte blijft toch eerst nog nat :

Afbeelding

Ik heb hem met wat verse grond opgepot en weggezet :

Afbeelding
teun

0 bedankjes

Berichtdoor archiwol op 08 nov 2015 14:08

Als hij in een pot staat, is het dan wel nodig om hem te verpotten voor de winter? Als de kluit droog is moet dat toch kunnen. En als je de wortels niet beschadigt heeft hij een voorsprong in het voorjaar.
archiwol

0 bedankjes

Berichtdoor jaak op 08 nov 2015 14:32

als de Maurelli reeds in pot staat en de potgrond is opgedroogd heeft het inderdaad geen zin om te verpotten, ik pas hetzelfde systeem toe met kleinere planten die het ganse seizoen in pot hebben gestaan en wacht om het blad er af te snijden tot die verdroogd zijn, bij een groot exemplaar snijd ik het blad op 2 na er allemaal af en laat lang genoeg uitlekken om dan op te potten in droge potgrond.
De overwinteringstemperatuur bedraagt hier gemiddeld 10 a 12 graden waar de planten blijkbaar tevreden mee zijn.

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor teun op 08 nov 2015 16:00

Hier ook dezelfde temperatuur jaak.
Ik trek heb toch uit zn pot en pot hem opnieuw op omdat ik er niet zeker van ben of de pot voldoende droog was. Toen ik hem eruit trok bleek het 1 natte boel te zijn. Blij dat ik hem dus even omgezet heb.
teun

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers