Musa Siam Ruby in de volle grond.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Musa Siam Ruby in de volle grond.

Berichtdoor KevinC op 25 feb 2010 16:11

Bij mij overwinterd de Siam Ruby eigenelijk heel makeklijk. Hij is zowat de enige banaan zonder een rot plekje of schade.

Hij staat bij mij op kamertemperatuur (overdag 20°C, 's nachts 16°C) aan een groot raam en groeit goed. Wel is hij een beetje zwakjes door de warmte en het weinige licht denk ik.
Als ik hem ga buitenzetten ga ik de stam tot ongeveer in de helft afzagen denk ik, want als ik hem zo buiten zet zou hij wel eens kunnen afknakken als het hard waait.

Ik post straks wel eens een foto.

En Christophe, dat is goed. ;)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Musa Siam Ruby in de volle grond.

Berichtdoor Christophe op 25 feb 2010 16:37

Bij mij overwinterd de Siam Ruby eigenelijk heel makeklijk. Hij is zowat de enige banaan zonder een rot plekje of schade.

Bizar hé. Bij mij vallen sommige planten plots weg :( Ik heb zo'n vermoeden dat de watergift er véél mee te maken heeft.

En Christophe, dat is goed.

Jej! :D
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musa Siam Ruby in de volle grond.

Berichtdoor KevinC op 25 feb 2010 18:41

Dit is hij:

Afbeelding
Hij staat aan een zuid-westen gericht raam.

Eén van mijn andere bananen, een Musa sikkimensis met 2meter stam die in de serre stond was langzaam maar zeker van boven naar beneden aan het rotten. Ik heb zondag het rotte gedeelt e weggesneden en hem binnen bij kamertemperatuur gezet en hij begint goed te groeien. :)

Afbeelding


Ro, was jij het die 2 kleine Siam Ruby's aan ons heeft geschonken voor ons schoolproject?
Op school staan ze in een verwarmde kas bij +-20°C en ze doen het ook erg goed.
We houden ze trouwens vrij vochtig. (Mijn exemplaar thuis giet ik ook regelmatig).

Warmte (20°C) is dus volgens mij het belangrijkste punt in de overwintering van deze banaan. ;)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Musa Siam Ruby in de volle grond.

Berichtdoor Christophe op 25 feb 2010 19:40

Mooi exemplaar ;)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musa Siam Ruby in de volle grond.

Berichtdoor TropiRo op 25 feb 2010 19:59

Klopt Kevin, leuk om te horen dat het goed met ze gaat. Hoe gaat het met de andere planten?

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Musa Siam Ruby in de volle grond.

Berichtdoor KevinC op 25 feb 2010 20:25

Heel goed Ro :)
In de bak met fortunei zaailingen kiemen nog altijd af en toe zaden. :o
Het zijn er erg veel. We gaan één van de dagen er een groot deel van oppotten en de rest gaan we proberen te ruilen tegen andere exotische plantjes.
Binnenkort komt er een webblog waar we alles op gaan bijhouden.


Idd Christophe, maar een beetje opgeschoten, daarom ga ik hem binnenkort voor hij naar buiten kan afsnijden op ca 50cm hoogte.


Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Musa Siam Ruby in de volle grond.

Berichtdoor TropiRo op 25 feb 2010 23:06

KevinC schreef:In de bak met fortunei zaailingen kiemen nog altijd af en toe zaden. :o
Het zijn er erg veel.


In die bak had ik als het goed is 300 verse zaden gezaaid dus je hebt kans op nog veel meer plantjes ;) .
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Musa Siam Ruby in de volle grond.

Berichtdoor KevinC op 25 feb 2010 23:08

Ik denk dat we bijna aan 300 zaailingen zitten nu ;) Mooie opkomst. :)
In wat voor grond staan ze eigenlijk?

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Musa Siam Ruby in de volle grond.

Berichtdoor TropiRo op 25 feb 2010 23:14

Dat is dan zeker een mooie opkomst.
De grond is neem-coir vermengd met perlite en er is palmbooster aan toegevoegd.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Musa Siam Ruby in de volle grond.

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 feb 2010 00:03

Warmte is duidelijk de vereiste om Siam Ruby goed te overwinteren. Ik had twee grote siam ruby's van meer dan 2 meter en twee zelfstandige scheuten (dus al afgesneden en zelf aan de groei in pot) van die grote ! Bij die grote kwamen ook weer al vele nieuwe scheutjes piepen. Één van die zelfstandige scheuten staat hier al heel de winter in de living voor het grote raam, hier is het overdag steeds 20°C, snachts enkele graden minder. Deze is steeds blijven doorgroeien en zelfs nu al aan een tempo van 4cm per dag ! Ook nooit misvormde bladeren of witte kleur, gewoon normaal blad maar wel groen met lichtrode kleur, de laatste worden terug roder doordat hij al terug meer zon begint te zien.
Dan de andere siam ruby's...dus die tweede zelfstandige scheut samen met die twee grote hebben overwintert op een koude zolder kamer onder het dakraam. Daar is het steeds rond de 10°C gebleven ! Het is lang heel goed gegaan, ze bleven lang goed maar half januari is het ineens snel achteruit gegaan. De zelfstandige scheut is al volledig weggerot, en van de twee reuzen heb ik al twee dwergen moeten maken :roll: Omdat ik die twee zeker wil overhouden heb ik deze al verplaatst naar een warme kamer afgelopen week. Ondertussen is al het rotten gestopt en opgedroogd en zijn deze ook terug in de groei geschoten ! :) De één heeft nu nog ongeveer 1,20m goede stam, de andere maar een halve meter niet meer maar wel beide een dikke (diameter 15cm) knol onderaan die nog tiptop inorde is ! :mrgreen:
Warmer overwinteren dan de andere bananen is dus de les, ik denk dat 15°C de minimum is ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 118 gasten