alles terug buiten gezet

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

alles terug buiten gezet

Berichtdoor barre op 19 maart 2010 22:55

Hey mensen,

Terug van weggeweest te zijn :-)
Vandaag heb ik alles terug buiten gezet aangezien ze de komende 14 dagen temperaturen geven tussen 6-17 graden. Met alles bedoel ik alle musa, ensetes,canna's....
alles stond op zolder daarvoor

zijn er nog mensen die reeds alles buiten gezet hebben.

Ik heb alvast wat beender en bloedmeel bij onder de droge (lees uitgedroogde grond ) gemengd om zo te hopen dat de groei iets sneller aanschiet.
barre
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 08 maart 2009 01:31
8 bedankjes

Re: alles terug buiten gezet

Berichtdoor amourath op 19 maart 2010 23:33

De bananen blijven nog even binnen hier, volgende week wordt het weer koeler (overdag 10 graden, 's nachts 5 graden) en het mag iets warmer nog voor de banaantjes :) Al de rest staat wel buiten, weer wennen aan de zon nu...
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: alles terug buiten gezet

Berichtdoor p e t e r op 20 maart 2010 00:01

Hey Bart,

Inderdaad lang niks meer van je gelezen.

Met je ensete's zou ik toch nog oppassen. Zeker in de combinatie vocht en koude nachten kan nog slecht aflopen.

De palmen en boomvaren staan reeds buiten. Alle musa's in pot blijven nog binnen.
Ik zou je musa's voorlopig in je tuinhuisje zetten.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: alles terug buiten gezet

Berichtdoor barre op 20 maart 2010 00:53

Hey,

Ik dacht dat bananen tot 5 graden goed konden verdragen? ze staan mooi uit de wind. Indien ze toch kouder weer (lees onder 5 graden) voorspellen zou ik ze zeker in het tuinhuis zetten, zolang het boven de 5 is was dit volgens mij geen probleem.


groetjes Bart
barre
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 08 maart 2009 01:31
8 bedankjes

Re: alles terug buiten gezet

Berichtdoor TropiRo op 20 maart 2010 12:47

Hey Barre, leuk om weer van je te horen, alle planten de winter overleeft?
Ik heb vandaag ook bijna alle Musa´s naar buiten gezet en ga er straks al een aantal uitplanten.
De Musa's die een beetje kou kunnen hebben zullen niet kapot gaan als het nu 1-2 graden gaat vriezen, -5 C is wel op het randje van de basjoo, alles hieronder zal de stam doen bevriezen, de andere soorten kunnen veel minder hebben.
Met de ensete's en tropische Musa's kan je het beste nog 1 maand wachten met buiten zetten.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: alles terug buiten gezet

Berichtdoor dest_planten op 20 maart 2010 13:20

Hoi,

Ik heb ook al mijn palmen, boomvarens en Musa basjoo al buitengezet.De andere Musa's en kuipplanten staan nog in de serre.

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: alles terug buiten gezet

Berichtdoor barre op 20 maart 2010 19:26

Hey Ro,

De meeste die ik bij jou komen halen heb zijn de winter redelijk goed doorgekomen. Vooral die grote maurelli ziet er nog steeds goed uit. NA twee dagen buiten te staan is ie weer in de groei geschoten (speer op 2 dagen 1.5 cm gegroeid)

Enkel de kleinere bananen heb ik verloren waaronder spijtig genoeg een siam ruby :-( alsook de australys

Verder alle zaden die laat in het jaar gekiemd waren op de radiator zijn er ook aan voor de moeite...
Vanaf volgend jaar haal ik enkel planten binnensjuis die een grote hebben van 0.5 meter. Ik heb gemerkt dat deze totaal geen problemen hebben om de winter door te komen.

De maurelli ga ik zolang het boven de 5 graden blijft mooi buiten, uit de wind laten staan denk ik.
staat mooi uit de wind, dus voelt direct een paar graden warmer aan.

Binnen een week komen ze men tuin aanleggen met graszoden zodat ik binnen een maand alles in de tuin, volle grond kan plaatsen. Ik kan al niet wachten...

Ik had op een beurs bij jou zo een dicksonia gekocht( kleintje)
ik weet niet goed wat ik hiervan moet verwachten, zit geen enkel blad meer op, alles afgeknipt en ook terug buiten gezet...(bladeren waren allemaal uitgedroogd, miss door combinatie met het te weinig licht??)

hoop dat dit goed komt want had dit jaar graag enkele grotere modellen gekocht als ik dit kleinte kon laten overwinteren.
barre
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 08 maart 2009 01:31
8 bedankjes

Re: alles terug buiten gezet

Berichtdoor TropiRo op 20 maart 2010 19:34

De Dicksonia is waarschijnlijk zijn bladeren verloren door te lage luchtvochtigheid. Als het groeipunt nog hard is is er nog heel veel kans dat hij uitloopt, voor nu kan je hem gewoon buiten in regen en wind laten staan, alleen zorgen dat hij geen vorst krijgt of kan uitdrogen.
Zowel kleine Musa's en boomvarens zijn moeilijk de winter door te krijgen als je ze verglijkt met grotere exemplaren.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: alles terug buiten gezet

Berichtdoor KevinC op 20 maart 2010 21:04

Vandaag ook al een paar planten buiten gezet.

Oa de grote W. filifera en een Brahea armata:
Afbeelding

Afbeelding

Links, waar de taxus staat komt een grote, oude olijfboom, een Ficus carica en wat CHamaerops humillissen. :) Het is een zuidermuur dus alles zal er hopelijk goed groeien.
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: alles terug buiten gezet

Berichtdoor Pietn op 26 maart 2010 12:07

Men Basjoo en sikkimensis boven staan te popelen om weer buiten te mogen, heb ze vandaag dan ook sinds lang een goede scheut water gegeven daar ze in een weekje tijd bijna een blad uitrolden
Bijlagen
Foto's-0014.jpg
Foto's-0014.jpg (62.55 KiB) 5108 keer bekeken
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 127 gasten