Musa tanee

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Musa tanee

Berichtdoor amourath op 10 mei 2010 13:23

Hoe is het dan eigenlijk afgelopen met deze banaan...?

(en met die Michael? Nog iemand een teken van leven van hem ontvangen?)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Musa tanee

Berichtdoor KevinC op 12 mei 2010 19:13

Hey

Toon zijn tanee doet momenteel niks en is afgestorven boven de grond, maar ik denk dat het wel goed komt. ;)

We hebben ondertussen net nog een Tanee voor mij en een Ae Ae besteld in Thailand. Binnen een paar weken hebben we ze hopelijk. :p

Ik heb niets meer van die Michael gehoord, maar onlangs heeft Guus nog contact met hem gehad geloof ik.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Musa tanee

Berichtdoor Toon op 13 mei 2010 17:25

Hallo,

ik heb mijn tanee even opgegraven en er waren nog geen wortels te zien. de binnenkant, daar waar het blad uit kwam is zacht (denk rot) maar de buitenkant is nog zeer hard. ik heb enkele foto's genomen van de bovenkant en de onderkant. Daar zijn al wel enkele uitsteekseltjes te zien. Wat zijn deze?

Afbeelding
De bovenkant.

Afbeelding
De onderkant met het uitsteekseltje.

Alvast bedankt
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Musa tanee

Berichtdoor Tropthaipalms op 14 jun 2010 01:02

KevinC schreef:Hey

Ik heb niets meer van die Michael gehoord, maar onlangs heeft Guus nog contact met hem gehad geloof ik.

Groetjes
Kevin


Hallo

Nochtans ben ik al een eindje actief op deze website.
Ik beantwoord tot nu nog toe nog dagelijks emails van mijn zaak , maar ik moet je helaas vertellen
dat ik na de aankoop van de bananen geen emails heb ontvangen zoals je zegt. Mischien heb je het email adress niet correct ingevuld ofzo. Mijn Iphone werk nog altijd perfect , wel moet ik je vertellen
dat ik deze zaak altijd in bijberoep gedaan heb en dat ik tijdens de andere werkuren onbereikbaar ben. voorheen was ik altijd bereikbaar tijdens de openingsuren van de zaak. Onze website zal binnenkort half verwijderd worden en helemaal aangepast worden met de enkele planten die wij nog bezitten na onze uitverkoop die achter de rug is. Het assortiment palmen is ondertussen al verwijderd. Ik vind het jammer dat Toon zijn banaan gestorven is maar daar heb ik geen schuld aan. Hij zal een of iets anders verkeerd hebben gedaan , waarschijnlijk heeft hij de banaan teveel water gegeven hebben terwijl het nog te koud was om aan de groei te gaan waarbij het resultaat rotten is , Toen hij de banaan aangekocht heeft was de banaan wel en gezond. De knol had dan wel geen wortel
door de import maar dit is geen probleem om een verdere groei aan te gaan. Ik heb ondertussen al fotos gekregen van klanten die er ook een aangekocht hebben en waarbij hun banaan al 4 a 5 bladeren bezit. Van al de exemplaren AeAe soorten die ik allemaal geimporteerd heb heb ik bijna van ieder exemplaar 1 voor mezelf gehouden omdat ik ze anders ieder jaar tot het laatste exemplaar verkoop en er nooit geen voor mezelf kon houden ( Dus de hoeveelheid van ieder soort ik had was voor de rappe beslissers en werd na email opzij gehouden voor ophaling ). ik moet wel zeggen dat ik al jaren Musa AeAe persoonlijk importeer en ervaring mee heb en als je deze soorten op een juiste manier behandeld gaan ze aan de groei zoals zoete broodjes vanaf het warmer word. Van ieder exemplaar ik er 1 over heb gehouden hebben ze nu al 2 a 3 bladeren. Niet enkel de AeAe variateiten zij allemaal aan de groei gegaan bij mij maar ook het laatste exemplaar van de Thai Black Banana ik overgehouden heb. Ik vind het heel jammer voor toon dat hij niet de jusite behandeling heeft toegepast maar ik hoop dat de knol er nog zal doorkomen.

Mvg Michael
Tropthaipalms
 

Re: Musa tanee

Berichtdoor Tropthaipalms op 15 jun 2010 15:53

KevinC schreef:Hij beantwoord al weken de mails niet meer die ik naar hem gestuurd had... echt raar want ik stond op het punt om heel de boel daar op te kopen...


Geen show geven he :lol: ik heb nooit geen emails na de aankoop van je helens hybride meer ontvangen. Ook was ik altijd bereikbaar op mijn gsm (tijdens de openingsuren)

Mvg Michael
:thai:
Tropthaipalms
 

Re: Musa tanee

Berichtdoor KevinC op 21 jun 2010 09:01

Hey Michael.

Dan zal er ergens iets fout moeten gelopen zijn want ik heb toch nog emails verstuurd. En andere mensen hebben mij ook verteld dat je onbereikbaar was.
Maar laten we daar nu over ophouden en gewoon gezellig op dit leuke forum discusieëren over planten en hun verzorging. :)


Nee, ik weet niet wat Tannee betekend. Kan je er iets meer over vertellen?

Heb jij trouwens al Ae Ae's overwinterd? Hoe doe je dit? Ik neem aan zo warm en licht mogelijk? (In de huiskamer ofzo?)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Musa tanee

Berichtdoor Tropthaipalms op 22 jun 2010 01:11

KevinC schreef:Hey Michael.

Dan zal er ergens iets fout moeten gelopen zijn want ik heb toch nog emails verstuurd. En andere mensen hebben mij ook verteld dat je onbereikbaar was.
Maar laten we daar nu over ophouden en gewoon gezellig op dit leuke forum discusieëren over planten en hun verzorging. :)


Nee, ik weet niet wat Tannee betekend. Kan je er iets meer over vertellen?

Heb jij trouwens al Ae Ae's overwinterd? Hoe doe je dit? Ik neem aan zo warm en licht mogelijk? (In de huiskamer ofzo?)

Groetjes
Kevin


Je mag mij gerust bellen en zal je zien dat ik bereikbaar ben als ik mijn telefoon tenminste niet
laat rondslingeren of vergeten mee te nemen heb wat soms kan gebeuren :D
De musa AeAe Tanee is een balbisiana variateit , dus tanee betekent eigelijk in het thais balbisiana.
De musa AeAe Namwah is een cavendisch variateit , dus Namwah betekent cavendisch in het thais.
Deze AeAe Namwah is nog moeilijker te vinden als de Musa AeAe Thailand , Van alle jarenlang dat ik telkens in Thailand tijdens de winters er woon had ik nog nooit zon exemplaar gezien. Een foto stond op een 100 percent thaise site met thais geschrift en de banaan was eigelijk niet te koop , mijn vrouw had dan toch een afspraak kunnen regelen om eens tot bij deze persoon de banaan te kunnen bewonderen. Met veel moeite en wat flink geld te bieden loste hij toch 1 exemplaaar uit de tuin :D

- Om Musa AeAe te overwinteren , moet je die op een goede warme plaats zetten maar toch niet te dicht bij de kachel , vanaf dat de normale tuinbananen niet meer groeien mag je de musa AeAe ook binnen in huis geen water meer geven ! Dus idem als Ensete overwinteringen. Om het uitdrogen van de bladeren te voorkomen besproei je enkel maar het blad en niet de stam en het aarde ! Het is dus echt belangrijk dat hij geen water meer krijgt waneer tuinbananen niet meer groeien en ensete variateiten binnen geplaatst word voor overwintering, Ensete variateiten kunnen een koelere plaats aan tegenover AeAe voor overwintering. En als je dan toch de bladeren verliest moet je niet panikeren , zolang je de banaan AeAe swinters in rustperiode geen water geeft en het aarde zo kurkdroog laat zal het geen probleem zijn , de meeste mensen maken de fout dat ze een AeAe binnen zetten in huis bij een warme plaats en denken dat hij nog altijd water nodig heeft door de kamertemperatuur van 18 a 25 graden in huis. Dus geen waar ! Kurkdroog bewaren zodat de stam geen kans heeft op rotten onderaan en ook om wortelrot te voorkomen. De AeAe is een gevoelige plant wanneer hij water heeft in rustperiode of geen groei. Kamertemperatuur is niet hetzelfde als zomerwarmte waarbij deze AeAes ook in rustperiode moeten gezet worden voor een perfecte overwintering.

De Musa AeAe Namwah is heel goed te overwinteren in huis omwille deze dan terug en cavandisch variateit is. Fotos kan je zien op de forum van dit enig exemplaar ik ooit gevonden en geimporteerd heb. Jammergenoeg zal ik bij mijn vertrek dit exemplaar dus met tijd moeten verkopen.

Mvg Michael
:thai:
Tropthaipalms
 

Re: Musa tanee

Berichtdoor Tropthaipalms op 23 jun 2010 00:39

Toon schreef:Hallo,

ik heb mijn tanee even opgegraven en er waren nog geen wortels te zien. de binnenkant, daar waar het blad uit kwam is zacht (denk rot) maar de buitenkant is nog zeer hard. ik heb enkele foto's genomen van de bovenkant en de onderkant. Daar zijn al wel enkele uitsteekseltjes te zien. Wat zijn deze?

Alvast bedankt
Toon


Die steekseltjes zijn zeker en vast het stekelvarkenvirus dat op de knol uitgekomen is.
Wat een vraag :shock: Steekseltjes op een knol zijn altijd beginnend wortel die hij opnieuw begin te krijgen. Maar als je heel vaak die knol ga opgraven en de banaan zal storen in zijn aanmaak van wortel zit de kans erin dat je hem dan helemaal verprutst.
Hou die dan toch gewoon in pot en heb wat geduld , Jonge gasten nooit geen geduld he :D

Mvg Michael
Tropthaipalms
 

Re: Musa tanee

Berichtdoor gekko1966 op 23 jun 2012 04:11

IK woon in Thailand en ik heb eindelijk een goeie leverancier gevonden voor aeae en tanee.
We hebben hier idd geen last van overwintering, maar je hebt volkomen gelijk ivm de behandeling. Hou de Aeae droog en warm in Europa.
gekko1966
Bedrijven
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 26 maart 2012 08:00
2 bedankjes

Re: Musa tanee

Berichtdoor prutser 2 op 23 jun 2012 11:51

hallo even reageren op dit,,ik zelf neem vaak bananen stekken uit suriname mee en ook uit aruba, ze hakken met een schop er zo een stuk af,meestal zou ik voorzichtiger zijn,maar zo gaat het daar nu eenmaal,de knollen neem ik dan mee naar nederland,en voor ik ze in de koffer stop,hak ik wel de bladeren die er nog op zet er gedeeltelijk af,meestal zitten er wel wat wortels aan,na tuiskomst pak ik ze meteen weer uit,de warmte voel je nog,,maar in ons koude kikkerlandje moeten ze wel even wennen,dus bemerk ik op dat ze alles afwerpen ,meestal ook de nog aanwezige wortels ?? dus na verloop van tijd lijkt het helemaal dood ??ik laat ze gewoon in pot staan en licht vochtig,dus zeker niet te nat ,en natuurlijk ook warm,,het duurd wel even hoor en geduld wordt inderdaad wel op proef gesteld,maar uiteindelijk komt er toch weer leven in de stomp,zoms vanuit het midden,dus waar het gestopt was ,maar ook aan de zijkant van de knol,en dan soms met meerdere scheutjes,ja dan weet je ook dat het nieuwe wortels heeft gemaakt,dus als je een knol met wortels krijgt ,of zonder,maakt bij mij dus geen verschil,wel is het zo dat het in de tropen meteen doorgroeid als je ze meteen in de grond plaatst,ja daar is het klimaat warmer ook in de nachten,hier moeten ze eerst goed aanpassen ,wil het groeien,maar het lukt zeker wel,,mvg paul,,
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 123 gasten