bananen planten

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: bananen planten

Berichtdoor Christophe op 07 apr 2010 12:27

ik lust helemaal geen banaan...

:lol:

De Musa velutina kan inderdaad het eerste jaar al vruchten dragen. Ik heb twee mooie zaailingen staan die ik deze zomer graag wil laten bloeien ... Ik hoop alvast dat het lukt! ;)

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: bananen planten

Berichtdoor KevinC op 07 apr 2010 12:59

Ik ga het ook proberen Christophe. :)


Ik heb eens bijna een Musa cavendish in bloei gehad... tot de verwarming in de serre uitviel en de plant is kapotgegaan.

Hij bloeide nog niet maar de plant was al zo groot en dik dat hij dat jaar zeker zou gebloeid hebben... :)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: bananen planten

Berichtdoor p e t e r op 07 apr 2010 21:08

Ik heb een 4 jaar geleden van mijn Dwarf Cavendisch kleine banaantjes opgegeten. Deze proefden net hetzelfde als de soort in de winkel. Ik hoop hem dit jaar terug in bloem te hebben. Foto's volgen dan zeker.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: bananen planten

Berichtdoor jonas op 07 apr 2010 22:19

Jonas,


Ben er een hele tijd niet geweest op het forum maar heb nu gezien dat jullie het hebben over o.a de musa velutina pink, hierbij enkele foto's van m'n zaailingen geplant op 3 juni 09 en die nu 1,03 m groot is. :shock:

Op de middenste foto kunnen jullie goed zien dat er uitlopers aanwezig zijn, het zijn er 4 .
Heb zitten zoeken of ik deze (enkel als ze groot genoeg zijn) pas mag verwijderen van de moederplant na eventueele bloemvorming of banaantjes of mag ik deze ook stekken ervoor?

De onderste foto is mijn enige zaailing v/d musa sikimensis, wanneer mag ik deze uitplanten ( 95 cm )?

groeten Jonas :lol:
Herschaalde kopie van mijn documenten 083.jpg
musa velutina pink 3/06/09
Herschaalde kopie van mijn documenten 083.jpg (148.27 KiB) 4805 keer bekeken
Bijlagen
Herschaalde kopie van mijn documenten 080.jpg
musa velutina pink 3/06/09
Herschaalde kopie van mijn documenten 080.jpg (143.82 KiB) 4805 keer bekeken
Herschaalde kopie van mijn documenten 084.jpg
musa sikkimensis 3/06/09
Herschaalde kopie van mijn documenten 084.jpg (147.84 KiB) 4805 keer bekeken
jonas
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 15 mei 2009 15:29
Woonplaats: Diksmuide (centrum)
0 bedankjes

Re: bananen planten

Berichtdoor Benneke op 07 apr 2010 22:21

ahmai uw musa velutina pink is groot :shock:

Ik wist niet dat die zo groot worden, ik heb er 3 van 50cm.
Leuk om te zien dat ze zo groot worden :P
Avatar gebruiker
Benneke
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 05 okt 2008 19:37
Woonplaats: Vosselaar
5 bedankjes

Re: bananen planten

Berichtdoor amourath op 07 apr 2010 22:28

Veel groter dan dat worden ze niet hoor :) Ik heb er vorig jaar één in bloei gehad, die stierf af en de toen gevormde zijscheuten zijn ondertussen ook weeral 40 cm dus ik hoop deze zomer weer bloei te hebben.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: bananen planten

Berichtdoor Christophe op 07 apr 2010 22:48

Hey Jonas,

Op de middenste foto kunnen jullie goed zien dat er uitlopers aanwezig zijn, het zijn er 4 .
Heb zitten zoeken of ik deze (enkel als ze groot genoeg zijn) pas mag verwijderen van de moederplant na eventueele bloemvorming of banaantjes of mag ik deze ook stekken ervoor?

Onlangs heeft Niek een leuk artikel geschreven over het stekken van bananenplanten ;)

De onderste foto is mijn enige zaailing v/d musa sikimensis, wanneer mag ik deze uitplanten ( 95 cm )?

Misschien nog even wachten tot het zeker niet meer zal vriezen s'nachts. Vorig jaar had ik de fout gemaakt om de basjoo net iets te vroeg buiten te zetten, waardoor de bladeren en de stam vooralsnog was weg gevroren op een koude nacht in maart of april :(

Veel succes! Je planten zien er alvast gelukkig uit :D

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: bananen planten

Berichtdoor JanD op 09 jul 2010 13:57

Hallo,

Mooi forum dit. Ik heb sinds een paar jaar een banaan in een pot staan (binnen) en in het begin groeide hij erg hard maar nu niet meer zo en worden de bladeren ook snel geel aan de rand. De plant is verder gezond maar ik vraag me af of hij misschien meer water moet hebben of minder zon of een grotere pot.

Maar eerst moet ik eigenlijk weten welke soort ik heb want misschien wordt hij wel gewoon niet groter dan dit? Hij lijkt volgens mij op een Nana maar ik weet het niet zeker. Ik hoop dat jullie op dit forum dat weten en wellicht wat tips hebben.

Bedankt alvast en succes met jullie forum!

Dit is de moeder plant:
Plant 003.jpg
Plant 003.jpg (90.66 KiB) 4757 keer bekeken


en dit de stekken:
Plant 002.jpg
Plant 002.jpg (75.49 KiB) 4757 keer bekeken
JanD
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 08 jul 2010 13:32
0 bedankjes

Re: bananen planten

Berichtdoor amourath op 09 jul 2010 14:24

JanD schreef:Mooi forum dit. Ik heb sinds een paar jaar een banaan in een pot staan (binnen) en in het begin groeide hij erg hard maar nu niet meer zo en worden de bladeren ook snel geel aan de rand. De plant is verder gezond maar ik vraag me af of hij misschien meer water moet hebben of minder zon of een grotere pot.


Welkom! :)
De pot ziet er prima uit (hoewel ik twijfel of er onderin gaten zitten want ik zie geen schaaltje?) qua grootte, en een banaan lust vééél water, de zon is ook prima op voorwaarde dat hij er niet plots in komt te staan - als hij al de hele tijd op die plaats staat is dat geen enkel probleem.
Is er drainage voorzien in de pot? Kan overtollig water weg?

JanD schreef:Maar eerst moet ik eigenlijk weten welke soort ik heb want misschien wordt hij wel gewoon niet groter dan dit? Hij lijkt volgens mij op een Nana maar ik weet het niet zeker. Ik hoop dat jullie op dit forum dat weten en wellicht wat tips hebben.

Het is een Musa acuminata 'Dwarf Cavendish' - wordt ook wel eens verkocht als nana inderdaad. Hij wordt wel groter, mijn grootste was 1m60 hoog, veel meer dan dat zal het wel niet worden. Perfect houdbaar in de huiskamer dus.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: bananen planten

Berichtdoor JanD op 09 jul 2010 15:24

Ha! bedankt voor het snelle antwoord. Fijn om eindelijk eens te weten wat voor soort het is.
Klopt het dat deze soort ook bananen en/of bloem kan krijgen?

Hij is nu 60 cm hoog vanaf de voet vd plant dus hij kan nog even doorgroeien kennelijk.

Er zitten geen gaatjes onderin de pot maar wel een laag hydrokorrels dus hij moet volgens mij niet zo snel verzuipen. Ik geef m ongeveer 1 keer in de week 2 liter met wat pokon groenkracht (hoewel ik betwijfel of dat enig nut heeft).

Misschien is het probleem dan toch de zon want hij stond een tijdje niet zo in de zon en toen groeide hij niet zo goed meer en heb ik m in de volle zon gezet.

Ik heb nog een andere vraag: welke banaan is in Nederland het beste buiten te houden (ook in de winter)?
JanD
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 08 jul 2010 13:32
0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 111 gasten