cannAqua

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

cannAqua

Berichtdoor M.altispinosus op 12 feb 2017 15:14

Ik kon niet wachten en heb drie weken geleden mijn canna zaden en knollen verdeeld in 4 porties. Deze kwartjes wil ik komende maanden iedere maand een deel opstarten. Deze eerste portie is 3 weken geleden op gestart.
Het aquarium in de huiskamer staat nog leeg en gaat hiervoor gebruikt worden.

Afbeelding

vlnr in het aqua: C indica(rood blad/rode bloem), C altensteini, C indica (rood blad gele bloem), C brasiliensis en C warsci.....
vlnr boven op aqua in de bakken: P, dact... (dadels van de toko), C. intrique, Champerops ?? (zaden spanje nr. 2), C. stuttgart

Bovenop trek ik de knollen voor en worden de zaden ontkiemt in ziplock zakjes. Er gaan precies vier boxen op, de altensteini verhinderd dit sinds enkele dagen. Misschien iets te vroeg begonnen :lol:

Kan ik de grotere zaailingen van de C. altensteini en warsci... verplaatsen naar de koelere slaapkamerraam? Wat kouder maar toch veel daglicht om de lengte groei wat te remmen?

Er hangen 2*36w TL8 boven, de Philips 930 en 940 en er kan/word nog een derde TL bijgeplaatst, een blauw/rode lamp? ik heb nog een grolux lamp liggen, die erbij en/of minder wit licht?
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: cannAqua

Berichtdoor Jozef op 12 feb 2017 19:56

Je bent er vroeg bij. Canna's zaai ikzelf meestal begin maart. Succes.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: cannAqua

Berichtdoor hoekievld op 13 feb 2017 16:54

ik heb ook al wat canna's gezaaid, kiemden sneller als verwacht :o
Aldoende leert men :lol:
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: cannAqua

Berichtdoor M.altispinosus op 17 feb 2017 01:17

Idd hier vroeg begonnen maar toen de dagen weer wat langer werden begon het tropen-virus alweer op te spelen. Daarnaast is dit ook voor mij een "leer-moment" voor komende jaren.

Welke canna zaden of knol kan ik wanneer het beste zaaien of voortrekken. Iedere maand 1/4 deel van de geoogste zaden en knollen opstarten en maar kijken wat het doet.
Dit jaar in jan-feb-mrt-apr zaden en knollen, zaaien en voortrekken om zo komende jaren het beter af te stemmen.
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: cannAqua

Berichtdoor M.altispinosus op 24 feb 2017 16:21

Een mooie zonnige dag om weer een deel van de zaden in de week te zetten. Wel eerst even wat vijlen :(

Afbeelding

Zaad geklemd tussen een kocher en dan een keer of 3/4 op en neer over de vijl ;)
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: cannAqua

Berichtdoor M.altispinosus op 02 maart 2017 13:45

De wat grotere exemplaren zijn naar boven verhuisd. Veel licht maar een stuk koeler als beneden, daar gingen ze wel heel hard.

Afbeelding

vlnr: Canna sp "onbekend, knollen gekregen", Canna altensteinii en Canna warscewiczii. Knollen voortrekken gaat toch een stuk sneller dan zaden ontkiemen 8-)
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: cannAqua

Berichtdoor M.altispinosus op 05 maart 2017 17:29

Niet gehinderd door enige kennis van "canna knollen" heb ik verschillende opties geprobeerd om de knollen op gang te krijgen.

Opgepot in de koele slaapkamer, daar lijken ze maar moeilijk wakker te worden. Opgepot in de huiskamer ging beduidend sneller, immers daar is het ook wat warmer.
De "beste" oplossing heb ik gevonden in mijn vloerverwarming. Knollen oppotten en dan op de vloer. Echter werd de grond snel droog door de verwarming.

Om dit uitdrogen van de grond te voorkomen heb ik het volgende gedaan:

Afbeelding

Knol met pot in een zip lock zak. Gedurende de dag wanneer de verwarming aan staat is de zak gesloten. Tijdens de nachtelijke uurtjes staat de verwarming uit en de zak open. Dit om te kunnen luchten en schimmels te voorkomen.
Tevens goede ervaring met een afgesloten curverbox op de vloerverwarming.
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten