Strelitzia Regina’s groeit niet na aanschaf en verpotten

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Strelitzia Regina’s groeit niet na aanschaf en verpotten

Berichtdoor Perrym op 19 mei 2020 17:45

Ongeveer een maand geleden kocht ik een grote strilitzia welke 2 bloemen heeft. Na het verpotten lijkt de strilitzia gewoon niet te groeien. Een vast zittend blad welke al bij aanschaf zo zat is in een maand tijd geen centimeter gegroeid. Daarnaast droogt de bloem ook uit, de gekleurde bladeren zijn gortdroog.

De plant staat voor het raam direct op het zuiden, aan zonlicht zou het dus niet kunnen liggen. Of toch wel? Op verschillende fora lees ik dat het goed is dat hij direct zonlicht krijgt en op andere weer niet.
Daarnaast lees ik ook dat ik het aarde licht vochtig moet houden en op andere fora juist soms droog moet houden. Ik heb een pot waar het water wel weg kan lopen. Maar bij mijn watergift loopt het water nooit uit het gat, kan het zijn dat hij te weinig water krijgt?
Als ik Plantsome volg zou ik bijna om de dag 2 liter water moeten geven op basis van mijn plant van 2 meter incl. Pot incl. Zijn lichte standplaats. Klopt dit wel of hebben jullie andere tips? Dit volg ik niet, ik lees namelijk dat hij niet teveel water moet krijgen.

Daarnaast geef ik al mijn planten bij elke waterbeurt bio-bizz mijn andere planten vinden dit heerlijk en groeien hier heel goed door maar kan de strilitzia hier wel tegen?

Na het verpotten vanuit de standaard plastice pot heb ik een pot gekocht welke ongeveer 15-20 procent groter is. Dit zou voldoende moeten zijn zoals ik lees.

Of kan het zijn dat ik gewoon geduld moet hebben?
Bijlagen
430DA777-9CD2-4866-83F0-D8C410ED56B0.jpeg
430DA777-9CD2-4866-83F0-D8C410ED56B0.jpeg (64.72 KiB) 1671 keer bekeken
B7C7B128-97B8-4046-9D00-64F3F1485DBC.jpeg
B7C7B128-97B8-4046-9D00-64F3F1485DBC.jpeg (94.34 KiB) 1671 keer bekeken
Perrym
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 28 apr 2020 16:03
0 bedankjes

Re: Strelitzia Regina’s groeit niet na aanschaf en verpotten

Berichtdoor lhartog op 19 mei 2020 20:11

Ik las laatst ergens dat ze moeten wennen aan direct en veel zonlicht. Geen idee of dit waar is maar ik zit een beetje met hetzelfde en heb ze even uit het directe zonlicht gehaald en ga ze steeds iets meer geven om te kijken of dit gaat helpen want je leest overal iets anders inderdaad. :?
Ik merk wel dat ze er beter uit zien sinds ik ze uit het directe licht heb gehaald. Nu krijgen ze bij mij zo'n 2/3 uur direct zonlicht en dat ga ik langzaam opbouwen om te kijken hoe het gaat.
Avatar gebruiker
lhartog
 
Berichten: 335
Geregistreerd: 18 mei 2020 08:45
Woonplaats: Bunschoten
17 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten