Zaaddozen canna's

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Zaaddozen canna's

Berichtdoor djoeke op 19 jul 2010 09:05

xride1 schreef:Ik heb van mijn canna's vorig jaar verschillende zaden geoogst, intussen staan mijn zaailingen in de tuin en ze doen het prima!

groetjes,
Daniëlle

Over welke canna's gaat het dan ?
Kunnen misschein een lijstje aanmaken met soorten die steriel zijn of niet.
steriel : stuttgart
cleopatra
durban ( tropicana)
striata
bengal tiger


niet steriel : russian red
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Zaaddozen canna's

Berichtdoor videomaster op 19 jul 2010 11:47

Een deel soorten die ik vond op het www, of ze al dan niet steriel zijn, en de soorten die we hier hebben staan is me een vraagteken. Een lijst met steriele canna's is dan ook een zéér goed idee.

Canna 'Brilliant'
groen blad en vrij grote, helderrode bloemen. Blijft relatieflaag en doet het goed in een pot.

Canna 'City of Portland' (syn. 'Orchid')
Compacte plant met groen blad en grote, zalmkleurige bloemen. Geschikt voor een pot.

Canna 'Durban' (syn. 'Phasion'; 'Tropicanna')
Bruin gestreept blad, de jonge bladeren neigen naar roze. Grote oranje bloemen in dichte trossen. Geschikt voor een pot.

Canna 'En Avant' (syn. 'Golden Bird')
Populaire en makkelijke plant. Met appelgroen blad en geel met rood gespikkelde bloemen. Een van de beste gevlektbloemige canna's.

Canna 'Endeavour'
Heeft smal groen blad en vrij kleine irisachtige bloemen die smalle trossen vormen. Deze cultivar behoort tot de zogenaamde watercanna' s, die zich het best ontwikkelen langs de kant van een vijver. Een forse groeier die vrij hoog wordt.

Canna 'Louis Cottin'
Bruinbladige canna, waarbij de abrikooskleurige, grote bloemen mooi tot hun recht komen. Compacte groeiwijze, dus geschikt voor in een pot.

Canna 'Lucifer'
Onovertroffen groenbladige Canna met tweekleurige (rood met gele rand) bloemen. Een van de beste cultivars voor een pot.

Canna 'Mrs. Oklahoma' (syn. 'Los Angelos'; 'Pink President')
Heeft groot groen blad en forse, rozerode, gladioolachtige bloemen.

Canna 'President'
Forse cultivar met grote groene bladeren en helderrode, gladioolachtige bloemen. Een van de makkelijkste canna's voor de volle grond.

Canna 'Striata' (syn. 'Pretoria' ; 'Malawiensis Variegata';'Bengal Tiger’ )

Canna pretoria bloem canna pretoria
Populaire, bonte canna voor de volle grond of kuip met groengeel gestreept blad, paarsachtige stelen en oranje bloemen.

Canna 'Richard Wallace' (syn. 'King Midas')
Forse, groenbladige canna met heldergele bloemen. Een makkelijke canna, die bij uitstek geschikt is voor de volle grond.

Canna 'Rosmond Coles'
Compacte plant die lijkt op 'Lucifer'.Groen blad en grote, rode bloemen met soms een gelerand. Geschikt voor potten.

Canna 'Semaphore' (syn. 'Pacific Beauty')
Een forse, bruinbladige cultivar met geeloranje, irisachtige bloemen.Uitstekende plant voor de volle grond.

Canna 'Stuttgart' (syn. C. 'Striata').
Lang, smal, kleurig tot witbont blad en abrikooskleurige bloemen. Deze opvallende canna staat het liefst een beetje in de schaduw. In de volle zon wordt de plant veel minder bont. Heeft veel vocht nodig om goed te kunnen groeien. Wordt wel 2 m hoog.

Canna 'Taroudante'
Groenbladige, vrij compacte canna die bloeit met goudgele bloemen met oranjerode vlekjes. Geschikt voor in een pot.

Canna 'Warszwewczii'
Een van de mooiste cultivars met kleine, rode bloemen. Zwarte stengels en donkergroen blad met en donkere nerven en randen. Tamelijk compact en geschikt voor een pot.

Canna 'Wyoming'
Forse bruinbladige canna met zachtoranje bloemen op lange stengels. Voor de volle grond.

Canna Musafolia ('Banana Canna')

Canna Musafolia 'Rubrum'
Dit is een grote soort van de Canna types, met grote op bananen lijkende groene bladeren, met een rode nerf en steel. Ze kunnen makkelijk 3-4 mtr groeien in één seizoen, ze groeien dus ook veel harder als bijvoorbeeld de Musa Basjoo. Voor de smalle rode bloemen is ons seizoen te kort. Als de wortels 's winters afgeschermd worden, overleeft deze canna buiten. Van deze soort is er ook een variant (rubra/rubrum) met volledig rode bladeren.

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Zaaddozen canna's

Berichtdoor xride1 op 07 aug 2010 09:54

Djoeke,

Mijn zaailingen van canna yara doen het goed, de andere 2 soorten moet ik nog even afwachten want hier ben ik per ongeluk de namen van verloren geraakt.... zodra ik er uit ben hoor je het wel. :roll:
xride1
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 19 mei 2010 17:36
Woonplaats: Arendonk
14 bedankjes

Re: Zaaddozen canna's

Berichtdoor djoeke op 07 aug 2010 11:48

Ok dus die is ook niet steriel .

Heb je er toevallig nog een paar zaden van teveel ? ;)
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Zaaddozen canna's

Berichtdoor xride1 op 07 aug 2010 16:11

Voorlopig heb ik geen zaden meer, maar hopelijk zullen er weer wel nieuwe verschijnen op het einde van het seizoen, dan ga ik aan het plukken............
groetjes,

D.
xride1
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 19 mei 2010 17:36
Woonplaats: Arendonk
14 bedankjes

Re: Zaaddozen canna's

Berichtdoor jaak op 23 aug 2010 21:51

produceert canna indica zaden :?: indien wel,wanneer en hoe moet je die oogsten :?:
dit zijn de zaaddozen van de indica
tuin 256_450x600.jpg
tuin 256_450x600.jpg (31.53 KiB) 5292 keer bekeken

zou dit dan een zaaddoos zijn van de stuttgart :?: maar daar zal dan waarschijnlijk niets in zitten
tuin 259_800x600.jpg
tuin 259_800x600.jpg (41.57 KiB) 5292 keer bekeken


groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Zaaddozen canna's

Berichtdoor Peleroly op 24 aug 2010 19:55

In de zaaddozen van de Stuttgart zullen inderdaad geen zaden komen. Vermoedelijk in die van de indica wel. Wacht gewoon af tot de zaaddozen bruin worden en vanzelf openbarsten. Je ziet dan door de scheuren de bruine bolletjes zitten en kan die er gewoon uithalen door de droge zaaddoosresten tussen je vingers te wrijven. Je moet overigens geen bang hebben dat je de zaden beschadigd want ze zijn bikkelhard.
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Zaaddozen canna's

Berichtdoor veerle op 24 aug 2010 20:12

Ik heb in het voorjaar canna's gezaaid met zaad dat ik bij mijn ouders uit de tuin heb gehaald.
Geen idee van de naam, maar wat ik wel heb gemerkt is dat ik nu blijkbaar 2 soorten lijk te hebben. Ik dacht dat ze allemaal hetzelfde waren.( ze hadden maar 1 soort gekocht) Maar ik heb nu één soort met "roodbruine" bladeren en rode bloemen en "groene" bladeren met "roodoranje" bloemen( of omgekeerd). Kan dat of hadden ze toch 2 soorten?
Bedankt,
Veerle.
veerle
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 26 apr 2009 21:45
Woonplaats: Kampenhout (Vlaams Brabant)
1 bedankjes

Re: Zaaddozen canna's

Berichtdoor Peleroly op 24 aug 2010 20:21

Dat kan inderdaad. Het is namelijk zo dat vele kweekvormen vaak niet soortecht terugkomen uit zaad.
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Zaaddozen canna's

Berichtdoor alloo op 24 aug 2010 21:11

Ik heb vandaag aardappelen geoogst (verleden jaar stonden daar enkelen canna's ) daar stonden zelf enkelen zaailingen van canna's tussen, dus het zaad overleeft zonder problemen de winter.

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten