Musa doet het niet goed.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa doet het niet goed.

Berichtdoor TeunW op 23 sep 2020 11:37

Hallo allemaal,

ik ben recentelijk begonnen met het houden van een bananenplant (de musaplant) en nu viel mij op dat deze slappe bladeren heeft. Na enige zoeken op google, en op advies van huisgenoten ben ik er ondertussen achter dat de plant te weinig licht krijgt. Water is het probleem niet, die krijgt hij genoeg. Nu heb ik helaas een kamer met weinig (direct) licht, en wil ik ook niet iedere keer mijn plant buiten zetten, terwijl mijn lieve plantje toch wel veel licht nodig heeft. Ik ben de uitdaging aangegaan met vrienden om deze plant levend te houden (en het liefst zelfs te laten floreren).

Ik ben dus op zoek naar ervaring met kweeklampen, groeilampen of enig andere vorm van lamp waar de musa het goed op doet.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door TeunW op 16 okt 2020 11:29, in totaal 2 keer bewerkt.
TeunW
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 23 sep 2020 11:26
0 bedankjes

Re: Bananenplant (Musa) te weinig licht

Berichtdoor Rob op 23 sep 2020 23:55

Hi Teun,

Welkom op het forum!

Die plek bij dat raam zou het qua licht echt wel moeten doen - en daar lijkt het ook op als ik naar de uitloop kijk. Welke richting is dat raam?
Kan het zijn dat ie een tijd donkerder, droger of juist heel nat heeft gestaan (in een andere dicht pot of zo)?

Let er ook ff op dat een banaan kan lekken, waarbij er druppels aan de bladpunten verschijnen (Gutttaie). Als je dit nog nooit hebt gezien staat ie mogelijk aan de drogere kant!
Dit iIs wel goed om ff te weten want die druppels kunnen nare vlekken geven op vloer en of textiel! Zelfs op 100% natuursteen tegels zijn ze best aggressief...

PS:
Hier staat de cavendish (want dat lijkt het me te zijn) gewoon nog buiten - het kan de komende weken echt nog.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11290
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1117 bedankjes

Re: Bananenplant (Musa) te weinig licht

Berichtdoor TeunW op 25 sep 2020 09:10

Hi Rob,

De plant heeft inderdaad wat donker gestaan de afgelopen tijd, maar zo ver als ik weet krijgt hij wel genoeg water. Ik heb er nu een groeilamp boven hangen en hij lijkt het veel beter te doen. Ik durf de plant ook niet meer water te geven dan nu, bang dat ik de wortels verzuip.

De plant heb ik ook nog nooit zien lekken, zou dat ook kunnen doordat het nog een jonge plant is?

en buiten zetten ga ik toch niet meer doen de komende weken, het wordt nu toch wel koud, donker en nat :happy_thai:
TeunW
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 23 sep 2020 11:26
0 bedankjes

Re: Bananenplant (Musa) te weinig licht

Berichtdoor TeunW op 15 okt 2020 14:36

Hallo allemaal, ik ben er weer met alweer een vraagje over dit prachtige plantje. Hij heeft ondertussen een baby gekregen, die ik vrij snel weer heb weggehaald (wanneer deze misschien groot genoeg was) in de hoop de moederplant te redden. Het kleine stekje maakt mij weinig uit, als de moeder maar overleeft.

Ondertussen is het grote blad bovenaan nog steeds niet uitgeklapt, en wil verder niet open rollen. Ik wacht hier al weken op.
Ik heb er een lamp boven gehangen (een groeilamp), en de bladeren zijn nu niet meer dubbelgeklapt.

Kan iemand me helpen met wat er nu precies mis is? ik geef hem veel water voor mijn gevoel, zorg dat de wortels weer droog kunnen staan, probeer er heel de dag de groeilamp op te houden (en heb er nu zelfs nog 2 lampen bij gezet).

Afbeelding
TeunW
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 23 sep 2020 11:26
0 bedankjes

Re: Bananenplant (Musa) te weinig licht

Berichtdoor Dennis_S op 15 okt 2020 21:47

Het ziet er uit alsof deze plant zwaar onder de spint zit. Kun je eens goed kijken aan de onderzijde van de bladeren en nabij het bruine? Zit er een soort stof op en heel fijn spinrag? Het lijkt mij trouwens meer een basjoo, of heeft deze idd rode vlekken op het blad? Ik kan het niet goed zien, maar de structuur van de plant doet me denken aan basjoo. En dat is niet echt een topper voor binnen. Nogmaals, ik vermoed een sterke spint aantasting. Plant veel sproeien met water en de bladeren goed afnemen met koud water. Voorzichtig, maar voorlopig dagelijks doen.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Bananenplant (Musa) te weinig licht

Berichtdoor TeunW op 15 okt 2020 22:41

Hoi Dennnis,

de plant is zeker een musa. Ik heb hem zo gekocht. Gek genoeg zie ik aan de onderkant van de bladeren geen spinnenrag of zwarte stipjes zitten, maar heb hem momenteel toch maar even schoongemaakt Aan de binnenkant van de stam zie ik wel veel zwart zitten, waar ik eerst vanuit ging dat het een beetje grond was. Ben dit er nu ook maar uit aan het halen voor de zekerheid. Is het verstandig om hier ook water te spuiten? En is het verstandig om vanaf boven in het gerolde blad te spuiten? hier zag ik wel een enkel klein draadje hangen.

Is het verder misschien een slim idee om de bruine stukken weg te knippen?
En heb je misschien nog andere tips om spint te bestrijden?


Afbeelding
Afbeelding
TeunW
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 23 sep 2020 11:26
0 bedankjes

Re: Musa doet het niet goed.

Berichtdoor lhartog op 16 okt 2020 17:25

Hoi Teun, ik vind het ook op een basjoo lijken, en een basjoo is een musa.. musa heeft vele soorten in dit geval dus een 'musa basjoo' en dat is een buiten banaan die het dus buiten ook beter doet waarschijnlijk.

Voor nu zou ik gewoon ik gewoon even afwachten en kijken hoe het nieuwe blad zich ontwikkeld want deze ziet er goed uit. Bladeren niet wegknippen nog voorlopig want die vangen juist het nodige licht op.

Heb je gaten onder in je pot? Zo ja.. plaats de pot in een schaal en vul de schaal tot het randje met water en vul deze pas weer zodra het schaaltje leeg is. Zo neemt je banaan water op naar behoefte.
Dus pot met gaten zonder hydrokorrels in een schaal met water. Zorg verder voor voldoende licht dan kan het bijna niet mis gaan. :thumb_up:

Succes.
Avatar gebruiker
lhartog
 
Berichten: 335
Geregistreerd: 18 mei 2020 08:45
Woonplaats: Bunschoten
17 bedankjes

Re: Musa doet het niet goed.

Berichtdoor Greener op 16 okt 2020 20:37

Als ik naar het omcirkelde blad kijk is het toch een Cavendish.
En ik ben het met Dennis eens, lijkt hier om spint te gaan.
Bijlagen
3223102C-22BC-4D85-B4A5-91B9E70124BB.jpeg
3223102C-22BC-4D85-B4A5-91B9E70124BB.jpeg (101.63 KiB) 4348 keer bekeken
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Musa doet het niet goed.

Berichtdoor Dennis_S op 16 okt 2020 20:37

...en daaraan nog toegevoegd dat spint geen zwarte stipjes zijn maar kleine gele of geelachtige spinnetjes. Neem eens een loep en een goede lamp! Ze zijn echt heel klein!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Musa doet het niet goed.

Berichtdoor TeunW op 19 okt 2020 18:29

Helaas helaas, de bananenplant heeft het te zwaar gehad. Spint is bij de basis van de bladeren terecht gekomen en heeft hier zo goed als de stam kapot gebeten. De onderste en tevens buitenste 2 bladeren hingen los, en nu is ook helaas de stam afgebroken.
Ik ga nu nog een poging doen om hem te redden, maar ben er erg bang voor.

Momenteel zijn het dus het grote (rood omcirkelde) blad en het niet ontrolde blad die ik in water heb gezet, in de hoop dat het een gigantische stekje wordt. Mijn gevoel zegt dat de plant te groot is om dit nog te doen, maar ik wil de poging nog wagen.

Gelukkig heb ik nog een babystekje aan de plant over gehouden, en zal ik wss binnenkort een nieuwe bananenplant bestellen. Dit keer ga ik echter beter op de verzorging letten. Ik kom dus nog terug!
TeunW
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 23 sep 2020 11:26
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 25 gasten