Musa Basjoo, volle grond

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa Basjoo, volle grond

Berichtdoor IDDB op 25 jul 2010 16:53

Hoi,

Ik heb een Musa Basjoo van ongeveer 1.20m in de volle grond staan (sinds april dit jaar) en geeft nu 3 jonge scheuten. Er is in principe genoeg ruimte om ze te laten groeien..maar lees verschillende berichten op dit forum..tips? laten staan of stekken? vanaf hoe groot er uit steken? Van mij mogen ze gerust blijven staan, want vind het wel mooi als er meerdere naast elkaar groeien. ;)

Alvast bedankt voor jullie reacties!
IDDB
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 25 jul 2010 16:48
0 bedankjes

Re: Musa Basjoo, volle grond

Berichtdoor amourath op 25 jul 2010 16:59

IDDB schreef: Van mij mogen ze gerust blijven staan, want vind het wel mooi als er meerdere naast elkaar groeien. ;)


Gewoon laten staan dan :) Ik vind zo'n 'bosje' ook wel mooier!
Je kan ze eventueel nog laten doorgroeien tot eind september, tot ze voldoende groot zijn, en dan enkele stekken om binnen te overwinteren? Zo zou je de moederplant buiten kunnen houden en speel je op zeker mocht dat verkeerd lopen, dan heb je nog de scheuten over.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Musa Basjoo, volle grond

Berichtdoor Pietn op 26 jul 2010 21:51

idd persoonlijk vind ik een bosje ook mooier ! heb een fotootje getrokken van men basjoo in volle grond dat kleintje dat ik van Christophe kocht vorig jaar
Bijlagen
's-0030.jpg
's-0030.jpg (105.15 KiB) 5834 keer bekeken
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Re: Musa Basjoo, volle grond

Berichtdoor draco op 28 jul 2010 14:37

Heb hier vorig jaar ook een "groepje" van 3 Basjoo's in de volle grond gezet ( foto is zoals ze toen in het tuincentrum stonden in pot )

Afbeelding

Tijdens de winter ingepakt in een kooi van stro en omwikkelt met een rieten mat , maar jammer genoeg is alles tot op de grond afgevroren ( hoogste stam was toen 2,5 m ) , alles was pulp ( had bovenaan de koker niks afgedicht , dus regen en sneeuw konden tot in de koker komen en daar bevriezen )

Afbeelding

En begin de lente zijn er nieuwe scheutjes opgekomen waar de 3 stammen stonden , denk dat er nu zo'n 15 stammen staan , allemaal op de plek waar de moederplant stond . Voor deze winter maak ik een constructie rond de groep en ga daar een lichtslang bij plaatsen, hopelijk kan ik zo ook de stammen beschermen en overhouden en beginnen ze volgend jaar niet van 0 , maar groeien ze verder in de lengte ( ze uit de grond halen en binnen overwinteren is teveel , de wortelgroep is veel te groot en te zwaar geworden om nu nog uit doen )

Afbeelding
draco
 

Re: Musa Basjoo, volle grond

Berichtdoor robke op 28 jul 2010 21:17

@ Draco,ik vrees als we terug een winter zoals de voorbije 2 jaar krijgen dat ze zeker het loodje zullen leggen,misschien met die lichtslang erbij maar ik betwijfel het.
Ik heb 3 jaar na elkaar geprobeerd om ze over te houden in de winter,doch niet gelukt,ze komen wel terug uit de grond maar tegen dat je dan een redelijk stammetje hebt ...
Nochtans rond elke stam een koker van staaldraad gemaakt,dit alles opgevuld met stro,en bovenaan een paraplu erop om zo alles droog te houden,rond de koker nog vliesdoek en een zeil,droog houden was geen probleem,maar als je temperaturen hebt van -10 zonder verwarming erbij weet je het wel :(
Vorig jaar in Oktober besloten van al mijn Musa Basjoo's (een 25 tal) allemaal uit te spitten en op te potten (sommige gewoon een plastik zak rond de wortel met wat aarde aan) en zo de kelder in,zo ben je wel 100 % zeker dat je ze over hebt na de winter,anders is het toch iedere keer afwachten ...
Véél werk is relatief,ik had meer werk met alles in kokers te steken dan ze uit te steken met de spade + nog de afval van het stro,nu heb ik al zeker 20 nieuwe uitlopers + 8 grote over gehouden stammen ( ongeveer 1 meter 40) dus we weten weer wat gedaan binnen een 3 maand :)
Avatar gebruiker
robke
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 03 feb 2010 21:44
Woonplaats: Avelgem
10 bedankjes

Re: Musa Basjoo, volle grond

Berichtdoor wsnbm op 29 jul 2010 10:37

. . . dus als ik het goed begrijp uit jou ervaringen, kan je beter je
musa uitgraven in een zak stoppen met aarde en binnen leggen, geen water meer geven, dan groeit
hij in het voorjaar verder waar hij gebleven is?

Want het is me nogal wat om zo'n hekwerk eromheen te bouwen, vol te gooien met stro, dakje maken van vliesdoek of paraplu en dan nog maar hopen dat het geen min 10 wordt.

Uitgraven is zo gepiept!
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Musa Basjoo, volle grond

Berichtdoor robke op 29 jul 2010 12:44

Ja ik heb het dit jaar zo gedaan (allemaal uitgegraven,een 25 tal) en de meesten in pot gezet,en de grotere die niet rechtop konden staan in de kelder heb ik met een kluit aarde er nog aan in een grote plastiek zak gedaan en zo neer gelegd in de kelder.
Hebben het allemaal overleefd,ik heb hoop en al een 10 tal keer enig water op de aarde gedaan om ze niet volledig te laten uitdrogen.
Avatar gebruiker
robke
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 03 feb 2010 21:44
Woonplaats: Avelgem
10 bedankjes

Re: Musa Basjoo, volle grond

Berichtdoor The Flying Dutchman op 29 jul 2010 17:28

Ik heb nog nooit een afdakje gemaakt om ze droog te houden, gaas eromheen en opvullen
met blad is voldoende om ze weer uit de wortels te laten uitlopen.

Ron....
The Flying Dutchman
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 12 mei 2010 18:31
Woonplaats: Gelderland
13 bedankjes

Re: Musa Basjoo, volle grond

Berichtdoor draco op 29 jul 2010 18:33

The Flying Dutchman schreef:Ik heb nog nooit een afdakje gemaakt om ze droog te houden, gaas eromheen en opvullen
met blad is voldoende om ze weer uit de wortels te laten uitlopen.

Ron....


"om ze uit de wortels te laten uitlopen" , maar dat is eigenlijk niet de bedoeling wanneer wij daar een volledige constructie rondbouwen , met een constructie zoals de mijne was het de bedoeling om de stammen ( die toen 3 m waren ) over te houden en zo hopen dat ze volgend seizoen dan terug vanuit de stam uitliepen , dan heb je reeds 3 m winst ( maar als je dan zoals ik , vergat om bovenaan af te dichten dan komt er water in de constructie en vriezen de stammen kapot )
als het voldoende is , zoals jij zegt , om ze opnieuw uit de wortels te laten uitlopen , dan moet je zelfs niks errond doen of bouwen ; gewoon een extra laag mulch of bladeren ( zo'n 15 à 20 cm dik ) rond de stammen doen en de stammen laten "invriezen" , en volgende lente zullen de scheutjes opnieuw tevooschijn komen en alles van 0 opgroeien
draco
 

Re: Musa Basjoo, volle grond

Berichtdoor djoeke op 29 jul 2010 20:39

Hey draco,

draco zei :
Voor deze winter maak ik een constructie rond de groep en ga daar een lichtslang bij plaatsen, hopelijk kan ik zo ook de stammen beschermen en overhouden en beginnen ze volgend jaar niet van 0 , maar groeien ze verder in de lengte ( ze uit de grond halen en binnen overwinteren is teveel , de


Zo heb ik het ook gedaan met als resultaat dat ik de stammen heb overgehouden .
Ik heb nog steeds lichtslangen te koop aan 10 € voor 8 m ;)
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 114 gasten