Nieuwe Strelitzia

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Nieuwe Strelitzia

Berichtdoor Gerald.burgh op 03 mei 2021 11:49

Hoi allen,
Leuke fijne site deze!
Even een vraagje: Ik heb een Stelitzia gekocht met veel knoppen. Nu wil ik hem overzetten in een nieuwe witte conische kunststof buitenpot. Deze pot Is hooguit 1cm breder en hydrokorrels 20 liter onderin leggen.
- Is dit slecht voor de knoppen?
- Moet hij nog wat koemestkorrels krijgen?
- Kan hij in de winter overwinteren rond de 5 graden in tuinhuisje met veel licht.
bvd!
Gerald.burgh
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 03 mei 2021 11:44
0 bedankjes

Re: Nieuwe Strelitzia

Berichtdoor Rob op 03 mei 2021 23:32

Welkom op het forum Gerald!

Op zich kan dat. mijn 2 centen hier onder:
- Strelitzia reginae houdt er wel van 'iets krapper te staan', dus qua potmaat is eea geen probleem. Als je een Strelitzia nicolai hebt dan mag ie wel iets ruimer, want die groeit aanzienlijk harder! Dus ff checken welke soort je precies hebt
- Zorg wel voor afwatering! Als die pot van onder dicht is, dan gaat het fout. je moet een bepaalde waterafvoer hebben (pot met schotel of pot met binnenpot). Hydrokorrels zijn overigens geen afwatering! Als er eenmaal dood staand water onderin die pot staat, dan is het meestal een aflopende zaak.
- voor bloei is een koele winterperiode nodig. 5° is prima.
- Investeer in substraat/grond grond met goede afvoer (voor Strelitzia verkies ik ofwel palmengrond, of mediterraan, of een mix van die twee). Dit is een redelijk goede investering, je kunt de koemest dan ook gelijk overslaan. Liever goede structuur, dan slechte potgrond met een zak koemest. Bovendien zit er weinig tot geen voeding in die koemest korrels. We zien hier veel teleurgestelde mensen mensen die een zeer fraaie dichte sierpot van 100 Euro vullen met potgrond van 3 euro (en/of zakken van die korrels). Het is een beetje als een high end AV systeem kopen en daar speakers van een paar euro bij kopen ;)
- als je wilt bemesten na het eerste seizoen, dan kan dat eventueel vloeibaar of met slowrelease.
- knoppen & bloei zijn geen garantie. Meestal lukt het wel, maar soms slaan ze wel eens over.

Succes!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 120 gasten