Zoals Rob al duidelijk aangeeft is er geen enkel verschil tussen chemische vervaardigde voeding en biologische voeding. Hoogstens wat bindende zouten maar de stof blijft identiek.
Een diamant uit een mijn is 100% identiek aan een gefabriceerde labdiamant.
De één is natuurlijk, de ander gefabriceerd maar qua pure stof geheel identiek.
Vervolgens kun je kijken wat voor en nadelen van beide voedingen zijn.
Natuurlijke meststoffen kunnen reststoffen zoals antibiotica bevatten waar je deze in een chemische mest in het geheel niet zult aantreffen.
Tevens kun je met chemische samenstellingen zeer specifieke voedingen maken waarbij je op de biologische toer veel zult moeten bijsturen.
Bovenstaande klinkt nu alsof ik pro chemisch ben terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is.
Ik gebruik zeer zeker makkelijk oplosbare mest op momenten dat het nodig is. Ik heb gisteren bijv een paar gieters met NPK 0+52+34 aangemaakt. Puur en alleen om wat moeilijke bloeiers de stoffen te geven die zij nodig hebben om dit te kunnen realiseren.
Geheel tegenstrijdig heb ik ook een scala aan natuurlijke meststoffen. Deze gebruik ik juist in het voorjaar in combinatie met een ruime gift aan lavameel om genoeg sporenelementen aan te brengen voor de komende seizoenen. Last but not least gebruik ik mycorrhizae vanaf het moment van verspenen, verpotten of verplanten. Op een natuurlijke manier planten een razendsnel wortelgestel bezorgen zodat het water geven in de droge zomermaanden een peuleschil is.
Voor beide partijen is wat te zeggen, het beste uit beide partijen pakken is misschien nog wel het slimste