Welke Canna is dit?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Welke Canna is dit?

Berichtdoor Tropical Gardening op 20 jul 2023 06:56

Weet iemand toevallig welke Canna dit is? Afgelopen voorjaar heb ik een aantal "Canna mixen" gezaaid en ik vind deze toch wel bijzonder mooi! Hij ziet er een beetje uit als Lucifer, maar dan met minder geel... Die rode kleur is mega fel, bijna plastic-achtig.
Bijlagen
20230719_210731.jpg
Canna
20230719_210731.jpg (162.77 KiB) 2651 keer bekeken
Avatar gebruiker
Tropical Gardening
 
Berichten: 186
Geregistreerd: 12 okt 2022 00:40
Woonplaats: Ossendrecht
31 bedankjes

Re: Welke Canna is dit?

Berichtdoor Tminus89 op 27 aug 2023 12:08

Hoi, mijn Canna x Generalis maakt soortgelijke bloemen, heeft rood in het blad. Misschien is dit ook een kruising? Wat ik heb noemen ze een Cannova, als ik daarop google zie ik zo gauw niet iets dat het zou moeten zijn. Lijkt wel een hybride tussen Scarlet Bronze en Red Golden Flame of zo, mooie plant in ieder geval!
Tminus89
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 mei 2023 10:59
1 bedankjes

Re: Welke Canna is dit?

Berichtdoor batdah op 25 sep 2023 13:07

Tropical Gardening schreef:Weet iemand toevallig welke Canna dit is? Afgelopen voorjaar heb ik een aantal "Canna mixen" gezaaid en ik vind deze toch wel bijzonder mooi! Hij ziet er een beetje uit als Lucifer, maar dan met minder geel... Die rode kleur is mega fel, bijna plastic-achtig.



Uit zaden komen alleen naamloze hybriden, is een leuk experiment wat ik 5 jaar terug ook gedaan had..ik heb er destijds 2 van gehouden..ik zocht destijds een lichtroze lage grootbloemige(groenbladige) soort en ben aardig in de buurt gekomen. Ik had zaden in hartje Rotterdam verzameld uit de bloembakken van de gemeente, het waren zalmkleurige en watermeloenkleurige bloemen en ik dacht misschien zijn de nakomelingen meer roze, en dat was zo ik had 25 stuks gezaaid en had 25 tinten roze.
Mijn experiment was meer dan geslaagd.

Lucifer is een dwerg canna met rood gele bloemen zonder oranje erin de kleuren zijn sterk begrensd en lopen niet in elkaar over.
Het blad en de plantopbouw van deze cv is heel fijn veel fijner (en behoorlijk lichtgroen) dan de meeste cultivars!(zelfs zonder bloem is die zo te herkennen)
Lucifer was oorspronkelijk een kamerplant in de zestiger jaren van de vorige eeuw.
Ik denk dat Lucifer niet of nauwelijks nog wordt aangeboden want die is inmiddels net als vele cultivars toch wel ingehaald door de tijd en het virus :lol:
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 111 gasten