zaden

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

zaden

Berichtdoor drolliegirl op 02 sep 2008 13:57

Hallo,

Ik heb na weking de zaden van de musa geplant, maar deze kiemen nog altijd niet het zal bijna 3 weken worden binnenkort.
Ik verzorg ze goed, genoeg water, zon en veel liefde maar ze willen precies niet...
Moet ik geduldiger zijn ?

groetjes
sarah
drolliegirl
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 aug 2008 17:33
0 bedankjes

Re: zaden

Berichtdoor Christophe op 02 sep 2008 16:53

Oja hoor, je zal nog wat geduld moeten oefenen. De zaden van een Musa kiemen doorgaans maar na 2 maanden. Ik heb gehad dat ze reeds na 1 maand kiemen (dat was een Musa Velutina) maar ook dat ze pas na 2 of 2,5 maand kiemen.

Moeder Natuur heeft altijd het laatste woord zeggen ze soms. Zo kunnen dezelfde palm of Musa zaden soms na één maand kiemen, en soms na 3 maanden. Zo zijn bij mij onlangs mijn Phoenix Roebelinii zaden pas na 4 maanden uitgekomen, hoewel deze doorgaans sneller kiemen.

Ook een belangrijke factor bij Musa is de temperatuur. Staan ze warm genoeg? Heb je ook een aluminiumfolietje erover getrokken zodat het water wordt vastgehouden? Dan moet je niet zoveel water geven.
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: zaden

Berichtdoor drolliegirl op 03 sep 2008 08:17

Hey,

Warm staan ze denk ik. Als het zonnig weer is zoals vorig weekend (30-31 aug) staan de potjes buiten op het terras in de volle zon en anders staan ze binnen naast de verwarming die op dit moment (wat een mens niet doet voor zijn planten) voor hun aanstaat, maar niet te warm. Het is met een thermostaat zodat de ruimte een constante temperatuur van 23 graden heeft. Of is dit te koud?

groetjes Sarah
drolliegirl
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 aug 2008 17:33
0 bedankjes

Re: zaden

Berichtdoor Christophe op 03 sep 2008 11:33

Hoi Sarah,

Heb je geen thermometer die je in de grond zelf kan steken? Ik heb er eentje van de vijverwinkel en deze werkt prima. Kostte maar vijf euro. Doorgaans is 23C° voor te kiemen net genoeg, of net iets te laag. Er zullen er normaal wel kiemen, maar je zal dan niet zo heel goede resultaten behalen. Het hangt er ook vanaf wat jouw verwachtingen zijn natuurlijk. Wil je er zo veel mogelijk of is enkele voldoende.

Kan je ze niet op de radiator zetten in plaats van ernaast? Ik zet mijn plantjes altijd op de radiator en zo verkrijg ik een grondtemperatuur van 25-35C° Hier behaal ik uitzonderlijk goede resultaten mee. De zaden kiemen erg snel, en er kiemen er erg veel. Nadien kan je de zaailingen gewoon in huis of in de tuin zetten. Het is juist voor een goede kieming dat ze die extra temperatuur nodig hebben.

Ik heb van mensen al vele, maar erg doeltreffende methoden gehoord. Zo zijn er mensen die de zaden in een verwarmd aquarium zetten, sommigen zetten ze hoog op een warm plekje (warmte stijgt) en één iemand had de zaden in, naast of onder zijn jaquzzi gezet :) Weet niet juist hoe hij het gedaan had, maar het werkte wel volgens hem. Wat een mens al niet over heeft voor zijn plantjes hé :D

Als er nog vragen zijn dan hoor ik het graag,

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: zaden

Berichtdoor drolliegirl op 16 sep 2008 13:05

Yoehoe!!
Toen ik vanmiddag thuis kwam en, zoals altijd, naar mijn zaadjes ging kijken zag ik dat er van een van de gezaaide musa velutinaatjes uitgekomen is. Joehoe, ik ben zo trots...
Hij is nog niet supergroot, nog maar enkele millimeters maar voel het al dit gaat mij schatje worden. Mijn dag kan niet meer stuk... :D
Hopelijk komen de anderen ook snel uit!

Groetjes
Sarah
drolliegirl
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 aug 2008 17:33
0 bedankjes

Re: zaden

Berichtdoor Christophe op 16 sep 2008 14:02

Leuk dat een van je zaadjes inmiddels is uitgekomen. Je ziet dat geduld beloond wordt :)

Toen ik net even ging kijken in de serre waren er bij mij ook opnieuw enkele zaden uitgekomen. Het betreft de Musa Acuminata. Deze kiemen erg goed, en vrij snel. Ik denk dat ik ze ongeveer 1 maand geleden gezaaid heb. Ben niet zo zeker want de tijd vliegt de laatste tijd.

Laat het maar weten als er nog uitkomen. Is altijd leuk om te horen, hoeveel er uiteindelijk zijn uitgekomen.

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: zaden

Berichtdoor drolliegirl op 30 sep 2008 14:31

Hallo

We zijn u enkele dagen of zelfs weken verder en er komen nog enkel kun kopje boven de grond steken.
momenteel zijn er 6 uitgekomen wat ik al heel erg goed vind!

De grootste is momenteel iets kleiner dan mijn pink. Ik schat 3 cm. Er verschijnt nu wel op dit plantje een bruin vlekje. Ik hou het angstvallig in de gaten maar ik hoop dat dit niet erg is. Het is juist aan de rand van het blaadje en is ongeveer een halve cm groot.
Waarschijnlijk van in de zon te staan...

De Strelizia die ik tegelijkertijd heb gezaaid komt ook uit. Van de 10 zijn er al 5 komen piepen. Rare planten als zijn klein zijn...

Ik hoop dat ze allen uitkomen :)

groetjes Sarah
drolliegirl
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 aug 2008 17:33
0 bedankjes

Re: zaden

Berichtdoor Christophe op 30 sep 2008 14:42

Hoi Sarah,

Leuk je nog eens te horen :)

Welke zes zijn er precies uitgekomen? Van de Strelitzia of van de Musa Velutina.

Ik herinner me wel dat je geen warmtekasje of een serre had of zo. Het is zeker niet zo dat omdat sommige zaden nog niet zijn uitgekomen dat ze niet meer goed zijn. Als de grond niet te nat is, dan zijn ze gewoon op de juiste temperatuur aan het wachten om hun kopje te laten zien (zoals in de natuur ;) )

Daarom: Nu het kouder wordt kan je de potjes misschien binnen bij de radiator zetten, of misschien erop ... Warmte doet allebei deze zaden goed! Strelitzia's bv. komen plots een voor een boven van zodra je ze op de juiste temperatuur zet, zelfs al staan ze al enkele maanden te koud. 25-30C° is ideaal. Daarom zet ik mijn potjes rechtstreeks op de radiator. Zo haal ik een temperatuur tussen de 22 en 38C°. Zaden kiemen dan erg snel, sommige na enkele weken al, en er komen er veel meer uit.

Veel succes verder,

Hopelijk tot ziens!

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: zaden

Berichtdoor drolliegirl op 01 okt 2008 08:17

Hallo

Het zijn de Musa Velutina's die zijn uitgekomen. De Strelizia's ook maar nog maar 5.

Ja ik had geen serre maar heb er nu iets op gevonden. Ik heb er een gemaakt voor binnen (alé mijn vriend).
Zelf redelijk sterk groot rek gemaakt en daarover langs een kant en zijkant stevige plastiek en de ander kant voorlopig open.
Deze zelfgemaakte serre (ben er trots op) staat in de buurt van de verwarming. Laat ons zeggen op een afstand van 40 cm. Helaas kan ik ze niet meer op de verwarming zetten. Deze is nu door de plantjes van mijn vriend ingepalmd. (hij wou eens pepers zaaien). We hebben momenteel nog een huurappartement en helaas mogen we niet zo veel van onze huisbaas. Maar we kijken uit naar een huis met een grote tuin en als we dat gevonden hebben zijn we weg... met al onze planten...

Ik heb ook geprobeerd papaya te zaaien en er zijn al 4 van de 10 uitgekomen. Vreemd schattig plantje. Maar ik besef dat ik ze niet kan houden, ze worden nogal groot als ze volwassen zijn. Een beetje te groot :(.
En onze lychee is ook al flink gegroeid. De vorige is doodgegaan met de verhuis naar het appartement. (ja gewoon lychee gegeten en daarna voor de fun gezaaid en is toevallig uitgekomen)

Ik ben tevens eens naar het plantencentrum Exotica gegaan ( site was door iemand op dit forum gezet).
Ze hebben een grote keuze aan verschillende planten waaronder veel palmen, musa's, citrusboompjes, passiflora's en brugmania's. Het jammere is dat de planten vol bladluizen en kleine slakjes zitten. Ik heb me het hele weekend geamuseerd met deze te verwijderen. (met wat biologisch product welteverstaan, de tijd van handenarbeid is gedaan) .

Ik hou je verder op de hoogte van de zaadjes en de zaailingen.

Groetjes
Sarah
drolliegirl
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 aug 2008 17:33
0 bedankjes

Re: zaden

Berichtdoor Christophe op 01 okt 2008 12:00

Hallo,

5 is al niet zo slecht van de Strelitzia (je had er toch 10?) Heeft de serre voldoende licht en warmte? Wat erg handig is (en helemaal niet zo duur) is een thermometer voor in de vijver, die je dan in de zaai en stekgrond kan steken. Zo weet je altijd de juiste temperatuur van de aarde zelf, waar de pitjes inzitten.

De Papaja wordt inderdaad groot, en ik denk niet dat deze winterhard zal zijn.

Zo toevallig is het niet hoor dat de pitjes uit fruit uitkomen. Daar komen ze in de eerste plaats vandaan :)

Naar het plantencentrum Exotica ben ik nog niet geweest, maar dat komt in de toekomst misschien nog wel. Die slakjes, en bladluizen ... dat kan natuurlijk wel eens gebeuren. Met biologische producten moet je wel uitkijken. Zo heb ik een biologisch productje gehad tegen bladluizen op rozen. Dus ik op m'n stamroos spuiten, en alle bladluizen waren weg ... en m'n stamroos ook :( Ik had het ook op een andere roos toegepast. Daarom weet ik dat het door dit productje komt.

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten