overwinteren

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

overwinteren

Berichtdoor draco op 21 sep 2008 14:00

Hoi , ben een nieuwe beginnende liefhebber van exoten , waaronder dus musa en palmen
Momenteel heb ik 4 musa's buiten staan in een pot ( geen volle grond )
Musa Ensete Ventricosum Maurelli
Musa Basjoo
Musa Ensete Ventricosum
Musa Lasiocarpa
(hoop dat ik de juiste benamingen heb doorgegeven )
Dus alle planten staan nu op terras in potten , en wil die volgend jaar in volle grond plaatsen
Mag ik deze musa's ook in huis laten overwinteren ( dus gelijk een normale kamerplant ) of is het beter deze planten te laten overwinteren in bijv een vorstvrije berging die donker is ??
Zou deze musa's anders in huis plaatsen , en dan ook regelmatig water geven en voedsel , om dan in voorjaar 2009 ( wanneer vorstperiode voorbij is ) uit te planten in de volle grond
draco
 

Re: overwinteren

Berichtdoor Christophe op 21 sep 2008 14:25

Beste Draco,

In de eerste plaats wil ik je welkom heten op dit forum. Ik hoop je hier regelmatig te mogen verwelkomen.

De Musa Basjoo kan je gerust in de volle grond zetten. De Musella Lasiocarpa is ook een erg winterharde banaan. (tot -12C°) De Musa Ensete Ventricosum (Maurelli) is niet zo heel winterhard, en die zou ik in de pot laten staan. Ze kunnen maar -5C° vorst verdragen, dus mocht je ze in de volle grond zetten, moet je ze goed inpakken in de winter (dik winterjasje aantrekken dus :D )

Als je ze deze winter binnen zet in huis zet ze dan op een lichte plaats. In de winter heeft een plant ook licht nodig, maar geen voeding. Voeding zal alleen maar beginnen schimmelen. Als je ze dan in maart in de volle grond plaatst, geef je ze maar wat koemestkorrels die je samen met wat humus in het plantgat strooit.

Hoe een banaan inpakken (in het kort):

Knip voor de vorst de bladeren tot aan de stengel af. Zet een groene beckaert draad (of wat kippegaas) rond de stam. Neem een diameter van ongeveer 0.7 tot 1meter. Vul de draad met stro of kwalitatieve boomschors. (geen bladeren, deze beginnen te snel te rotten) Span rond de draad nogmaals een rieten mat, en leg een 'dakje' erbovenop. Bv. een oud deksel van een compostbak. In maart na de vorst mag je alles weer uitpakken, en meteen je banaan van de nodige meststoffen voorzien.

Groetjes,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: overwinteren

Berichtdoor draco op 21 sep 2008 14:44

Bedankt voor het antwoord
Toen ik de planten kocht , werd mij gezegd om ze maar vanaf volgend jaar in volle grond te zetten
Dus als ik het goed begrijp zou ik alle 4 de musa's in de woonkamer mogen plaatsen , en daar verzorgen zoals een kamerplant = regelmatig water geven maar geen voedsel en ze dan in het voorjaar 2009 ( wanneer ergste vorst voorbij is ) in volle grond zetten ???
Heb ze wel direkt na de aankoop ( paar weken terug ) verpot in grotere potten en blijken heel goed te groeien
draco
 

Re: overwinteren

Berichtdoor Christophe op 21 sep 2008 15:05

Een Musa is inderdaad een goede groeier. :) Zeker als ze in de volle grond staan! Als je ze dan nog wat meststof geeft, schieten ze recht omhoog. Elk week komt er wel een blad bij.

In de winter inderdaad gewoon in de woondkamer zetten. De grond vochtig houden. Niet laten uitdrogen, en ook weer niet te nat.

Als er nog vragen zijn hoor ik ze graag!

Groetjes,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: overwinteren

Berichtdoor Toon op 30 okt 2008 22:10

hallo,

als je voor de komende jaren graag wil weten wat een mogelijkheid is om je bananen nog af te dekken kan je altijd eens op mijn webblog gaan kijken. daar heb ik uitgelegd hoe ik dat doe en hoe het bij mij toch altijd al gelukt is.
dit is hem:

http://palmvrienden.net/toonwellens/

hopelijk heb je er wat aan ;)

groetjes
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 14 dec 2008 21:55, in totaal 1 keer bewerkt.
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: overwinteren

Berichtdoor draco op 04 nov 2008 13:53

Heb dus mijn musa's in huis genomen , zie eerste berichtje
Ze staan in een gang die weinig gebruikt word , en waar deur in is met een glas erin , zodat ze overdag (zon)licht krijgen en beschut tegen vriestemperaturen
Sinds paar dagen ( planten staan er nu 2 weken ) heb ik gezien dat ze alle last beginnen te krijgen van bladluizen ( er staan geen andere planten in de gang , enkel 3 musa's )
Hoe en op welke manier kan ik dit vermijden en dit zonder kwaad te berokken aan mijn musa's
Heb hier enkele tips gevonden : http://www.omawapsie.nl/waps_weet_raad/ ... dluis.html
maar weet niet of die schadelijk kunnen zijn voor musa's
Zou wel zo weinig mogelijk willen werken met "pesticiden" en spuitbussen
Dus alle tips en hulp welkom
Thanks
draco
 

Re: overwinteren

Berichtdoor Christophe op 04 nov 2008 19:04

Hallo Draco,

Leuk je nog eens te horen.

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe gelukkig ben bevrijd van bladluizen op mijn Musa's en andere tropische planten. (gelukkig maar ;) )

Zijn het echt bladluizen en geen kleine vliegjes? Deze vliegjes heb ik ook al gehad, maar dit was tegen het einde van de winter. Daarom heb ik nadien gewoon mijn planten buiten gezet, en ze zijn vanzelf weg gegaan. Ze komen uit de aarde. Dan kan je er zo'n geel plakaatje tegenzetten dat je kan kopen in de aveve of het tuincentrum. Ze blijven daartegen plakken. Soort biologisch vliegevangertje.

Als het bladluizen zijn weet ik dat mijn buurman gewoon wat zeepwater neemt en dit op zijn planten spuit. Dit is al een oud truucje dat ik vaak hoor, maar heb het zelf nog nooit toegepast. Wel heb ik eens bio-kill op mijn rozen gespoten. Dit zou goed zijn tegen bladluizen en effectief .... de bladluizen waren allemaal weg, maar twee weken nadien ook alle rozenplanten die ik had bewerkt :( Het werkte wel 8-)

Misschien weet nog iemand anders raad?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: overwinteren

Berichtdoor Toon op 05 nov 2008 17:08

hallo,

ik heb het trukje van de zeep ook gehoort en toegepast op een orchidee en het werkte toen ook zeer goed maar ik heb het op school eens nagevraagd en ik kreeg er het volgende te horen:

als je dit aanmaakt moet het vb. bruine zeep zijn omdat deze geen schadelijke stoffen bevat. de plant ondervindt hier geen last van als het aan de wortels wordt gegoten. dit zou ook goed zijn voor bepaalde schimmels weg te krijgen. het probleem is wel dat als je het op de bladeren spuit dat de plant er dan wel last van krijgt. ik zal het simpel uitleggen.
water en olie gaan niet samen (olie is waterafstotend en water is olieafstotend) maar door zeep te gebruiken kan je deze 2 stoffen wel mengen met elkaar (zeep heeft zeg maar een water aantrekkende kop en een olie aantrekkende staart (of was het nu andersom dat zou ook wel kunnen) en daardoor kan je de 2 mengen met elkaar en zo krijg je ook vuil van je handen en andere materialen). maar het probleem is dat een plant op zijn bladeren een soort vetlaatgje heeft liggen dat de plant beschermd tegen ziektes, insecten,... door zeep te gebruiken drinkt de zeep ook in het blad in en wordt de plant minder weerbaar tegen ziektes, insecten,... en je kan daardoor een zwakkere plant krijgen.

het is natuurlijk het proberen waard en ik weet ook niet of dit zo voor elke plant is.

binnenkort kan je er wat meer over lezen op mijn webblog.

groetjes
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 14 dec 2008 21:55, in totaal 1 keer bewerkt.
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: overwinteren

Berichtdoor draco op 06 nov 2008 15:09

en de methode met look en lucifers ( zie mijn link in mijn berichtje )???????
je zou de lucifers met de zwavelkant in de grond moeten steken waardoor de zwavel word afgegeven aan de plant en daardoor de bladluis dood
of de look in de grond van de plant steken met hetzelfde resultaat
heeft iemand hier ervaring mee ???
draco
 

Re: overwinteren

Berichtdoor Toon op 06 nov 2008 20:52

hallo,

met de knoflook en de lucifers heb ik nog niet gehoort. je kan het misschien eens proberen en dan kan je hier vertellen wat je ervaringen zijn :d
ik heb al wel gehoort dat een okkernoot insecten uit de buurt houdt, afrikaantjes ook helpt en het zeepsop natuurlijk.
laat ons zeker eens weten hoe het verder is afgelopen ik ben er zeer benieuwd naar :p

groetjes
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 14 dec 2008 21:55, in totaal 1 keer bewerkt.
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 137 gasten