musa sikkimensis en musa basjoo

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: musa sikkimensis en musa basjoo

Berichtdoor yakuza op 16 jun 2011 09:08

Christophe schreef:Nee hoor, het is vooral met kunstmest en andere chemische middelen dat je moet uitkijken. ;) Je mag zelfs (als het voldoende regent) elke 2-3 weken organische mest geven :thumb_up:


Ik gebruik floranit (kunstmest).
Om de 2 a 3 weken of als de korrels zijn opgelost.
Geen probleem,
Nog juist een meststof vinden waar de plant 4 meter per jaar van groeit hahaha :lol:
Avatar gebruiker
yakuza
 
Berichten: 280
Geregistreerd: 08 jul 2009 18:54
Woonplaats: Morkhoven
14 bedankjes

Re: musa sikkimensis en musa basjoo

Berichtdoor Christophe op 16 jun 2011 17:45

yakuza schreef:
Christophe schreef:Nee hoor, het is vooral met kunstmest en andere chemische middelen dat je moet uitkijken. ;) Je mag zelfs (als het voldoende regent) elke 2-3 weken organische mest geven :thumb_up:


Ik gebruik floranit (kunstmest).
Om de 2 a 3 weken of als de korrels zijn opgelost.
Geen probleem,
Nog juist een meststof vinden waar de plant 4 meter per jaar van groeit hahaha :lol:

Ik gebruik het zelf ook hoor, maar ben er voorzichtig mee. Vorig jaar heb ik roze korrel gegeven aan een plant in een pot en net dat ietsje te veel en plantje foetsie ... :cry: Denk niet dat ik nog een nieuwe zak zal aankopen, en gewoon organische meststoffen gebruiken zoals bloed en beendermeel en koemestkorrels.
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: musa sikkimensis en musa basjoo

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 16 jun 2011 17:56

Christophe, roze korrel aan bananen geven is eigenlijk niet goed hoor. Roze korrel is speciaal voor bloemen en zorgt voor een goede bloei en vele bloemen. Dus roze korrel aan groene planten is een beetje nutteloos en zoals je zelf al zegt mss wel slecht. De blauwe korrel is dan speciaal voor groene planten en is speciaal voor een goede bladvorm en bladgroei dus die gebruik ik steeds bij palmen en bananen ;) Dit heeft James (Europalms) me nog uitgelegd en als tip gegeven ! :)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: musa sikkimensis en musa basjoo

Berichtdoor yakuza op 16 jun 2011 19:09

Christophe schreef:
yakuza schreef:
Christophe schreef:Nee hoor, het is vooral met kunstmest en andere chemische middelen dat je moet uitkijken. ;) Je mag zelfs (als het voldoende regent) elke 2-3 weken organische mest geven :thumb_up:


Ik gebruik floranit (kunstmest).
Om de 2 a 3 weken of als de korrels zijn opgelost.
Geen probleem,
Nog juist een meststof vinden waar de plant 4 meter per jaar van groeit hahaha :lol:

Ik gebruik het zelf ook hoor, maar ben er voorzichtig mee. Vorig jaar heb ik roze korrel gegeven aan een plant in een pot en net dat ietsje te veel en plantje foetsie ... :cry: Denk niet dat ik nog een nieuwe zak zal aankopen, en gewoon organische meststoffen gebruiken zoals bloed en beendermeel en koemestkorrels.


Even ter verduidelijking, Floranit is geen roze korrel.


Stikstof (N) totaal 16
NO3-N (Nitraat) 2,1
NH4-N (ammonium) 7,9
Isodur® 6
Fosforzuuranhydride (P2O5) 7
Oplosbaar in water 5
Kaliumoxide (K2O) 15
Oplosbaar in water 15
Magnesiumoxide (MgO) 2
Sporenelementen
Boor (B) 0,01
Koper (Cu) 0,002
IJzer (Fe) 0,5
Mangaan (Mn) 0,01
Zink (Zn) 0,002
Chloorarm ja

roze korrel

Meststof NPK 16-9-20
Samengestelde meststof NPK
16% Stikstof totaal (N)
7.5% nitraatstikstof
8.5% ammoniumstikstof
9% fosforzuuranhydride (P2O5) oplosbaar in water en neutraal ammoniumcitraat
waarvan 8.4% fosforzuuranhydride (P2O5) oplosbaar in water
20% kaliumoxide (K2O) oplosbaar in water
Chloorarm

:thai:
Avatar gebruiker
yakuza
 
Berichten: 280
Geregistreerd: 08 jul 2009 18:54
Woonplaats: Morkhoven
14 bedankjes

Re: musa sikkimensis en musa basjoo

Berichtdoor SvenFrantzen op 16 jun 2011 20:20

Mijn basjoo heeft iets anders, de moederstam groeit niet echt hard maar hij voelde zich nogal alleen denk ik, hij heeft in 3 maanden tijd al 4 zijscheuten gemaakt waarvan de grootste twee nu zo'n 40 cm hoog zijn.
Mijn sikkimensis idem, maar deze plant groeit erg snel. Is sinds de aanschaf toch al zo'n 30 centimeter gegroeid.
SvenFrantzen
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 27 maart 2011 20:30
Woonplaats: Medemblik, Noord holland
0 bedankjes

Re: musa sikkimensis en musa basjoo

Berichtdoor yakuza op 16 jun 2011 23:11

SvenFrantzen schreef:Mijn basjoo heeft iets anders, de moederstam groeit niet echt hard maar hij voelde zich nogal alleen denk ik, hij heeft in 3 maanden tijd al 4 zijscheuten gemaakt waarvan de grootste twee nu zo'n 40 cm hoog zijn.
Mijn sikkimensis idem, maar deze plant groeit erg snel. Is sinds de aanschaf toch al zo'n 30 centimeter gegroeid.


idem hier, scheuten groeien meestal sneller dan de moederplant.
Avatar gebruiker
yakuza
 
Berichten: 280
Geregistreerd: 08 jul 2009 18:54
Woonplaats: Morkhoven
14 bedankjes

Re: musa sikkimensis en musa basjoo

Berichtdoor fordbully op 17 jun 2011 10:00

ik heb hier nog een zak vol blauwe korrel maar durf het niet te gebruiken omdat ik niet weet hoeveel het max is om te strooien rond de bananen of palmen. Is het een handje vol of een heeel klein beetje EN om de hoeveel tijd mag dit. Bij bananen zou ik het nog durven proberen maar bij de palmen...
fordbully
Bedrijven
 
Berichten: 902
Geregistreerd: 03 nov 2010 17:30
Woonplaats: Gruitrode
25 bedankjes

Re: musa sikkimensis en musa basjoo

Berichtdoor johny1981 op 17 jun 2011 23:27

zo mijn nieuwe sikkimensis is meer dan 25 cm gegroeit op 6 dagen zijn. is wel blad dat gevormd is .

musa doet het ook goed amai :P is ook al weer een nieuw blad aan het krijgen.
hebben het overplanten niet gemerkt want er is geen stilstand geweest.

gewoon volle grond omschuppen met humes en potgrond wat koe-kippemest korrels en ze zijn niet te houden :thumb_up:
ach, zei de banaan. ik ben werkelijk echt!
een enkele keer is mijn soort wel eens recht!
Avatar gebruiker
johny1981
 
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 jun 2011 12:32
Woonplaats: lanaken
21 bedankjes

Re: musa sikkimensis en musa basjoo

Berichtdoor SvenFrantzen op 22 jun 2011 19:22

yakuza schreef:
SvenFrantzen schreef:Mijn basjoo heeft iets anders, de moederstam groeit niet echt hard maar hij voelde zich nogal alleen denk ik, hij heeft in 3 maanden tijd al 4 zijscheuten gemaakt waarvan de grootste twee nu zo'n 40 cm hoog zijn.
Mijn sikkimensis idem, maar deze plant groeit erg snel. Is sinds de aanschaf toch al zo'n 30 centimeter gegroeid.


idem hier, scheuten groeien meestal sneller dan de moederplant.


Ja, dat is mij inderdaad ook al opgevallen, misschien dat ik er een paar zijscheuten afhaal, zou dat ten goede komen van de groei van de moederstam?
SvenFrantzen
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 27 maart 2011 20:30
Woonplaats: Medemblik, Noord holland
0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 127 gasten