zieke musa basjoo , sterft hij ???

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

zieke musa basjoo , sterft hij ???

Berichtdoor draco op 29 jul 2009 20:04

help !!!!!
2 tal maand terug heb ik een groep musa's ( 4 stammen , tussen 1 & 2 m hoogte ) uitgeplant in volle grond ( stonden eerst in grote kuip ) ; ze zijn goed in groei geschoten want bijna om de 2 - 3 dagen kreeg elke stam een nieuw blad en begonnen zich ook al scheuten te vormen
enkele dagen terug had ik gezien dat de kleinste en smalste stam geen nieuwe bladeren meer aanmaakte ; deze avond eens goed gekeken en toen ik naderbij keek zag ik dat ik mijn vingers in de stam kon duwen juist boven de grond en dat de stam precies rot was ( wel droog ) en heb dan maar de stam losgetrokken
dit groepje musa's kreeg op warme dagen voldoende water en regelmatig ook een handvol gedroogde koemestkorrels ( wanneer de vorige lading verdwenen was )
wat gebeurd er met mijn musa's ??? riskeer ik dat alle stammen aangetast worden , en hoe kan ik dit eventueel verhelpen , en is er nog iets aan te vangen met de afgebroken stam ( verder inkorten en hopen dat hij opnieuw begint scheuten aan te maken )
zie foto's voor meer

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
draco
 

Re: zieke musa basjoo , sterft hij ???

Berichtdoor TropiRo op 29 jul 2009 23:11

Volgens mij is het gewoon rot, zo te zien is dit al heel lang bezig, waarschijnlijk is het al begonnen toen hij nog in een kuip stond. De stam die is afgebroken heeft zo te zien nog een paar wortels eraan zitten, ik zou het rotte gedeelte weg snijden en heb dan in een pot zetten met licht vochtige grond en laat er 1 of 2 bladeren aan zitten en dan wordt het wachten, meestal duurt het iets van 3 tot 5 weken voordat je wortel groei ziet.
De kluit/ stam die nog in de grond zit zou ik net onder de grond afsnijden en dan afdekken met grond, nieuwe scheuten gaat hij vanzelf aanmaken.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: zieke musa basjoo , sterft hij ???

Berichtdoor draco op 30 jul 2009 20:00

het stuk in de grond heb ik afgesneden tot aan de grond zelf , maar er blijven toch nog wat rotte stukken inzitten
de afgebroken rotte stam , daar is het rotte verwijderd en staat nu in een pot water , zijn ook geen bladeren meer aan
eens zien ho ehij reageert en nieuwe wortels aanmaakt
draco
 

Re: zieke musa basjoo , sterft hij ???

Berichtdoor bart op 02 aug 2009 09:34

hallo,
mag ik mijn mening eens vertellen:ik ben ook nog maar een tijdje bezig met het zaaien en kweken van musa's,ik geef mijn musa's iedere avond 10 liter water(per plant he),ik ben begonnen van af in maart heb ik een paar kleine musa's +-50cm, gekocht en je moet ze nu zien,ze zijn al boven de 2 meter,en vol van de kleine schoten ernaast,(moet zijn dat ik niet verkeerd bezig ben he),geef ze wel iedere week meststof(van de lidl)
(zal eens iets vertellen van in mijn verlof,het ze eens 3 dagen geen dreinken gegeven van op reis,en heb een half blad het ander was verdroogd en heb het moeten afsnijden )
bart
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 07 maart 2009 10:43
1 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 114 gasten