vraag over musa zebrina in bloei

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

vraag over musa zebrina in bloei

Berichtdoor xride1 op 21 sep 2011 15:05

Hey allen,

Ik heb een grote pol musa zebrina waarvan er 5 stammen in bloei staan sinds een vijftal weken, nu staan al de potten met bananenplanten ingegraven in de volle grond. Vandaag ben ik helaas gestart met de wintervoorbereiding en ga een deel van de potten al uit de grond halen. Wat me echter opvalt is dat het hier in de zanderige kempen de grond dus kurkdroog is.
Nu mijn vraag; wat zal er met de kleine banaantjes gebeuren als de musa in de winterstalling gaat?
Vallen deze af? Of moet ik deze warmer zetten zodat ze nog verder kunnen groeien?
Of gewoon de planten die in bloei staan weggooien en de jonge scheuten oppotten?

groetjes,
D.
xride1
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 19 mei 2010 17:36
Woonplaats: Arendonk
14 bedankjes

Re: vraag over musa zebrina in bloei

Berichtdoor johny1981 op 21 sep 2011 23:36

laat gewoon alles nog staan , krijgen nog een meer dan een week boven 20 graden.

gewoon nog wachten.

groeten
ach, zei de banaan. ik ben werkelijk echt!
een enkele keer is mijn soort wel eens recht!
Avatar gebruiker
johny1981
 
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 jun 2011 12:32
Woonplaats: lanaken
21 bedankjes

Re: vraag over musa zebrina in bloei

Berichtdoor xride1 op 22 sep 2011 08:17

Een maandje zullen ze inderdaad nog wel buiten blijven, ik haal ze nu gewoon al uit de grond nu het nog redelijk weer is om in de tuin te werken en als de vorst zich aanmeld zijn ze vlug binnen geplaatst. Met deze koude nachten zullen de vruchtjes niet veel groei vertonen vrees ik.
groeten
xride1
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 19 mei 2010 17:36
Woonplaats: Arendonk
14 bedankjes

Re: vraag over musa zebrina in bloei

Berichtdoor griphuz op 22 sep 2011 10:15

Ligt er ook een hoop aan wat je wilt, wil je echt dat hij banaantjes gaat vormen? Het is namelijk maar de vraag of er rijpe zaden aankomen, en zo ja hoeveel je er dan werkelijk aan het kiemen krijgt. Al die moeite voor dat...

Al met al laat ik de Musa's nog even buiten voorlopig.

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
Avatar gebruiker
griphuz
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 29 okt 2009 12:41
48 bedankjes

Re: vraag over musa zebrina in bloei

Berichtdoor xride1 op 22 sep 2011 11:59

Remko,

Het is me niet om de zaden te doen hoor, nakomelingen zijn er al genoeg. Ik wou gewoon weten hoe groot de banaantjes hier nog kunnen worden en hoe lang het duurt eer de hoofdstam het loodje legt na de bloei.
Gaat dit relatief snel of spreken we dan over bv. een maand of zes? Het heeft geen zin dat ik veel moeite doe om hem naar zolder te slepen voor zijn winterstalling als hij na een maand kapot gaat, dan kan ik hem binnenkort beter opsplitsen en alleen de jonge scheuten in een kleine pot naar zolder dragen. Dit is veel handiger dan die grote pol natuurlijk.
groeten,
D.
xride1
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 19 mei 2010 17:36
Woonplaats: Arendonk
14 bedankjes

Re: vraag over musa zebrina in bloei

Berichtdoor griphuz op 23 sep 2011 11:19

Is sterk afhankelijk van de temperatuur. Mijn zebrina (buiten in volle grond) bloeit ook al een maand of 4 geloof ik. De hoofdstam was eigenlijk al kapot na de winter, maar blijkbaar zat er nog een bloem in,...

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
Avatar gebruiker
griphuz
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 29 okt 2009 12:41
48 bedankjes

Re: vraag over musa zebrina in bloei

Berichtdoor Christophe op 23 sep 2011 17:06

@Remko: De banaantjes zijn ongeveer 4 tot 5cm lang ;-) Mijn zebrina heeft vorig jaar (schatting) 2-3 maanden gebloeid.
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: vraag over musa zebrina in bloei

Berichtdoor xride1 op 26 sep 2011 09:58

Ik zal het maar afwachten voorlopig wat hij nog zal doen, tegen dat hij in de winterstalling gaat zal ik een aantal nieuwe scheuten oppotten en naar zolder doen, dan ben ik toch al zeker voor volgend seizoen, de rest zal ik dan maar bekijken.

groeten
xride1
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 19 mei 2010 17:36
Woonplaats: Arendonk
14 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 114 gasten