Ensete ventricosum 'Maureli' uitgegraven

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Ensete ventricosum 'Maureli' uitgegraven

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 16 okt 2011 17:59

@Bart, Vitamine D(uvel'ke) zeker :D
Ja ik begrijp dat de meeste van dit mooie weer profiteren en alles al beginnen uitgraven en doen
Maar die enkele frisse nachten maken mij nog niet bang hoor, ze kunnen zeker een nachtje vorst aan en dat heeft het hier gelukkig nog steeds niet gedaan. Voorlopig ziet het er goed uit dus ik hoop nog te kunnen wachten tot november. Het enige dat ik wel al gedaan heb enkele weken geleden is de scheuten afsteken en oppotten zodat deze nog wat kunnen groeien en herstellen in pot.
Trouwens jouw Maurelli's zijn ook gigantisch hoor, wist niet dat ze al zo groot waren :thumb_up:

@Robin, probeer anders volgend jaar eens een groot gat te graven en dat opvullen met vivimus of goede potgrond en zet daar je bananen eens in, dat zal wel een pak beter moeten gaan dan en dat houd ook langer en meer vocht vast dan die droge zandgrond van je ;)
Want buiten je grond is jouw tuin eigenlijk ideaal voor bananen, helemaal ingesloten en redelijk beschut (door de Phoenix :lol: ;) ) en dus heel warm op zonnige dagen dus... :)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Ensete ventricosum 'Maureli' uitgegraven

Berichtdoor fordbully op 16 okt 2011 18:59

Hier enkele foto's zonder de bananen in de tuin en de bananen net uitgedaan.
Bijlagen
DSC03011-400.jpg
DSC03011-400.jpg (25.02 KiB) 3922 keer bekeken
DSC03012-400.jpg
DSC03012-400.jpg (27.49 KiB) 3922 keer bekeken
DSC03013-400.jpg
DSC03013-400.jpg (22.51 KiB) 3922 keer bekeken
DSC03014-400.jpg
DSC03014-400.jpg (21.96 KiB) 3922 keer bekeken
DSC03015-400.jpg
DSC03015-400.jpg (24.16 KiB) 3922 keer bekeken
DSC03016-400.jpg
DSC03016-400.jpg (30.94 KiB) 3922 keer bekeken
DSC03017-400.jpg
DSC03017-400.jpg (29.79 KiB) 3922 keer bekeken
fordbully
Bedrijven
 
Berichten: 902
Geregistreerd: 03 nov 2010 17:30
Woonplaats: Gruitrode
25 bedankjes

Re: Ensete ventricosum 'Maureli' uitgegraven

Berichtdoor KevinC op 16 okt 2011 20:24

Mooie foto's! :)

Hier is het vannacht toch al vrij koud geweest. Alles zag wit en de bladeren van sommige bananen hebben toch al wat schade.
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Ensete ventricosum 'Maureli' uitgegraven

Berichtdoor Carlo op 16 okt 2011 20:49

Een vorstprik is er altijd in deze tijd van het jaar maar de vooruitzichten voor de komende 2 weken geven voorlopig geen enkel graadje vorst aan. Begin al wel elke dag wat uit te steken en in potten te plaatsen maar naar binnen gaan ze voorlopig niet. Mijn maurelli kon ik met moeite in de pot tillen dus dat wordt nog wat als ie over enkele weken naar zolder moet. De duitse site waarin werd beproefd met het halveren van de plant is dan ook zeer aanlokkelijk om zodanig een hele hoop gesjouw te voorkomen. Het zijn immers maar bladstelen en die kan ie best missen alhoewel er wel veel vocht inzit voor de overwintering.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Ensete ventricosum 'Maureli' uitgegraven

Berichtdoor Exotic Life op 16 okt 2011 21:00

@ Dimitri,

Ik heb een dergelijke vorm al eens geprobeerd maar dan niet met vivimus. Resultaat de bananenplant was zo "slim" om slechts te wortelen in het geen van potgrond waardoor de boel als nog in no-time uitdroogde. Deze had nauwelijks wortels gemaakt buiten dat opgevulde gat met voedzamere grond. De grasmethode leverde me al positievere resultaten op, ik denk echter dat de positieve werking hiervan meer is dat de grond nu wat langer vochtig blijft onder het gras. Overigens lijkt het dan wel beschut en warmt het op zonnige zomerdagen enorm op, windstil is het allerminst. Dus voor mooi onbeschadigd blad hoef ik het sowieso niet te doen.

Het stomme ervan is, ik zie dat hier iemand ervoor reageert probeer eens canna mest. Tot het canna virus mijn complete collectie (En dat waren er een hoop) doorgedrongen was had ik hier ook altijd canna's staan, en die zijn toch redelijk verwant aan bananen. Canna's groeiden hier echter altijd als een speer met een berg bloemen gedurende het groeiseizoen. Misschien is het dus ook wel een onvermogen, en liggen bananen me niet zo. Iedereen heeft wel iets wat niet wil lukken in de tuin door "iets". Het opkweken van bananenzaden is namelijk ook nog maar weinig succesvol geweest terwijl de meest lastige zaden van palmen in het verleden prima lukte. Ik zie het overigens niet als negatief, maar bekijk het positief de palmen hebben er baat bij, zeker gedurende de winter (droge voeten) en laat ik nu net een grotere palmenman zijn als bananenman ;)

Neemt echt niet weg dan een flinke bananenplant de mediterraanse sfeer enorm verhoogd.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Ensete ventricosum 'Maureli' uitgegraven

Berichtdoor marinus op 16 okt 2011 21:36

Het is de naam van een prudukt!
Je hebt oa:
Terra Vega
Terra Flowers
Het wordt in de wietteeld gebruikt. Een heel krachtig groeimiddel.

Kenmerken van een gezonde en krachtige groei zijn vitale groeischeuten en weelderige wortelontwikkeling, deze kenmerken zijn de basis voor een hoge opbrengst.

Ik heb er goede resultaten bij.
marinus
 
Berichten: 2448
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
78 bedankjes

Re: Ensete ventricosum 'Maureli' uitgegraven

Berichtdoor Rob op 16 okt 2011 23:31

Het is denk ik toch onze grond Robin.
Mijn bananen doen het ook wel hoor, maar ook bij lange na niet zo hard als sommige fotoos hier.
Onze grond lijkt redelijk schraal voor bananen - en canna doen het hier ook maar redelijk hoor.
Er staan soorten tussen die niet eens bloeien...

Ik zit ook op meer zanderige grond, en opmengen van veel pure compost (gemeente) met de grond aangevuld met alles wat voeding of enige structuur heeft (diverse soorten restanten koe- en artificiele mest, gras, gemalenkoffiebonen, bier, housnippers etc etc) lijkt te helpen; dit jaar aanzienlijk beter dan vorig jaar, ondanks een gortdroog voorjaar.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Ensete ventricosum 'Maureli' uitgegraven

Berichtdoor Exotic Life op 17 okt 2011 00:09

marinus schreef:Het is de naam van een prudukt!
Je hebt oa:
Terra Vega
Terra Flowers
Het wordt in de wietteeld gebruikt. Een heel krachtig groeimiddel.

Kenmerken van een gezonde en krachtige groei zijn vitale groeischeuten en weelderige wortelontwikkeling, deze kenmerken zijn de basis voor een hoge opbrengst.

Ik heb er goede resultaten bij.


Mijn reactie was niet bekritiserend bedoeld hoor, sterker nog ik heb nog niet de tijd genomen om de website te bekijken. Echter haalde ik slechts de naam "canna" aan in relatie tot bananen. Het ging me meer om het verschil tussen een canna en banaan.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Ensete ventricosum 'Maureli' uitgegraven

Berichtdoor Exotic Life op 17 okt 2011 00:15

Rob schreef:Het is denk ik toch onze grond Robin.
Mijn bananen doen het ook wel hoor, maar ook bij lange na niet zo hard als sommige fotoos hier.
Onze grond lijkt redelijk schraal voor bananen - en canna doen het hier ook maar redelijk hoor.
Er staan soorten tussen die niet eens bloeien...

Ik zit ook op meer zanderige grond, en opmengen van veel pure compost (gemeente) met de grond aangevuld met alles wat voeding of enige structuur heeft (diverse soorten restanten koe- en artificiele mest, gras, gemalenkoffiebonen, bier, housnippers etc etc) lijkt te helpen; dit jaar aanzienlijk beter dan vorig jaar, ondanks een gortdroog voorjaar.


Ah.. ben ik dus niet alleen. :)

Overigens is er dan wel een verschil in Canna, mijn collectie bestond op een begeven moment uit meer als 20 soorten en alle soorten deden bloeien. De hoogste werden hier in een seizoen tijd zo'n 2-2,5 meter. En die kregen minder verwennerij als bijvoorbeeld dit jaar de bananen.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Ensete ventricosum 'Maureli' uitgegraven

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 17 okt 2011 01:42

Robbin, nu je dat vertelt herrinner ik het me weer dat je dat ook al eens had vertelt toen ik bij jou was, ik had dat toen ook voorgesteld aan jouw :D
Als ik het allemaal goed lees is niet echt de voeding en grondstructuur het probleem maar dus enkel de droogte. Want de gras techniek hielp wel redelijk doordat het langer vochtiger bleef....
Heb je dan al eens gedacht aan een druppelslang, zo'n slang met kleine gaatjes waar dus constant water uitkomt. Leg dit tussen de bananen en de grond blijft constant vochtig. Als dat ook niet zou werken zou ik heel vreemd vinden dan.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 113 gasten