Musa Lasiocarpa

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa Lasiocarpa

Berichtdoor draco op 09 dec 2008 17:20

Voila , dit is de laatste ( voorlopig toch ) musa in mijn bezit
Idem vraagje als de vorige 3
Graag advies en raad
Heb hier gezien dat er precies 2 extra scheuten komen aan de bladsteel , wat moet ik hier mee doen ??
laten staan of uitdoen en in nieuwe pot planten ??
Thanks
ps : bedoeling van alle 4 de musa's zou zijn om ze volgend jaar in de tuin te planten en dan de zwakste tegen de winter opnieuw te laten overwinteren

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
draco
 

Re: Musa Lasiocarpa

Berichtdoor Christophe op 10 dec 2008 22:40

Hallo Draco,

Het is eigenlijk de Musella lasiocarpa ;)

Volgens sommigen is deze erg winterhard, maar volgens anderen dan toch weer niet zo ...

Ik heb er zelf ook net eentje gekocht en zal hem in de lente in de tuin planten. Als hij het haalt tenminste want ik ben een beetje slordig geweest met vloeibare voeding (beetje teveel) waardoor er een omgekeerd proces plaats vind. Namelijk dat de voedingstoffen van de plant naar de grond gaat in plaats van omgekeerd ... :?

Ik zou dus ook deze plant deze winter gewoon binnen zetten, en in de lente in de grond plaatsen. Hij wordt niet zo hoog als andere musa (ongeveer 1-1,2 meter) waardoor je hem niet achteraan de border moet zetten, zodat hij nog zichtbaar is ;)

De scheuten mag je gewoon laten staan hoor :)

Als er nog vragen zijn hoor ik ze graag.

Groetjes,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musa Lasiocarpa

Berichtdoor Toon op 11 dec 2008 22:22

hallo Draco,

het is wel zo dat de stam van de Musella niet mag afsterven. na 2-3 jaar (hangt er vanaf hoe snel de plant groeit) krijg je er een bloem in. maar als de stam afsterft dan moet de plant terug opnieuw beginnen en duurt het langer voordat de bloem er aan komt.

hallo christophe,

het is niet echt gezond om te veel voedingsstoffen te geven en zeker in de winter niet. dan groeit de plant sterk door en dat kan nadelig zijn voor de koude.
meststoffen zijn eigenlijk zouten en zouten trekken water aan. de plant neemt voedingsstoffen op door aan fotosynthese te doen. fotosynthese is het aanmaken van suikers (C6H12O6). het is nogal ingewikkeld om uit te leggen maar het komt er op neer dat de plant dus suikers aanmaakt en bepaalde bestandelen gaat afgeven. hij geeft +,++,- en -- deeltjes af. door dit af te geven kan hij andere evenwaardige stoffen opnemen die hij gebruikt om te groeien. hij neemt deze op via het water dat je hem geeft.
als je te veel meststoffen geeft gaan die zouten water onttrekken uit de plant en gaat de plant niet genoeg water meer opnemen en gaat hij dus dood gaan. je kan 2 dingen doen om dit op te lossen.
1. de grond van de plant halen en in nieuwe grond stoppen.
2. je verzuipt je plant bijna letterlijk. je geeft de plant langs boven zeer veel water zodat al de messtoffen van boven met het water uitgespoeld worden. je kan dit altijd eens proberen door de plant in bad te zetten en dan de plant goed water te geven. de plant zal wel zeer nat staan maar ik denk niet dat dat zoveel kwaad kan. als de plant een beetje warmer staat verdampt hij toch en heeft hij toch water nodig.
hopelijk komt alles nog goed met jouw Musella.

groeten
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 14 dec 2008 21:46, in totaal 1 keer bewerkt.
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Musa Lasiocarpa

Berichtdoor Christophe op 11 dec 2008 22:37

@Toon

Ik heb vandaag de plant uit de grond gehaald, in een kruiwagen vol met water gezet, 'gewoeld' zodat alle zand ervan kwam en in nieuwe grond gezet. (zaai en stekgrond, had niets anders) Vervolgens heb ik hem eenmaal goed water gegeven (zonder voedingstoffen ;) ) en terug binnen gezet. Ik hoop dat hij het haalt. :)

Ik ben wat slordig geweest en had de meststof niet afgemeten ten opzichte van de hoeveelheid water. Ik had dit ergens voor nodig, en had de overschot bij de Lasiocarpa gedaan met als resultaat dat ook de lasiocarpa begon uiteen te vallen. Letterlijk dan. De jonge zijscheuten braken letterlijk af ... Had dit nog nooit gezien eigenlijk. Ik dacht dat de plant gewoon zou bruin worden of zo. :?

Bedankt voor de info :D

Groetjes,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musa Lasiocarpa

Berichtdoor Jonathan op 12 dec 2008 18:07

Mooie plant :P

Vraagje aan iedereen : Zijn er mensen omgeving wemmel max 20 km verder die mij bananenbomen willen verkopen speciale soort of met mooie bloemen,... Ik zou graag nog een soortje hebben heb er nu al 2 deze staan binnen(volgend jaar buiten) maar wil nu een soort dat laag blijft max 1,5 meter
Wel winterhard eh :p
Jonathan
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 28 nov 2008 14:31
0 bedankjes

Re: Musa Lasiocarpa

Berichtdoor Christophe op 12 dec 2008 18:22

Vraagje aan iedereen : Zijn er mensen omgeving wemmel max 20 km verder die mij bananenbomen willen verkopen speciale soort of met mooie bloemen,... Ik zou graag nog een soortje hebben heb er nu al 2 deze staan binnen(volgend jaar buiten) maar wil nu een soort dat laag blijft max 1,5 meter
Wel winterhard eh :p


Dan is de Musella lasiocarpa de beste keuze voor jou denk ik. Toch beter even beschermen in de winter ;) Doe ik altijd met al mijn Musa's.

Groetjes,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musa Lasiocarpa

Berichtdoor Jonathan op 12 dec 2008 18:25

En verkoopt iemand er
Jij mss ?

Greatzz jon
Jonathan
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 28 nov 2008 14:31
0 bedankjes

Re: Musa Lasiocarpa

Berichtdoor Christophe op 12 dec 2008 18:27

Nee, ik heb geen Musella lasiocarpa te koop staan. Zelfs geen zaden. Als ik ze ergens vind, dan koop ik er zeker.

Ik zal er eens naar vragen in de groothandel ;)

Groetjes,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musa Lasiocarpa

Berichtdoor Jonathan op 12 dec 2008 18:29

Ok ik hoor het wel stuur me anders pb ik ben nu weg

Grtzz jon
Jonathan
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 28 nov 2008 14:31
0 bedankjes

Re: Musa Lasiocarpa

Berichtdoor gerry op 09 apr 2009 14:52

hallo ik heb ook zo een bananenboom gekocht in de zomer het staat ergens op een ander topic maar heb een vraag deze stond in de winter buiten met een afdakje over en goed afgedekt met fleecedoek nu is hij bevroren denk ik de bladeren zijn afgestorven en de stam is echt heel sappig is dit normaal heb hem nu in volle gro nd gezet met verse potgrond rond maar na twee weken zie ik geen verbetering zet ik misschien best terug in een pot in de serre tot er een terug een goede stam aan komt of is hij kapot????????????,,,,,,,,
gerry
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 22 nov 2008 15:23
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 133 gasten