Min. temperatuur Musa basjoo "Red"

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Min. temperatuur Musa basjoo "Red"

Berichtdoor KevinC op 12 okt 2009 20:39

Hey :)

Weet er iemand de minimum temperatuur om een M. basjoo "Red" te laten overwinteren?
Er zijn bronnen die - 15°C beweren, bronnen die -5°C beweren, bronnen die +5°C beweren,... op den duur weet ik het niet meer.
Sommigen zeggen ook dat het helemaal geen famillie is van de Musa basjoo en er een fout gebeurde tijdens de naamgeving.

Graag meer info. :)
groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Min. temperatuur Musa basjoo "Red"

Berichtdoor TropiRo op 12 okt 2009 21:07

Het enige dat ik weet is dat hij niks te maken heeft met de basjoo maar meer met een cavendish soort en geen vorst kan hebben. De meeste van ons hebben de plant pas sinds eind vorig jaar/ begin dit jaar en zijn nog aan het ondervinden wat de plant gaat doen. Ik ga mijn grootste deze week naar de winterstalling brengen voor de zekerheid en een kleinere laat ik staan om te kijken wanneer de kou teveel wordt voor hem om zo een beetje ervaring met de plant op te doen.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Min. temperatuur Musa basjoo "Red"

Berichtdoor KevinC op 12 okt 2009 21:24

Bedankt Ro, het verhaal van het cavendish bloed heb ik ook al gehoord. :)

Ik heb de mijne vandaag in een kamer binnen gezet waar het zo'n 15°C is, wel een droge luchtvochtigheid.

Ik ben benieuwt naar het resultaat van je testje :) Laat iets weten he. :)
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Min. temperatuur Musa basjoo "Red"

Berichtdoor palmpje op 12 okt 2009 21:42

Ik vraag me af of de musa rubra en de musa basjoo red niet 1 en dezelfde plant zijn ?
Een mooie palm in je eigen tuin is een waar genot! Iedere morgen ben ik weer nieuwsgierig om te kijken hoe mijn tuin er uit ziet!
Avatar gebruiker
palmpje
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 27 apr 2009 20:38
1 bedankjes

Re: Min. temperatuur Musa basjoo "Red"

Berichtdoor KevinC op 12 okt 2009 21:50

Hey palmpje.

De musa basjoo 'Red' heeft een rode stam en groene bladeren. De Musa rubra heeft volgens mij ook rode vlekken op zijn bladeren en de M. basjoo 'Red' dus niet.

grts
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Min. temperatuur Musa basjoo "Red"

Berichtdoor TropiRo op 13 okt 2009 13:36

KevinC schreef:Hey palmpje.

De musa basjoo 'Red' heeft een rode stam en groene bladeren. De Musa rubra heeft volgens mij ook rode vlekken op zijn bladeren en de M. basjoo 'Red' dus niet.

grts


Klopt helemaal, ik groei de soorten naast elkaar en de basjoo red is compleet anders dan de rubra, niet alleen het blad maar ook de dikte van de stam en de oren van het blad zijn anders. De rubra lijkt wel heel veel op de zebrina, bourleon en de sumatra soorten. Om eerlijk te zijn heb ik nog geen verschil kunnen ontdekken tussen de rubra en de zebrina en zijn volgens mij ook één en dezelfde plant.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Min. temperatuur Musa basjoo "Red"

Berichtdoor palmpje op 26 nov 2009 21:01

Hoewel al mijn planten het nog redelijk goed doen, gaat het slecht met de basjoo red. bladeren zijn volkomen aan het verdorren ( ondertussen al afgesneden ), het nog niet ontrolde blad wordt nu ook stilaan bruin, lijkt blijkbaar één van de meer gevoelige musa's te zijn?

nog mensen met die ervaring? alle andere basjoos geven geen krimp
Een mooie palm in je eigen tuin is een waar genot! Iedere morgen ben ik weer nieuwsgierig om te kijken hoe mijn tuin er uit ziet!
Avatar gebruiker
palmpje
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 27 apr 2009 20:38
1 bedankjes

Re: Min. temperatuur Musa basjoo "Red"

Berichtdoor Christophe op 27 nov 2009 01:40

palmpje schreef:Hoewel al mijn planten het nog redelijk goed doen, gaat het slecht met de basjoo red. bladeren zijn volkomen aan het verdorren ( ondertussen al afgesneden ), het nog niet ontrolde blad wordt nu ook stilaan bruin, lijkt blijkbaar één van de meer gevoelige musa's te zijn?

nog mensen met die ervaring? alle andere basjoos geven geen krimp

Hey Kevin,

De Musa basjoo 'Red' is in tegenstelling tot gewone Musa basjoo niet winterhard, dus haal hem alvast binnen. Wat ik doe als mijn bananen in de 'donkere periode' gelig worden en verdorren is wat vloeibare mest geven. Doorgaans komen ze er dan vanzelf weer door ;) Zorg ook voor voldoende licht, en uiteraard mag je grond niet te nat staan, zeker niet in de winter.

Veel succes!
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Min. temperatuur Musa basjoo "Red"

Berichtdoor KevinC op 27 nov 2009 07:34

palmpje schreef:Hoewel al mijn planten het nog redelijk goed doen, gaat het slecht met de basjoo red. bladeren zijn volkomen aan het verdorren ( ondertussen al afgesneden ), het nog niet ontrolde blad wordt nu ook stilaan bruin, lijkt blijkbaar één van de meer gevoelige musa's te zijn?

nog mensen met die ervaring? alle andere basjoos geven geen krimp


Staat hij binnen in huis?
Misschien een te lage luchtvochtigheid dan? ;)
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Min. temperatuur Musa basjoo "Red"

Berichtdoor palmpje op 01 dec 2009 22:16

Ik ben hem nu kwijt, hij is onderaan beginnen rotten, hij stond in een iets te grote pot die ondanks de sterk verminderde watergift vermoedelijk teveel water is gaan ophouden. Ik heb hem afgesneden en de restanten in een klein potje gezet, misschien komt toch nog een scheutje, in ieder geval ik ga op zoek naar een nieuw exemplaar. Iemand nog een scheutje?
Een mooie palm in je eigen tuin is een waar genot! Iedere morgen ben ik weer nieuwsgierig om te kijken hoe mijn tuin er uit ziet!
Avatar gebruiker
palmpje
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 27 apr 2009 20:38
1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 106 gasten