Banaanzaden en vorst

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Banaanzaden en vorst

Berichtdoor Carlo op 21 jul 2012 02:56

Tot, in mijn geval, het tegendeel bewezen was heb ik de verhalen over kiemen na meer dan een jaar nooit geloofd, mede uit ervaring doordat ik na die tijd ook nog nooit kiemers heb gehad. In de meeste gevallen kiemen mijn banaanzaden altijd tussen de 2 en 5 maanden en gebeurt er daarna dus helemaal niets meer met gevolg dat ik ze na een bepaalde tijd altijd in de tuin mik. Vorige zomer heb ik zowat heel mijn inhoud van de propagator in de tuin gemikt. Sommige zaden lagen zelfs al 2,5 jaar. Nu vandaag zag ik plots 2 flinke scheuten waarvan ik dacht dat het blad toch wel heel erg veel op dat van een banaan leek. Aangezien in deze tuin dit jaar geen bananen staan (alles staat in de tuin bij ons nieuwe huis) zou het alleen een scheut van een stuk stronk kunnen zijn wat achtergebleven was van het vorige jaar of een zaailing. Na opgraving bleken het dus twee zaailingen te zijn met daaraan grote zaden. Het betreft dus een glaucum of een ventricosum want iets anders met dergelijk grote zaden heb ik vorig jaar niet gehad. Het meest bijzondere aan dit verhaal is dat de zaden hooguit een beetje ondergegraven lagen en dus een hele zomer in de hitte en de twee weken strenge vorst tot wel -20 (wat eigenlijk de enige winter voorstelde) moeiteloos hebben overleeft en vervolgens gewoon aan de groei zijn gegaan terwijl ze vooraf ook nog eens een dik jaar in de prop hebben gelegen. Men stelt wel eens dat banaanzaden zouden slapen en wakker gemaakt moeten worden door temperatuurs-schommelingen. Dit heb ik wel eens tevergeefs geprobeerd door ze voor een paar weken in de koelkast te plaatsen maar wellicht mag dat de volgende keer zelfs de vriezer zijn.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Banaanzaden en vorst

Berichtdoor Rob op 21 jul 2012 09:48

:thumb_up:
De natuur laat zich maar moeilijk nabootsen zullen we maar zeggen!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Banaanzaden en vorst

Berichtdoor TropiRo op 21 jul 2012 23:26

Het kan vreemd lopen Carlo. Afgelopen winter had ik een pot met daarin een knol van de cheesemanii buiten laten staan en daarvan is de kluit zekr helemaal bevroren geweest en heeft max - 7 °C gehad.
Enkele weken geleden met opruimen zag ik iets wat ik totaal niet verwachte.

Foto van vandaag.
Afbeelding
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Banaanzaden en vorst

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 22 jul 2012 05:17

Gek hé, en als je ze dan beschermt en vertroetelt rotten ze weg en komen niet meer terug :tong:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Banaanzaden en vorst

Berichtdoor griphuz op 23 jul 2012 13:01

Ensete zaden hebben in de regel geen baat bij een koudeperiode. Musa's van koele streken wel, gevolgd door temperatuurswissel dag en nacht. Bij Ensete's moet je dat ook niet doen eigenlijk.

Zaden van beide zijn in pronciepe winterhard want er zit geen of nauwelijks water in, dus kunnen ze ook niet kapotvriezen. Als ze eenmaal water opgenomen hebben gaan ze kiemen of rotten, een van de twee.

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
Avatar gebruiker
griphuz
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 29 okt 2009 12:41
48 bedankjes

Re: Banaanzaden en vorst

Berichtdoor Carlo op 29 jul 2012 02:47

Intussen heb ik nog 3 exemplaren aangetroffen plus 1 strelitzia wat het totaal aan ensetes dus op 5 brengt, en dat van allang afgeschreven zaden. :D De scheuten waren al best lang wat me doet vermoeden dat de kieming zeker niet van de afgelopen warme week was maar wat eerder. Zaadleveranciers geven doorgaans een zaai-temp. aan van 25 tot begin 32 graden maar dat gegeven wordt nu bij mij dus wel een beetje in twijfel getrokken want die temperaturen zijn op die diepte echt niet gehaald. Een paar zaailingen zaten namelijk met hun zaad op 20cm diepte omdat de grond bij het plaatsen van de pallisades was omgewoeld. Vocht is uiteraard de balangrijkste factor. Wellicht dat Ro of Remko hier nog wel een zinnige toevoeging aan hebben. ;)
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 119 gasten