Moet ik nu al blij zijn met mijn resultaat???

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Moet ik nu al blij zijn met mijn resultaat???

Berichtdoor palmgek op 28 jul 2012 00:05

Waterboyke schreef:Als je het blijft volhouden en extreem toepast kun je er zelfs een Musa maurellii van maken :tong:


Ik pas hier eigenlijk helemaal niks toe. Ondanks dit toch hele smalle en Musa achtige bladeren. Heb het idee dat licht in dit geval slechts een beperkt aandeel heeft. Het blad is sinds uitplanten in de volle grond alleen maar meer op dat van een Musa gaan lijken. Zelfs een stuk kleiner en smaller als de bladeren die afgelopen winter in de donkere stalling gegroeid waren.

Het lijkt erop alsof nu eindelijk de eerste fatsoenlijke bladeren weer gaan komen. Ik denk dat ie even de warmte nodig had van afgelopen dagen om na 5 seizoenen kuip, zich een beetje te settellen in de volle grond. Ben benieuwd of het nog wat gaat worden dit jaar, zal binnenkort weer wat foto's posten.


@Andy,
Als je mij bedoelt? Bedankt voor het compliment! De specie kuip die ik hier gebruikte was niet zo klein hoor, als ik het me goed herinner 130 liter! Op de foto's lijkt ie inderdaad een stuk kleiner ;)

Hier trouwens een linkje naar mijn tuintopic;

viewtopic.php?f=49&t=4568&start=110

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Moet ik nu al blij zijn met mijn resultaat???

Berichtdoor roosje op 28 jul 2012 00:58

Yep Richard, jij was de persoon die ik zocht. :-) Ik zal dan maar eens op zoek gaan naar een grotere kuip of wie weet maak ik zelf nog wel iets waar hij meer plaats heeft om in te groeien... We zien wel hoe ik het oplos... Zou het lukken om iets te maken in hout. Ik zat te denken aan een houten kuip met een oppervlakte van 60 op 60 en dan 1 meter diepte.. Goed idee of niet? Kan dit eigenlijk nog dit jaar om hem te verpotten naar een grotere kuip?
Avatar gebruiker
roosje
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 30 mei 2010 11:19
Woonplaats: Stekene
3 bedankjes

Re: Moet ik nu al blij zijn met mijn resultaat???

Berichtdoor palmgek op 28 jul 2012 01:24

Zou het volgend jaar pas doen.
Zou ook de kuip niet te hoog maken. 1 meter en daar je plant nog is bovenop vangt veel wind. En het kan hier soms aardig waaien. Je kan het volume beter uit het oppervlak proberen te halen ipv de hoogte. Het geheel zal dan een stuk stabieler staan, een Maurelli wortelt toch niet erg diep.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Moet ik nu al blij zijn met mijn resultaat???

Berichtdoor roosje op 29 jul 2012 13:12

Beste Richard, wat doe ik dan verkeerd, jij hebt toch ook de eerste jaren uw maurelli in een kuip gehouden en mooie resultaten behaald? Ben je dan beter met een kuip die een diameter heeft van 1 meter en 50 diep dan een kuip met een diameter van 70cm en 50 diep. Bij mij heeft de kuip een diameter van 50cm en een diepte van 40 cm. Is deze dan te klein en zou die dan al vol zitten met wortels zodat hij daardoor zo slecht groeit in de breedte en de hoogte. Ik heb hier een foto bijgevoegd van vorig jaar als ik hem uit dezelfde kuip had gehaald om te overwinteren...

P1040431 verkleint.JPG
P1040431 verkleint.JPG (94.55 KiB) 1966 keer bekeken


De plant zelf na een kleine snoeibeurt om te overwinteren...

P1040428 verkleint.JPG
P1040428 verkleint.JPG (88.74 KiB) 1966 keer bekeken
Avatar gebruiker
roosje
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 30 mei 2010 11:19
Woonplaats: Stekene
3 bedankjes

Re: Moet ik nu al blij zijn met mijn resultaat???

Berichtdoor roosje op 29 jul 2012 13:16

Of mag ik veel meer koemestkorrels geven zodat het een 2-tal centimeter dik rond de stam ligt?
Ik wil echt zo'n knoert van een maurelli krijgen maar dan wel in een kuip. Dat moet toch ook doenbaar zijn...
Avatar gebruiker
roosje
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 30 mei 2010 11:19
Woonplaats: Stekene
3 bedankjes

Re: Moet ik nu al blij zijn met mijn resultaat???

Berichtdoor palmgek op 29 jul 2012 13:45

Dat is zeker doenbaar, er zijn vele voorbeelden van. Echter zou ik de reden van de slechtere groei niet direct bij jezelf zoeken. Het slechte voorjaar en de koudere, natte zomer spelen hier ook een rol. Momenteel zijn er erg veel mensen met tegenvallende resultaten, inclusief de mijne.
Pas nu (eind Juli) lijkt hij een beetje op gang te komen.
Geduld, een standplaats met voldoende licht, bemesting en voldoende de ruimte geven.... Meer kunnen we niet doen. Alle andere factoren liggen buiten onze macht.

Ik hoop op zomerwarmte in Augustus en September, dan zou alles nog redelijk ingehaald kunnen worden. Krijgen we dit niet, dan is dit letterlijk een verloren jaar geweest voor de Ensete's.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 134 gasten