Aanplant Maurelli?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Aanplant Maurelli?

Berichtdoor Johann0r op 10 aug 2012 13:04

Beste mensen ik heb mijn maurelli en nog een plant in het vochtigste gedeelte van onze tuin geplant. Het is kleigrond waar het water op blijft staan en nogal modderig is. Alleen in pot groeide hij goed en nu doet hij al 2 weken niet zoveel. Is dit wel een goede plaats? Ik zal straks even foto plaatsen.
Johann0r
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 aug 2011 09:43
0 bedankjes

Re: Aanplant Maurelli?

Berichtdoor s.janssen op 10 aug 2012 13:25

Hier in de flevopolder zitten we (helaas) ook op de klei en dat betekent vaak de bodem aanpassen want palmen doen het slecht in pure kleigrond!
Echte pure klei is moeilijk uit te graven en vrij zwaar ook nog.

Toen mijn maurelii de grond in ging heb ik een groot gat gegraven en hele bende (bemeste) tuinaarde en wat koemestkorrels/bloedmeel en dat helpt echt heel erg goed. Met warme dagen elke avond water geven als de grond droog is.

Zelfde probleem had ik met de Rincus (wonderboom) die ik in pure klei had gezet maar het amper deed. Vervolgens naar achtertuin geplaatst met extra voeding en de bladeren zijn 3x zo groot. Super!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Aanplant Maurelli?

Berichtdoor Esther op 11 aug 2012 11:23

Je kunt 'm beter uit die klei halen en in pot laten. Of een ruim gat en daar goede grond in en daar de Maurelli inzetten zoals S. Janssen zegt.
Hier ook klei met leem. De basjoo, maurelli en wonderboom blijven vrij klein en smal. Bij regen is alles modder en bij 2 weken droogte heb je een klomp aarde waar je met de schep niet meer in komt.
Avatar gebruiker
Esther
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 18 jul 2010 11:03
Woonplaats: Zuid-Limburg
93 bedankjes

Re: Aanplant Maurelli?

Berichtdoor Johann0r op 13 aug 2012 13:46

Maat van me heeft tegelijk met mij de planten gekocht. En zijn Maurelli en een soort knol waar hele grote bladeren aan komen zijn al veel groter. Hij heeft ze in een kas staan dus ik heb ze nu ook in een pot gezet in mijn kas. Ensete ventricosum groeit veel sneller binnen in de kas dan buiten.

De Musa Basjoo groeit buiten weer sneller volgens mij...
Johann0r
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 aug 2011 09:43
0 bedankjes

Re: Aanplant Maurelli?

Berichtdoor s.janssen op 13 aug 2012 14:07

Maar de basjoo heeft een stuk minder warmte nodig als de maurelii eh ;)
Ik heb een andere maurelii in de pot en die is een stuk dikker en begint eindelijk op een kleine monster te lijken.

Op de klei wonen is een ramp, ik hoor ook veel van andere tuinliefhebbers dat Rhododendrons het in de volle grond in pure klei echt heel slecht doen. Volgens een Exotenkweker (Nobilis Ens) hoef je in Flevoland ook nooit kalk te strooien omdat er voldoende schelpen in liggen. Ik ben ze alleen nog nooit tegengekomen.. :)

Ik zal is foto's maken van het verschil. :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Aanplant Maurelli?

Berichtdoor Johann0r op 13 aug 2012 15:25

Moet ik mijn palmen en bananen wel kalk geven? Heb een hele zak staan alleen heb ze dit jaar nog niks gegeven..
Johann0r
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 aug 2011 09:43
0 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 64 gasten

cron