musella lasiocarpa ziek ?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

musella lasiocarpa ziek ?

Berichtdoor jonas op 21 nov 2009 22:33

Beste palmvrienden,


Ik heb 4 musella lasiocarpa planten staan waarvan er 2 mooie dan nog wel ziek zijn :( .

Ik heb ze deze zomer aangekocht als jonge gezonde planten, geen problemen gehad tot over een week of 2 . Na controle zaten er van die hele kleine witte beestjes op aan de onderkant van de oudere bladeren, iets later ontdekte ik ook van die kleine rode insektjes.

Aan beide kanten van de nerf onderaan het blad zijn er fijne witte draadjes zichtbaar. Ook zijn er vanaf de nerf naar de buitenkant van het blad zwarte streepjes zichtbaar die verminderen naar de buitenkant toe?

Heb ze al bespoten vanboven en van onder met insecticide om rode en gele spint en groene bladluizen te verdelgen, heb ik er goed aan gedaan om dit soort product te gebruiken?

Staan ze misschien binnen te warm zodat insecten rapper kunnen zorgen voor schade ?

Geef ze ook niet al te veel water.
Kan iemand mij zeggen wat er scheelt en zullen ze kapot gaan? :roll: !!

Groeten Jonas
Zie foto's
DSCI0183.JPG
musella lasiocarpa foto 1
DSCI0183.JPG (141.72 KiB) 2822 keer bekeken
's
Bijlagen
Herschaalde kopie van DSCI0184.jpg
Herschaalde kopie van DSCI0184.jpg (139.48 KiB) 2822 keer bekeken
Herschaalde kopie van DSCI0185.jpg
Herschaalde kopie van DSCI0185.jpg (131.34 KiB) 2822 keer bekeken
jonas
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 15 mei 2009 15:29
Woonplaats: Diksmuide (centrum)
0 bedankjes

Re: musella lasiocarpa ziek ?

Berichtdoor p e t e r op 22 nov 2009 00:46

Hoi Jonas,

Het inderdaad waarschijnlijk spint. Best over een kleine week de behandeling nog eens herhalen.

Met de huidige temperatuur mag deze nog gerust buitenstaan. Binnen in de warmte hebben deze vlug last van bv spint.


Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: musella lasiocarpa ziek ?

Berichtdoor jonas op 22 nov 2009 01:08

Bedankt peter voor de reactie.

Wou nog even dit weten, ik kan ze gerust buiten plaatsen maar kan ze maar gedeeltelijk beschutten tegen de regen.
Stel nu dat de potgrond goed natgeregend is en de temperatuur zakt bvb tussen de 4 en 8 graden voor een week of meer, gaan de wortels dan niet beginnen rotten omdat ze in de winter geen vocht meer opnemen? Haal ik ze dan best terug binnen of zijn die lasiocarpa's nog taaier dan ik denk?

Jonas ;)
jonas
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 15 mei 2009 15:29
Woonplaats: Diksmuide (centrum)
0 bedankjes

Re: musella lasiocarpa ziek ?

Berichtdoor p e t e r op 22 nov 2009 01:17

Jonas,

Je kan de potgrond inderdaad best zo droog mogelijk houden. Onder een afdakje of een boom. Tussen de 4 en 8 graden kan zoveel kwaad nog niet. Als het nog kouder wordt kan je hem altijd nog warm binnen zetten. Wat vocht en nevel op de bladeren is ook altijd goed tegen spint.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten