Zaden kiemen uit de Filipijnen

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Zaden kiemen uit de Filipijnen

Berichtdoor Bonne op 19 nov 2025 14:22

Hier duidelijk te zien hoe snel de Moringa's groeien wanneer ze zich thuis voelen.
Links = Gisteren
Rechts = Vandaag
Gisteren en vandaag.jpeg
Gisteren en vandaag.jpeg (212.8 KiB) 625 keer bekeken

Ook de Golden Shower gaat als een raket!
Golden Shower.jpeg
Golden Shower.jpeg (410.41 KiB) 625 keer bekeken
Bonne

103 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 20 nov 2025 14:23

Een 3 daagse observatie van hoe snel de Moringa groeit.
3 daagse update Moringa.jpeg
3 daagse update Moringa.jpeg (160.39 KiB) 605 keer bekeken
Bonne

103 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 21 nov 2025 13:15

Je bent nog al bezig met je Moringa zaailingen merk ik. Er zijn vaders die minder aandacht besteden aan hun eerstgeborenen, maar misschien is dit net zo iets.

Je Moringa planten laten al enigszins zien welke kant ze op gaan. Die van mij had ik in een nieuwe pot met nieuw substraat gezet en als reactie liet hij al zijn bladeren vallen. Daar raakte ik niet overstuur van want vanuit de wortelknol zou hij altijd weer uitlopen en ook de top is weer opnieuw uit gaan lopen.

De plant ziet er nu zo uit:

Moringa plant.jpg
Moringa plant.jpg (156.95 KiB) 549 keer bekeken

De plant stond eerst in een klein kamertje op het zuid-oosten waar ik meer gevoelige planten heb staan. Daar begon zich nieuw blad te ontwikkelen. Nu staat hij in een soort serre op het zuiden die niet verwarmd wordt. Vanmorgen was het 14 graden, maar met wat zon kan het ook 30 graden worden. De groei is niet zo snel als in jouw gaskast, maar dat hoeft niet:

Moringa nieuwe uitloop.jpg
Moringa nieuwe uitloop.jpg (113.78 KiB) 549 keer bekeken

De wortelknol laat ik hier onder in detail zien. Ze noemen de Moringa ook wel de mierikswortelboom omdat de knol culinair gebruikt kan worden zoals mierikswortel.

Moringa plant, wortelknol.jpg
Moringa plant, wortelknol.jpg (121.86 KiB) 549 keer bekeken

De groei van je Golden Shower is mijn ogen nog wat bescheiden, maar het is natuurlijk een erg jonge plant en de groei zal exponentieel gaan versnellen met het groter worden. Met één blad moet de plant 100% groeien om er twee van te maken, met twee 50% om er drie van te maken, enzovoorts.
Mijn zaailingen heb ik ook maar in het kamertje voor gevoelige planten gezet en de twee grootsten zien er nu zo uit:

bicapsularis zaailing.jpg
bicapsularis zaailing.jpg (149.28 KiB) 549 keer bekeken

De andere mag je niet zien, iets heeft de top aangevreten.
Ter herinnering, 29 september zagen ze er zo uit:

Zaailingen Cassia bicapsularis.jpg
Zaailingen Cassia bicapsularis.jpg (282.45 KiB) 549 keer bekeken

Het verschil is 54 dagen groei. Tot vorige week stonden ze in de niet verwarmde kas, maar er was veel zon en dan werd het overdags toch al gauw dik boven de 20 graden.
Wat mij opvalt is dat de bladeren van de Golden Shower puntiger zijn dan die van de bicapsularis. Dat kan wijzen op een nattere groeihabitat.

De moederplant staat nog steeds buiten en pas na de eerste nachtvorst en als er meer vorst verwacht wordt, gaat hij naar binnen. Hij bloeit nog steeds, ondanks de bijna 0 graden de afgelopen dagen:

Cassia bicapsularis.jpg
Cassia bicapsularis.jpg (295.86 KiB) 549 keer bekeken

Deze Cassia groeit heel snel, takken van meer dan een meter per jaar. Die van jou zal niet anders zijn. Volgend jaar knip ik alle takken weer af en dan kan hij opnieuw uit gaan lopen. Alle groei die je ziet is van dit jaar. Hij komt wat iel over, maar dat komt doordat hij bevroren is geweest.

Bedenk alvast maar waar in je tuin je straks je Golden Shower gaat zetten. Ik denk dat het net zo'n snelle groeier gaat zijn als de bicapsularis.

Deze plant is een stek van de originele zaailing van 25 jaar geleden. Die is dood gegaan, maar voor de aardigheid heb ik een stukje van de stam bewaard. Kan je zien wat je verwachten kan.

Stamfragment Cassia bicapsularis.jpg
Stamfragment Cassia bicapsularis.jpg (142.59 KiB) 549 keer bekeken

Is wel leuk zo'n groeikast, dat helpt je de winter door met al zijn somberheid en depressiviteit. In je kast is het altijd warm en zonnig. Planten verzorgen betekent met de toekomst bezig zijn. Dat is het probleem van depressieve mensen, die zien geen toekomst.
Hansvdb

26 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 23 nov 2025 14:12

Alles wat je aandacht geeft groeit Hans, zo ook mijn Moringa. :D
Denk je eens in hoe gelukkig mijn vrouw moet zijn? 8-)
De tijdslijn is hier 5 dagen.
moringa 5 dagen observatie.jpeg
moringa 5 dagen observatie.jpeg (204.02 KiB) 516 keer bekeken

Moringa 23-11.jpeg
Moringa 23-11.jpeg (301.84 KiB) 514 keer bekeken

Nou ja.. alles wat je aandacht geeft??
Mijn 3e Moringa zaailing heeft een beetje gedragsproblemen.
Het buitenbeentje.jpeg
Het buitenbeentje.jpeg (337.45 KiB) 516 keer bekeken

De grootste van mijn 3 Moringa's is ook degenen die niet nooit gescheiden is.
Zie hier: viewtopic.php?f=13&t=25897&start=20
Het voordeel is nu dat ik met grotere potten de andere wortels van de planten voorlopig niet hoeft te stressen. :thumb_up:

Dit geld net zo voor mij Gouden Regen.
Deze begint nu goed op stoom te komen. :thumb_up:
Cassia fistula 23-11.jpg
Cassia fistula 23-11.jpg (794.43 KiB) 516 keer bekeken

Heb de kenmerken van de Cassia Bicapsularis en mijn Cassia Fistula eens naast elkaar gezet.
Wat zijn nu de verschillende?
De Verschillen.jpeg
De Verschillen.jpeg (209.16 KiB) 516 keer bekeken
Bonne

103 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 23 nov 2025 20:56

Als je mevrouw Bonne net zo veel liefde en aandacht geeft als je planten dan moet ze inderdaad een gelukkig mens zijn. Je moet natuurlijk wel oppassen de juiste balans te bewaren. Het voordeel van planten is wel dat ze niet jaloers zijn, al kunnen ze dus wel gaan kwijnen zoals die ene achterblijvende Moringa.
Moringa's zijn gevoelige planten en spint houdt er heel veel van. Wat ik mij afvraag is hoe ze bij die Moringakwekerij Moringa's Finest in Oosteind in Brabant het ongedierte onder controle houden. Waarschijnlijk met roofmijten.
Datzelfde vraag ik mij af bij fruitkwekers. In mijn appels en peren vind ik aantastingen vanwege beestjes die zich naar buiten gevreten hebben na daar een tijdje gewoond te hebben. Als ik geen netten over mijn bomen hang vreten de vogels ze aan. Niet één appel op eten en dan pas de volgende, nee, hier een hapje, daar een hapje zodat als je niets doet alle appels uiteindelijk verrot van de boom vallen. Bij Albert Heijn zien alle appels er perfect uit, van binnen en van buiten.

Een reactie zonder plaatje is wat saai, daarom een foto van mijn Fuji appelboom. Dat zijn voor mij de lekkerste appels, maar ook de duurste. Dat komt doordat ze erg laat rijpen, in december, daarom worden ze niet in Nederland gekweekt maar geïmporteerd. Voorlopig hoef ik ze niet te kopen. Het aardige van deze soort is dat ze niet wormstekig worden. De insecten kennen de Fuji niet denk ik dan.

Fuji appelboom.jpg
Fuji appelboom.jpg (289.5 KiB) 488 keer bekeken

Dat overzicht tussen die bicapsularis en je fistula vind ik heel interessant. Ik overweeg nu om hem inderdaad in de tuin te planten. In de volle grond groeit alles beter tenslotte. Hoef ik weer een plant minder water te geven in de zomer.
De Golden Shower gaat nog een uitdaging voor je worden. Die kan dus niet in de winter buiten blijven en als hij werkelijk zo groot wordt dan past hij uiteindelijk ook niet in je woonkamer. Het beste lijkt mij maar om de bonsai techniek toe te gaan passen. Weer een nieuwe uitdaging, zo blijft het boeiend.

Ik vroeg mij af hoe je dat overzicht gemaakt hebt en mijn gedachte is nu dat je dat via AI hebt gedaan. Wat ik zo jammer vind van dood gaan is dat je niet meer te weten komt hoe alles verder gaat. De ontwikkelingen gaan zo snel op allerlei gebied, wat staat ons nog te wachten?
Waar ik mij wat de toekomst betreft wel wat zorgen over maak is de neiging van overheden om geleidelijk aan steeds meer vrijheden te beperken en de mensen steeds meer het eigen initiatief uit handen te nemen. AI is natuurlijk ook al zo iets. Zelf nadenken hoeft steeds minder. Daar komen die ongelukken van zoals met de toeslagaffaire.
Bekend is dat dieren in gevangenschap minder intelligent worden dan vrije dieren. Onze samenlevingen beginnen steeds meer sturend te worden. Het lijkt wel of zwakbegaafden de norm zijn. Ik heb een rekening bij ING en bij ABN AMRO. De mails van ING zijn naar mijn idee zo gemaakt dat ook iemand met een IQ van 80 ze kan begrijpen. Ik lees ze dus nooit.

Maar goed, dat heeft niets met planten te maken. Jij bent steeds met je planten bezig, maar ik doe gewoon hetzelfde. Elke dag kijk je hoe het met ze gaat en sommige vaker dan eens per dag. Het is je eigen kleine wereld waar jij de controle over hebt, dat is het punt.
Hansvdb

26 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 26 nov 2025 01:56

Hans uitdaging geaccepteerd. Een Bonsaiboompje :D :lol:
Ik was me al bewust dat dit anders een boom wordt.
Heb even rondgesnuffeld op internet en dit is zowaar mogelijk.

Cassia bonzai.jpeg
Cassia bonzai.jpeg (161.28 KiB) 421 keer bekeken

Dit zal in fases moeten gebeuren.
Voor dit project zeggen ze dat er 5 a 10 jaar voor staat.
Genoeg uitdaging de komende jaren :happy_thai:

Fase 1 – De opbouwfase

Tot ± 2-3 jaar zal ik hem flink laten groeien.
Met het doel om een dikke stam, goede wortelvoet en veel vertakkingen te creëren.
Ik zal hem ook zo snel mogelijk over zetten in een ruime, diepe pot.
Hoe groter de pot/kluit, hoe sneller hij dik wordt.
ik laat hem vrij groeien tot volgend jaar.
Dan snoei ik alleen de top eruit voor lagere vertakkingen, dus terugknijpen naar 3-4 bladparen.

Dit is wat ik er nu over gelezen heb.
Just go 4 it 8-)

Dit overzicht heb ik AI laten samenstellen ja.
En de veranderingen die jij observeert Hans van deze wereld, zie ik ook, allen bekijk ik alles vanuit een Bijbels perspectief. Maar dit is :off_topic: en zal hier niet verder aan uitweiden.

We staan er op dit moment zo voor.
Omdat het al s'nachts is, is dit zijn slaapstand.
golden shower 26 nov.jpg
golden shower 26 nov.jpg (558.23 KiB) 421 keer bekeken
Bonne

103 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 26 nov 2025 20:44

Bonsai is zowel een kunstvorm alsmede een voorbeeld van hoe je de natuur kan manipuleren. Je moet dus een oog hebben voor esthetiek alsmede kennis van hoe je om moet gaan met je plant. Het is vooral een kunstvorm maar net zo veel kwekerskunst.
Bonsaikwekers doen nog al ingrijpende dingen met de objecten van hun liefhebberij. Laten groeien in heel kleine schaaltjes, wortelsnoei, takken verbuigen en dwingen op een bepaalde manier te groeien en soms worden de boompjes met opzet flink beschadigd. Ze worden wel bomenmartelaars genoemd.
Het boompje op de afbeelding is een prachtig voorbeeld van wat je kan bereiken en inderdaad, dat gaat niet van vandaag op morgen. Je traint niet alleen de boom, maar je moet zelf ook veel leren.
De stam van dat bonsai boompje vind ik er erg sensueel uitzien. Het lijkt op een vrouw in een extatische dans. Ze draagt een lange jurk en houdt de armen geheven. Er is zelfs iets van een boezem te zien. Het hoofd verdwijnt tussen de bloemen.

Je hebt al een behandelplan opgesteld lees ik. Als je hem vrij laat groeien krijg je niet die mooie beweging in de stam van de bonsai van de afbeelding, dus ik denk dat je al direct moet gaan bedenken hoe je hem er uit wilt laten zien en dan de groei in die vorm dwingen.
Het boompje van de afbeelding is heel klein zo te zien, maar bonsais kunnen best groot zijn. Meer dan een meter kan heel goed. Een grotere lijkt mij gemakkelijker dan een kleine.

Je werd geïnspireerd door mijn suggestie een bonsai te maken en ik heb mij laten inspireren door de informatie over de winterhardheid van de bicapsularis. Ik heb hem dus gelijk maar in de volle grond geplant. Hier en daar heb ik wat takken weggesnoeid en die heb ik als stek gebruikt. Of ze het gaan doen weet ik niet, het is natuurlijk niet de juiste tijd. Als alles misgaat heb ik altijd nog de zaailingen.

Bicapsularis in volle grond.jpg
Bicapsularis in volle grond.jpg (371.08 KiB) 391 keer bekeken

Er stonden daar al drie Lagerstroemia's en toen ik de bicapsularis er bij had gezet klopte de compositie niet meer. Twee heb ik er moeten verplanten en met een heb ik flink moeten schuiven voordat het goed was. Nu maar afwachten wat er volgend jaar gebeurt.

Je Golden Shower heeft overigens nog een flinke weg te gaan voordat je aan trainen kan gaan denken. Als ze eenmaal groeien dan groeien ze hard, maar dan moet er wel een basis zijn die de energie kan leveren. Een goed wortelgestel dus en een flinke stam. Vooral een kwestie van tijd, maar als ze eenmaal aan de groei zijn dan gaat het snel. Alle takken die je aan mijn bicapsularis ziet zijn dit jaar gegroeid. Elk voorjaar knipte ik alles af, maar als je een bonsai wilt dan kan dat niet, dan moet je de takken buigen met dat speciale aluminiumdraad. Met installatiedraad uit de bouwmarkt gaat het volgens mij ook wel. 2,5mm2 bijvoorbeeld. Het gaat wel een uitdaging worden. Volgens mij gaat het tegen de natuur van Cassia's in om bonsai te worden.
Hansvdb

26 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 04 dec 2025 13:02

Omdat de Moringa's zo ongelooflijk hard groeien, heb ik de verzorging (gedwongen) aangepast om het passend te houden in mn kast.
Dus ook met de Moringa's moeten we het Bonsai idee uitvoeren :D
De blaadjes die ik nu heb afgeknipt, worden straks door mn vrouw verwerkt in het eten.
Dit stammetjes staat nu weer in de kast en zal weer spruiten.
moringa snoei.jpeg
moringa snoei.jpeg (247.01 KiB) 315 keer bekeken

De andere laat ik nog even doorgroeien, maar ook deze zal binnenkort getopt moeten worden.
moringa groei.jpg
moringa groei.jpg (735.68 KiB) 315 keer bekeken

Mijn 3e gehandicapte Moringa heb ik nu al een tijdje tussen mn bananen, Hystrix, bougainville en rozemarijn staan in de woonkamer, onder de andere LED.
Groeit natuurlijk super traag nu, maar heeft het wel naar zijn zin. :thumb_up:
moringa in de huiskamer.jpg
moringa in de huiskamer.jpg (502.81 KiB) 315 keer bekeken

Mijn Golden shower gaat super en groeit stabiel door :thumb_up:
links: 24 November, rechts 4 December (vandaag)
Golden shower groei .jpeg
Golden shower groei .jpeg (217.17 KiB) 315 keer bekeken

De Marang plantjes beginnen nu wel issues te krijgen.
De luchtvochtigheid is te laag en ja...dit zijn echte tropen slurpers.
Ik heb al 1 van de 3 verwijderd, de overige 2 blijven wel staan, maar mooi is anders.
Marang 4-12.jpeg
Marang 4-12.jpeg (453.99 KiB) 315 keer bekeken
Bonne

103 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 07 dec 2025 13:58

Dat is wel een radicale actie met die Moringa. Je hoopt natuurlijk dat er nu meerdere zijtakken gaan ontstaan, maar net zo goed kan het zijn dat er maar één knop gaat uitlopen. De planten zijn nog erg jong en hebben maar weinig substantiële basis om zich flink te gaan ontwikkelen.
Met het onthoofden van die andere plant zou ik persoonlijk nog even afwachten om te zien wat er gaat gebeuren. Bittere ervaringen hebben mij geleerd dat je het beste wat reserves kan hebben van planten die je niet kwijt wilt. Uiteindelijk heb je natuurlijk nog dat achterblijvertje dat uit zichzelf al besloten lijkt te hebben om een Bonsai te worden.

Als ik het goed begrijp heb je een van je Marang zaailingen ge-eutanaseerd omdat hij teveel kwijnde. Als plant moet je oppassen bij jou.
Je vermoedt dat het probleem ligt aan de te lage luchtvochtigheid. Begin dit jaar heb ik een paar Doerianpitten gezaaid. Bij Amazing Oriental verkopen ze in de koeling wel eens Doerian filets, laat ik het zo maar noemen. De pitten daar in zijn nog vitaal en ze zijn inderdaad gaan kiemen in mijn plantencouveuse. Toen ze te groot werden heb ik ze er uit gehaald en voor het raam gezet, maar dat was gelijk het einde. Net als je Marangs begonnen ze te kwijnen en gingen dood.

Waar je ook tegenaan loopt met tropische planten is dat de wortels gaan rotten vanwege te lage temperatuur. Dat is het probleem wat ik steeds heb met mijn Gynocura procumbens, de "Plant van God". De oplossing is dan de stengels te stekken. Je kan ze dan weer in potgrond zetten, maar dan krijg je hetzelfde resultaat. Voor wortelrot gevoelige planten die ik niet kwijt wil zet ik dan op hydro cultuur in gebakken kleikorrels die als kattenbakkorrels werden verkocht. Jammer genoeg zie ik die niet meer. Het voordeel van die kleikorrels is dat ze ijzer bevatten. Voor mijn Gynocura stekken heb ik nu lavakorrels gebruikt die ik in het tuincentrum tegenkwam.
Dat gaat goed, het nadeel is dat die korrels wit zijn, zoals wit grind. Die gebakken kleikorrels zien er natuurlijker uit:

Gynocura procumbens in lavakorrels.jpg
Gynocura procumbens in lavakorrels.jpg (170.57 KiB) 256 keer bekeken

Wat er dan gebeurt is dat de wortels door de openingen van het mandje gaan groeien en uiteindelijk in het water onderin de pot komen:

Gynocura procumbens wortels.jpg
Gynocura procumbens wortels.jpg (223.94 KiB) 256 keer bekeken

Het voordeel van die lavakorrels is de open structuur waardoor de wortels voldoende zuurstof krijgen. Boomkwekers gebruiken tegenwoordig containers van een materiaal met bobbeltjes met gaten. Wortels die door de gaatjes groeien verdrogen waardoor je in de pot een betere beworteling krijgt. Luchtsnoei noemen ze dat.

Het mandje dat ik gebruik is een vijvermandje waarvan de rand op de rand van de sierpot rust. Onderin is ruimte voor water. Als je het extra mooi wilt maken kan je dingen toevoegen zoals een lont die water opzuigt en een niveaumeter zodat je weet of je water moet geven.

Hydrocultuur 1.JPG
Hydrocultuur 1.JPG (227.44 KiB) 256 keer bekeken

Hydrocultuur, substraat.JPG
Hydrocultuur, substraat.JPG (264.61 KiB) 256 keer bekeken

Hydrocultuur-3.JPG
Hydrocultuur-3.JPG (240.21 KiB) 256 keer bekeken

De pot van de laatste afbeeldingen is een 22 cm pot. Het past allemaal perfect. De plant van de laatste foto is het Javaanse nierkruid, Orthosiphon stamineus. Die plant heeft de neiging om heel veel wortel aan te maken, zodanig dat hij klem komt te zitten in de sierpot. Het is een hele nuttige plant die de nieren beschermt tegen schadelijke stoffen en zelfs nierstenen zou kunnen verbrokkelen. Ze verwijden ook de vaten en dat is wel handig met die verbrokkelde nierstenen. Je wilt niet dat ze de de afvoerkanalen blokkeren.
Op YouTube zag ik een verontrustende video van iemand die gevaarlijke zaken voor de nieren beschreef. Waarom dat zo is en wat de remedie is. Zout, suiker, bieten, spinazie, chocola, enzovoorts, allemaal gevaren. Javaanse nierthee is dan de oplossing. Je kan het gedroogd in winkels en online kopen, of zelf kweken.

Het probleem bij je Marangs is niet de wortels neem ik aan maar de lage luchtvochtigheid. Het voordeel van die lavakorrels is wel dat de verdamping groter is, dus hogere luchtvochtigheid. Eens bij een uitverkoop van het tuincentrum heb ik een soort van glazen klok gekocht waarvan je de bovenkant net ziet op de tweede foto in dit bericht. De onderkant past precies op de rand van het 22 cm vijvermandje en zo maak je dan een klein kasje.

Over je Golden Shower ben je erg tevreden. Eerlijk gezegd vind ik dat hij het erg kalm aan doet, maar dat geeft niet. Als de lente komt dan kan je hem voor een zonnig raam zetten en tenslotte in de tuin en dan zal het wel sneller gaan.
De stekken van mijn bicapsularis beginnen al wat te spruiten, dus mocht die in de tuin dood gaan dan heb ik nog vervanging. Je Golden Shower kan je zeker ook goed stekken. Kan je wat experimenteren.
Hansvdb

26 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 13 dec 2025 14:29

Om door te bouwen op het Bonsai idee, heb ik de Golden Shower afgelopen week een flinke upgrade gegeven.
Deze staat nu 3 dagen in zijn nieuwe fundament. Volop te genieten :happy_thai:
Golden shower 13 dec.jpeg
Golden shower 13 dec.jpeg (357.64 KiB) 140 keer bekeken

Nu weet ik hoe ze in de Filipijnen Moringa's stekken en dat is gewoon een stam in de grond steken en wachten. Deze planten heeft een intense overlevingskracht.
Met dit idee had ik ook deze keiharde cut gemaakt, want mijn micro klimaat komt dichtbij die van de Filipijnen. En met Succes! Al na een paar dagen zag je groei :thumb_up:
Moringa Cut.jpeg
Moringa Cut.jpeg (296.46 KiB) 140 keer bekeken

Deze gaat er vanavond dus ook aan en de blaadjes worden weer lekker verwerkt in het eten :applaus:
Zo wisselen ze elkaar een beetje af qua voedsel :D
Ook hier ga ik verder op het Bonsai idee
Moringa.jpeg
Moringa.jpeg (584.37 KiB) 140 keer bekeken

Interessant je verhaal over die korrels Hans! Sla het op in mijn achterhoofd.
Mijn Marangs zijn een beetje gehavend, maar net wel weer nieuw blad uit gestuwd.
We kijken het aan, anders jammer.
Ik spuit nu regelmatig water op de blaadjes.
Bonne

103 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bloemen en planten