Dat is wel een radicale actie met die Moringa. Je hoopt natuurlijk dat er nu meerdere zijtakken gaan ontstaan, maar net zo goed kan het zijn dat er maar één knop gaat uitlopen. De planten zijn nog erg jong en hebben maar weinig substantiële basis om zich flink te gaan ontwikkelen.
Met het onthoofden van die andere plant zou ik persoonlijk nog even afwachten om te zien wat er gaat gebeuren. Bittere ervaringen hebben mij geleerd dat je het beste wat reserves kan hebben van planten die je niet kwijt wilt. Uiteindelijk heb je natuurlijk nog dat achterblijvertje dat uit zichzelf al besloten lijkt te hebben om een Bonsai te worden.
Als ik het goed begrijp heb je een van je Marang zaailingen ge-eutanaseerd omdat hij teveel kwijnde. Als plant moet je oppassen bij jou.
Je vermoedt dat het probleem ligt aan de te lage luchtvochtigheid. Begin dit jaar heb ik een paar Doerianpitten gezaaid. Bij Amazing Oriental verkopen ze in de koeling wel eens Doerian filets, laat ik het zo maar noemen. De pitten daar in zijn nog vitaal en ze zijn inderdaad gaan kiemen in mijn plantencouveuse. Toen ze te groot werden heb ik ze er uit gehaald en voor het raam gezet, maar dat was gelijk het einde. Net als je Marangs begonnen ze te kwijnen en gingen dood.
Waar je ook tegenaan loopt met tropische planten is dat de wortels gaan rotten vanwege te lage temperatuur. Dat is het probleem wat ik steeds heb met mijn Gynocura procumbens, de "Plant van God". De oplossing is dan de stengels te stekken. Je kan ze dan weer in potgrond zetten, maar dan krijg je hetzelfde resultaat. Voor wortelrot gevoelige planten die ik niet kwijt wil zet ik dan op hydro cultuur in gebakken kleikorrels die als kattenbakkorrels werden verkocht. Jammer genoeg zie ik die niet meer. Het voordeel van die kleikorrels is dat ze ijzer bevatten. Voor mijn Gynocura stekken heb ik nu lavakorrels gebruikt die ik in het tuincentrum tegenkwam.
Dat gaat goed, het nadeel is dat die korrels wit zijn, zoals wit grind. Die gebakken kleikorrels zien er natuurlijker uit:

- Gynocura procumbens in lavakorrels.jpg (170.57 KiB) 256 keer bekeken
Wat er dan gebeurt is dat de wortels door de openingen van het mandje gaan groeien en uiteindelijk in het water onderin de pot komen:

- Gynocura procumbens wortels.jpg (223.94 KiB) 256 keer bekeken
Het voordeel van die lavakorrels is de open structuur waardoor de wortels voldoende zuurstof krijgen. Boomkwekers gebruiken tegenwoordig containers van een materiaal met bobbeltjes met gaten. Wortels die door de gaatjes groeien verdrogen waardoor je in de pot een betere beworteling krijgt. Luchtsnoei noemen ze dat.
Het mandje dat ik gebruik is een vijvermandje waarvan de rand op de rand van de sierpot rust. Onderin is ruimte voor water. Als je het extra mooi wilt maken kan je dingen toevoegen zoals een lont die water opzuigt en een niveaumeter zodat je weet of je water moet geven.

- Hydrocultuur 1.JPG (227.44 KiB) 256 keer bekeken

- Hydrocultuur, substraat.JPG (264.61 KiB) 256 keer bekeken

- Hydrocultuur-3.JPG (240.21 KiB) 256 keer bekeken
De pot van de laatste afbeeldingen is een 22 cm pot. Het past allemaal perfect. De plant van de laatste foto is het Javaanse nierkruid, Orthosiphon stamineus. Die plant heeft de neiging om heel veel wortel aan te maken, zodanig dat hij klem komt te zitten in de sierpot. Het is een hele nuttige plant die de nieren beschermt tegen schadelijke stoffen en zelfs nierstenen zou kunnen verbrokkelen. Ze verwijden ook de vaten en dat is wel handig met die verbrokkelde nierstenen. Je wilt niet dat ze de de afvoerkanalen blokkeren.
Op YouTube zag ik een verontrustende video van iemand die gevaarlijke zaken voor de nieren beschreef. Waarom dat zo is en wat de remedie is. Zout, suiker, bieten, spinazie, chocola, enzovoorts, allemaal gevaren. Javaanse nierthee is dan de oplossing. Je kan het gedroogd in winkels en online kopen, of zelf kweken.
Het probleem bij je Marangs is niet de wortels neem ik aan maar de lage luchtvochtigheid. Het voordeel van die lavakorrels is wel dat de verdamping groter is, dus hogere luchtvochtigheid. Eens bij een uitverkoop van het tuincentrum heb ik een soort van glazen klok gekocht waarvan je de bovenkant net ziet op de tweede foto in dit bericht. De onderkant past precies op de rand van het 22 cm vijvermandje en zo maak je dan een klein kasje.
Over je Golden Shower ben je erg tevreden. Eerlijk gezegd vind ik dat hij het erg kalm aan doet, maar dat geeft niet. Als de lente komt dan kan je hem voor een zonnig raam zetten en tenslotte in de tuin en dan zal het wel sneller gaan.
De stekken van mijn bicapsularis beginnen al wat te spruiten, dus mocht die in de tuin dood gaan dan heb ik nog vervanging. Je Golden Shower kan je zeker ook goed stekken. Kan je wat experimenteren.