Zo te zien geloof je meer in de kracht van natuurlijke producten, zoals die Moringa, dan in de pilletjes en capsules die Kruidvat aanbiedt. Zoals je kan lezen in mijn posts bij 'Specerijen' in dit Forum geloof ik zelf ook in de gezondheidsbevorderende en medische krachten van planten, maar ik ben niet fundamentalistisch in dat opzicht.
Wat ik persoonlijk erg nuttige planten vind zijn die Daun Dewa, (Gynura procumbens) en de Javaanse Nierthee (Orthosyphon stamineus).
Daun Dewa bijvoorbeeld is werkzaam tegen Diabetes type 2 wat een steeds groter probleem aan het worden is, en Javaanse Nierthee houdt de nieren schoon.
Er zijn bedrijven die ze leveren als gedroogd materiaal om thee te zetten, zoals Evans en Watson, dus je hoeft ze niet altijd zelf te kweken. Levende planten zijn ook lastig te vinden.
Vroeger werd veel meer gebruik gemaakt van medicinale kruiden dan nu. Aan kruiden is niets te verdienen voor de farmaceutische industrie, dat is het punt. Dus moet je zelf actief en bewust zijn. Gezond leven helpt ook heel erg natuurlijk.
Je Marangs zien er toch niet echt gelukkig uit. Ze missen zo te zien hun originele omgeving. Zelf heb ik een paar keer Doerian pitten gezaaid maar hoewel ze ontkiemden en een beetje groeiden gingen ze uiteindelijk toch dood. Het kan ook aan het substraat liggen. De beschikbaarheid van voedingsstoffen voor de plant hangt ook af van de zuurgraad van de grond en meer is niet altijd beter.
Je Golden Shower groeit weelderig. De stam ziet er al wat doorleeft uit. Het is wel de vraag hoe je daar een bonsai van kan maken. Het zal niet meevallen die groeikracht te temmen.
Bonsai kwekers worden ook wel bomenmartelaars genoemd. Er warden allerlei technieken gebruikt zoals wortelsnoei en alle blaadjes plukken om het gewenste resultaat te bereiken. Persoonlijk zou ik eerst wat stekken nemen voordat ik aan ingrijpende maatregelen zou beginnen.
Je Moringa's blijven ook hun natuurlijke drang volgen, zo snel mogelijk zo groot mogelijk worden. Zal ook lastig te 'trainen' zijn zoals bonsai kwekers dat noemen.
Je Avocado's doen het dus goed. Erg voorzichtig hoef je er volgens mij niet mee te zijn. Mijn Avocado heeft de winter doorgebracht in een klein potje in een kas die ik alleen vorstvrij hield, net zoals mijn Djeroet Poeroek. Hij is er prima doorheen gekomen:

- Avocado zaailing.jpg (298.01 KiB) 9 keer bekeken
Die Avocado was maar een aardigheidje en eigenlijk zit ik niet te wachten op een grote verzameling soms lastige planten. In de zomer ben je soms een uur bezig om alles water te geven due probeer ik zoveel mogelijk in de volle grond te planten zoals die bicapsularis. Een paar jaar geleden had ik Abutilon gezaaid en ik dacht dat die niet tegen vorst konden. Wel dus. Van de winter gewoon in de tuin gebleven en ze staan er goed bij.
Er zijn van die planten die je graag wilt hebben maar waar lastig aan te komen valt en ook lastig in leven te houden zijn zoals Meconopsis. Een plant die mij ook intrigeerde was de Clitoria ternatea. Die geeft helderblauwe bloemen die de naamgever blijkbaar ergens aan deden denken. Ook wel blue butterfly pea flower genaamd:

- Clitoria ternatea.jpg (67.74 KiB) 9 keer bekeken
Blauwe bloemen vind ik altijd prachtig. Deze plant wordt in India veel gekweekt om thee en andere drankjes blauw te kleuren. Ik heb eerder dit jaar wat zaad besteld maar mijn ervaring is dat de opkomst van speciale zaden altijd maar matig tot niets is. Gisteren zag ik tot mijn verrassing dat er één was ontkiemd. Ik ben vol verwachting! Het is er voorlopig maar één en we moeten afwachten hoe het verder gaat, maar als je één plant hebt dan heb je er in principe oneindig veel naar de toekomst.
Ik heb nog wel meer gezaaid en sommige zaden ontkiemen en sommige laten op zich wachten. Soms denk ik wel eens dat het maar beter is dat niet alles opkomt. Je hebt nu eenmaal te maken met beperkingen en soms denk je, waarom wil ik die plant eigenlijk hebben? Zo is dat nu eenmaal, je hebzucht is groter dan je gezonde verstand. Maar het blijft een leuke liefhebberij en je hebt altijd wat om naar uit te kijken.
Mijn Pluots en Pluerries in de kas zijn inmiddels al weer bijna uitgebloeid en in die mooie vorige week zoemde de kas van de bijen en hommels dus ik ben ook wat dat betreft vol verwachting. In de tuin beginnen ze pas, maar daar valt de bevruchting altijd tegen. Niets afgelopen jaar. Misschien dit jaar beter. Ter assistentie heb ik er een bloeiende mobiele Japanse pruim bij gezet.
Het houdt je bezig, zo'n tuin. Leidt ook wat af van zorgelijke politieke zaken.