Zo te zien is het woekeren met ruimte in je tuin. Je praat over verhuizen naar een groter huis (en tuin), maar dat is geen oplossing. Hoe meer ruimte, hoe meer planten en hoe meer werk het oplevert. In de zomer ben ik elke dag gauw een uur bezig met water geven. Vandaar dat ik er zoveel mogelijk in de volle grond zet.
Veel planten heb je al naar de tuin verhuisd maar in de nacht kan het toch nog behoorlijk fris zijn. De richtlijn die ik vaak zie is dat tropische planten naar buiten kunnen als de nachttemperaturen boven de 10 graden blijven. Vooral bij heldere hemel is dat lang niet altijd zo.
Ik heb twee kassen die ik afsluit voor de nacht maar als ik dan 's morgens op de thermometer kijk is het binnen net zo warm als buiten. De warmte overdag compenseert de kou in de nacht weer, dat is het voordeel.
Een voordeel van een kas, ook al wordt die niet verwarmd, is dat de lente daar maanden eerder begint. Het punt is dat het licht er wel is in Nederland, maar de temperatuur niet. Hier onder het verschil tussen een Lagerstroemia in de tuin en in de kas. Lagerstroemia in de tuin:
Dan een Lagerstroemia in de kas. Al een mooie bladontwikkeling en groei:
Datzelfde geldt voor planten zoals druiven, citrus en de pluerries en pluots. Die laatste geven zelfs helemaal geen vruchten in de volle grond. Wel bloei, geen fruit. Voor andere planten uit warmere streken geldt dat ook. Als je goed kijkt zie je achter de Lagerstroemia in de tuin een Chinese dadel (Ziziphus jujuba). Steeds is de vraag, leeft hij nog? In mei gaat hij pas uitlopen. De Senna bicapsularis hetzelfde, evenals de Ceasalpinia gillesii en zelfs ook de Chitalpa tashkensis.
Voordeel van een kleine tuin is wel dat je nauwer betrokken bent bij de groei en ontwikkeling van je planten en je je moet beperken tot de planten die je echt hebben wilt. Het zijn een soort kostbaarheden geworden. Zoals een liefhebber van kunst kunstobjecten verzamelt verzamel je planten.
Die Golden Shower is ook zo'n kostbaarheid geworden neem ik aan. Het is inmiddels een fraaie plant geworden die zo te zien grootste ambities heeft. Nog even en dan kan hij ook in de tuin. De Moringa groeit ook aardig, maar vergeleken met de Golden Shower is hij toch heel wat bescheidener. Oogsten om zelfvoorzienend te worden in je culinaire behoeften zal lastig worden.
De Marang blijft een zorgenkindje. Hij staat nu nog in je kast begrijp ik, maar naar mijn idee kan hij wel naast de Shower en de Moringa voor het raam staan en straks naar buiten.
Het voordeel van zo'n besloten kleine tuin is wel dat je daar een microklimaat hebt met hogere temperaturen. Is hier, vlak aan zee met alleen een park er tussen is dat wat minder, maar je merkt toch het verschil al.