Zaden kiemen uit de Filipijnen

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Zaden kiemen uit de Filipijnen

Berichtdoor Hansvdb op 11 apr 2026 10:42

Zo te zien is het woekeren met ruimte in je tuin. Je praat over verhuizen naar een groter huis (en tuin), maar dat is geen oplossing. Hoe meer ruimte, hoe meer planten en hoe meer werk het oplevert. In de zomer ben ik elke dag gauw een uur bezig met water geven. Vandaar dat ik er zoveel mogelijk in de volle grond zet.
Veel planten heb je al naar de tuin verhuisd maar in de nacht kan het toch nog behoorlijk fris zijn. De richtlijn die ik vaak zie is dat tropische planten naar buiten kunnen als de nachttemperaturen boven de 10 graden blijven. Vooral bij heldere hemel is dat lang niet altijd zo.
Ik heb twee kassen die ik afsluit voor de nacht maar als ik dan 's morgens op de thermometer kijk is het binnen net zo warm als buiten. De warmte overdag compenseert de kou in de nacht weer, dat is het voordeel.
Een voordeel van een kas, ook al wordt die niet verwarmd, is dat de lente daar maanden eerder begint. Het punt is dat het licht er wel is in Nederland, maar de temperatuur niet. Hier onder het verschil tussen een Lagerstroemia in de tuin en in de kas. Lagerstroemia in de tuin:

Lagerstroemia tuin.jpg
Lagerstroemia tuin.jpg (251.03 KiB) 3367 keer bekeken

Dan een Lagerstroemia in de kas. Al een mooie bladontwikkeling en groei:

Lagerstroemia kas.jpg
Lagerstroemia kas.jpg (240.71 KiB) 3367 keer bekeken

Datzelfde geldt voor planten zoals druiven, citrus en de pluerries en pluots. Die laatste geven zelfs helemaal geen vruchten in de volle grond. Wel bloei, geen fruit. Voor andere planten uit warmere streken geldt dat ook. Als je goed kijkt zie je achter de Lagerstroemia in de tuin een Chinese dadel (Ziziphus jujuba). Steeds is de vraag, leeft hij nog? In mei gaat hij pas uitlopen. De Senna bicapsularis hetzelfde, evenals de Ceasalpinia gillesii en zelfs ook de Chitalpa tashkensis.
Voordeel van een kleine tuin is wel dat je nauwer betrokken bent bij de groei en ontwikkeling van je planten en je je moet beperken tot de planten die je echt hebben wilt. Het zijn een soort kostbaarheden geworden. Zoals een liefhebber van kunst kunstobjecten verzamelt verzamel je planten.

Die Golden Shower is ook zo'n kostbaarheid geworden neem ik aan. Het is inmiddels een fraaie plant geworden die zo te zien grootste ambities heeft. Nog even en dan kan hij ook in de tuin. De Moringa groeit ook aardig, maar vergeleken met de Golden Shower is hij toch heel wat bescheidener. Oogsten om zelfvoorzienend te worden in je culinaire behoeften zal lastig worden.
De Marang blijft een zorgenkindje. Hij staat nu nog in je kast begrijp ik, maar naar mijn idee kan hij wel naast de Shower en de Moringa voor het raam staan en straks naar buiten.
Het voordeel van zo'n besloten kleine tuin is wel dat je daar een microklimaat hebt met hogere temperaturen. Is hier, vlak aan zee met alleen een park er tussen is dat wat minder, maar je merkt toch het verschil al.
Hansvdb

27 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 21 apr 2026 01:01

Nuttige Info Hans :thumb_up:

Hier even paar foto's met de stand van zaken.

2.jpg
2.jpg (246.04 KiB) 3252 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (328.15 KiB) 3252 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (267.51 KiB) 3252 keer bekeken
6.jpg
6.jpg (419.8 KiB) 3252 keer bekeken
7.jpg
7.jpg (278.59 KiB) 3252 keer bekeken

Vorige week zaden van deze Palm meegenomen uit Kreta.
De Kretenzische dadelpalm
9.jpg
9.jpg (169.68 KiB) 3252 keer bekeken

8.jpg
8.jpg (197.3 KiB) 3252 keer bekeken
Bijlagen
10.jpg
10.jpg (95.63 KiB) 3252 keer bekeken
Bonne

104 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 26 apr 2026 11:27

De Marang is uit de kast gekomen zie ik en hij reageert daar blijkbaar goed op. Ik zie het eerste volwassen blad zich ontwikkelen, dus dat is een bemoedigende ontwikkeling. Nu moet het buiten nog wat warmer worden zodat hij naar de tuin kan.

Je Moringa staat er ook weer mooi bij. Op de website van BNR las ik een interessant artikel: ‘Wonderboom’ filtert 98 procent van microplastics uit water Bij het artikel stond een foto die ik direct herkende als Moringa bloei:

Moringa bloemen.jpg
Moringa bloemen.jpg (98.64 KiB) 3209 keer bekeken

Het probleem is hoe haal je microplastic uit drinkwater en waarom? Microplastics ontstaan door slijtage en degradatie van plastics. Door middel van voedsel komen die in het lichaam terecht en worden in verband gebracht met ziektes als kanker, hartaanvallen en voortplantingsproblemen. Verwijderen is dus belangrijk.
Men doet dat door filteren, maar het probleem is dat microplasticdeeltjes een negatieve lading hebben en elkaar en de filters afstoten. Om dat op te heffen gebruikt men aluminiumsulfaat maar dat is op zich weer een gevaarlijke en ongezonde stof. In Brazilië heeft men proeven gedaan met een zoutextract uit Moringazaden.
Het zoutextract neutraliseert de negatieve lading van de microplasticdeeltjes die vervolgens vlokken vormen die gemakkelijk weggefilterd kunnen worden. Jammer genoeg geeft dat ook weer andere problemen, maar men ziet wel perspectief.

Volgens het artikel gebruikten de oude Egyptenaren al Moringazaden om water gezonder te maken, maar dat zal wel op een andere manier zijn gegaan. Op Bonaire zag ik in waterbakken ook zaden liggen om water beter te maken, maar dat was een andere soort boom. Ik heb wat meegenomen en gezaaid. Er kwam wat op en het ging zelfs bloeien maar die heb ik nu niet meer.

Je bent weer op stap geweest en hebt wat zaden verzameld. Die Kretenzische dadelpalm lees ik, kan temperaturen tot -6 verdragen, dus geen kast met ledlampen nodig om hem te overwinteren.
De zaden zien er anders uit dan die van de dadels die je hier in de winkel koopt. Toen ik nog een hondje had liep ik vaak langs een flat waar veel mensen uit andere culturen woonden, laat ik het zo maar zeggen. Bij hun cultuur hoort blijkbaar ook dat je wat je kwijt wilt over de rand van je balkon gooit. Op de grond lagen daar een heleboel dadelpitten die spontaan ontkiemden. Het ontkiemen van je dadelpitten uit Kreta zal dus geen probleem zijn.
Het vervelende van palmen zaaien is wel dat het zo lang duurt voordat het echt op een palm begint te lijken. Maar, gezien je leeftijd heb je nog tijd genoeg.

Waar ik persoonlijk geen tijd meer voor heb is het zaaien van bomen, zoals Citrus bijvoorbeeld. Mijn Citrus Ugly bloeit voor het eerst heel rijk. Daar heb ik 27 jaar op moeten wachten. In afgelopen jaren bloeide hij ook wel, maar heel sporadisch, hier en daar een bloemetje. Om bestuivers te lokken heb ik hem buiten gezet, maar de bijen en hommels schijnen geen belangstelling te hebben, dus nu doe ik het zelf maar.

Bloei Citrus Ugly.jpg
Bloei Citrus Ugly.jpg (158.27 KiB) 3209 keer bekeken

Niet alleen de Citrussen bloeien, ook mijn veronderstelde Peyote cactus heeft er zin in. Op de bovenkant van de cactus heeft zich een ring van pups ontwikkeld, zijtakjes zou je zeggen als het om een boom ging. Die bloeiden eerder dit jaar al en nu bloeien ze weer:

Peyote cactus.jpg
Peyote cactus.jpg (188.38 KiB) 3209 keer bekeken

Binnen de buitenring begint zich alweer een nieuwe ring te vormen. Kenners weten dat dit een teken is van een eerbiedwaardige leeftijd.
De plant heeft wel eens zaad gevormd, maar dat doet hij zelden. Er groeien dan een klein soort cactusvijgjes met zaad er in. Of het echt de Lopophora williamsii is vraag ik mij nog steeds af. Google schijnt het ook niet zeker te weten.

Of mijn bicapsularis de winter doorgekomen is vraag ik mij nog af. Hij ziet er nog al doods uit, maar als ik wat van de bast wegschraap is het groen. We blijven dus maar hoop houden. Mijn Albizzia loopt ook nog niet uit al zie ik wel iets aan de uiteinden van de takken, maar die zitten 3 meter hoog. Zo lang ben ik niet. Toen het zo'n warme zomer was heeft hij prachtig gebloeid. Het lijkt mij een boom om onder je balkon te planten en er dan van boven af naar te kijken.

Albizzia in de tuin.jpg
Albizzia in de tuin.jpg (264.82 KiB) 3209 keer bekeken
Hansvdb

27 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 04 mei 2026 22:16

""De Marang is uit de kast gekomen zie ik en hij reageert daar blijkbaar goed op."

De Marang heeft al zijn buiten momenten gehad 8-) net als de Moringa.
Maar wel weer terug naar binnen voor de nacht.

Die magere Hein Moringa ( links) , was eerst mijn sterkste, maar sinds die radicale snoei op 12 dec. '25 nooit meer echt hersteld.
Die andere heb ik 27 dec. '25, dezelfde snoei gegeven, maar die is zoals je ziet goed herstelt.
De Marang doet het veel beter nu, denk echt dat deze verpotting het verschil maakt.
moringa en marnng.jpg
moringa en marnng.jpg (413.46 KiB) 3100 keer bekeken
Marang1.jpg
Marang1.jpg (312.63 KiB) 3100 keer bekeken
marang.jpg
marang.jpg (247.85 KiB) 3100 keer bekeken
Moringa.jpg
Moringa.jpg (312.42 KiB) 3100 keer bekeken

"Of mijn bicapsularis de winter doorgekomen is vraag ik mij nog af. Hij ziet er nog al doods uit"

Dat zegt dan ook iets over mijn Fistula. Zelfde familie, maar gevoeliger voor kou.
Die overigens al een aantal dagen permanent buiten staat. :D
De transitie van kast naar raam, ging vrij snel door van raam naar de tuin.
Ik zie geen rare dingen nog, behalve dat hij goed robuust begint te worden.
Komende nachten na vannacht ook weer even naar binnen voor het diepje in temp.
Golden shower.jpg
Golden shower.jpg (644.83 KiB) 3100 keer bekeken

"Het probleem is hoe haal je microplastic uit drinkwater en waarom?"

Mijn focus ligt meer op: Hoe kan ik zo min mogelijk schade oplopen. Dus eet wat helpt ter ondersteuning van de plastic verwerking :D
Ons hele consumptie/eet systeem moet aangepakt worden. We mogen misschien wel ouder worden, alleen niet per definitie gezonder..
Bonne

104 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 11 mei 2026 20:31

Volgens mij gaat mijn Moringa bloeien.. :D
moringa bloei 2.jpg
moringa bloei 2.jpg (294.81 KiB) 2982 keer bekeken

moringa bloei.jpg
moringa bloei.jpg (71.7 KiB) 2982 keer bekeken

Op 24 April j.l. heb ik een poging gewaagt om mijn 'Djeroek poeroet' te stekken en heb toen het 4e stammetjes net onder het maaiveld afgeknipt.
3 potige djeroek poeroet.jpg
3 potige djeroek poeroet.jpg (582.5 KiB) 2982 keer bekeken

De eerste +/- 10 cm van het stammetje had al een bruin oppervlak en bij het einde waar de overgang naar groen ging, heb ik hem net onder een splitsing afgeknipt en snijvlak groter gemaakt door schuin af te snijden.
Op die plekken zeggen ze dat de wortels sneller groeien.

Alleen had ik in 1ste instantie dit 10cm bruin stammetje al in de kliko gegooid :lol:
Toen ik mij realiseerde dat juist het bruine gedeelte het beste voor stekken is. :D
Djeroek poeroet.jpg
Djeroek poeroet.jpg (427.4 KiB) 2982 keer bekeken

Djeroek poeroet 1.jpg
Djeroek poeroet 1.jpg (559.38 KiB) 2982 keer bekeken

Dus uit de kliko en naast mn andere stek in de grond gestopt.

En gisteren zag ik dit.
Histrix stekken.jpg
Histrix stekken.jpg (345.96 KiB) 2982 keer bekeken

Hystrix stekken.jpg
Hystrix stekken.jpg (616.57 KiB) 2982 keer bekeken

Die andere stek zal wellicht al wel wat worteltjes hebben, maar laat ze nog lekker staan in de warme klimaatkast. :thumb_up:
Ik wil nieuwleven in beide zien voordat ik ze scheid.
Bonne

104 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 12 mei 2026 11:09

Inderdaad, je Moringa gaat bloeien. Mooi resultaat voor een plant die nog geen jaar oud is. Hij staat er prachtig bij, mooi gevuld wat het blad betreft.
Zelf heb ik ook wel eens bloei gehad in een Moringa maar die plant heb ik niet meer. Constant spintproblemen en als je dan bespoot met wat toen nog mocht vielen alle blaadjes er af. De planten die ik nu binnen heb staan besproei ik elke dag, daar houdt spint niet van.

Over je Djeroet Poeroet stekken ben ik eerlijk gezegd wat minder positief. De stek met blaadjes ziet er niet uit als een plant met wortels. Van die andere met dat jonge scheutje is dat ook nog maar de vraag. Bij de bloemist kan je soms bloesemtakken kopen en als je die dan in een vaas zet gaan ze uitlopen dank zij het reservevoedsel in de stammetjes. Zo te zien zou dat hier ook wel eens het geval kunnen zijn.
Je hebt de stekken in een grondmengsel gezet, potgrond waarschijnlijk en dan meer dan ruimschoots water gegeven. Een recept voor rottende stekken.
Het verhoutte stammetje kan daar nog het beste tegen, maar als er worteltjes aankomen die waarschijnlijk niet. Tegen rot en schimmel kan je kaneelpoeder gebruiken, met mate. Het is geen wortelbevorderaar. Bij growshops kon je Clonex kopen, dat is een gel. Als je het lang bewaart wordt het een vloeistof.

Zelf heb ik ook een paar stekjes staan van de Djeroek Poeroet. Ze hebben wortels maar enthousiast groeien is er nog niet bij:

Djeroet poeroek stekken.jpg
Djeroet poeroek stekken.jpg (230.89 KiB) 2953 keer bekeken

Dat waren wat snoeisels van de moederplant die ik niet weg wilde gooien. Kan altijd naar de ruilbeurs.
Ik heb ze geworteld in een oud aquarium dat op een warmhoudplaatje staat. (Elders hier beschreven). Bodemwarmte is belangrijk bij stekken, het gaat om de substraattemperatuur. De temperatuur van de bladeren is minder belangrijk. Bij stekken haal je ook de meeste bladeren weg omdat die alleen maar vocht verdampen en doodgaan bespoedigen. De bladeren van je stek zijn aan het verdrogen omdat de lucht te droog is en ze geen vocht via de wortels krijgen. De grond in de pot moet vochtig zijn, niet nat zoals in een moeras. Jouw bebladerde stek is overigens aan de lange kant. Hadden er bijna twee kunnen zijn. Bij een knoop heb je de beste kans op wortelvorming.
De warmte in je kast is wel goed, maar ik zou ze in nieuwe grond zetten of bijvoorbeeld perliet, die witte korreltjes. Dan kan je ze wel in een laagje water zetten. Perliet laat door de structuur goed zuurstof toe, dat is heel belangrijk. Je kan het ook in ruime maten door de potgrond mengen. Verbetert de structuur. Vervolgens in een vochtige atmosfeer brengen middels een plastic zak of zo iets.

Mijn bicapsularis blijkt niet dood te zijn. Onderaan de stam begint hij voorzichtig uit te lopen:

Senna bicapsularis spruit.jpg
Senna bicapsularis spruit.jpg (136.36 KiB) 2953 keer bekeken

Het stelt nog weinig voor, maar bicapsularis groeit hard, van niets naar meters lange takken binnen een half jaar. Ik hoop wel dat er ook aan de top nieuwe spruiten komen. Volgende winter inpakken, blijkbaar was de kou net iets te veel. Zou hij dood zijn gegaan dan heb ik nog 12 plaatsvervangers. Ook weer goed voor de ruilbeurs, maar dan pas in september, want dan gaan ze bloeien.

Je Golden Shower staat er prachtig bij. Blijkbaar was het aprilweer in Nederland geen probleem. Je weet zeker niet of hij daglengtegevoelig is want je zit natuurlijk uit te kijken naar bloei.
Jammer dat het nu weer zo koud is. Men heeft het steeds over klimaat opwarming maar daar is nog niet veel van te merken op dit moment. Misschien klopt het toch dat de Golfstroom minder wordt. Dan wordt het overal warmer, maar hier kouder.

Gezond leven is altijd het beste en iedereen weet wat gezond leven is. Alleen, je hebt niet altijd alles in de hand. Die microplastics komen via het voedsel, en als ze het er niet uit filteren via het water, in je lichaam. Of het nu wel of niet schadelijk is daar is men nog niet helemaal uit geloof ik. Het zelfde met die PFAS.
Een ander gevaar is het fijnstof. Soms als er een diesel voorbij komt dan ruik je de uitlaatgassen. Wat je niet opmerkt is het fijnstof dat je mee inademt. Door gezond leven bouw je weerstand op, maar of je daarmee microplastics, PFAS en fijnstof neutraliseert dat is de vraag.
Hansvdb

27 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 15 jul 2026 19:34

Jeetje wat vliegt de tijd, maar hier weer even een update :thumb_up:
Wat een zomer hebben we hier in het Zuiden! Alles groeit!

Je had gelijk wbt de Djeroek Poeroet Hans.
Oprisping vanuit de stam en dat was het, geen wortels.

Maar de rest gaat super.

De Moringa staat de afgelopen 2 maanden alleen maar te bloeien, waar na de bloei hij zaden wil ontwikkelen. Er is al wat zaakzakjes gevallen, maar nu blijven ze hangen en groeien ook.
De plant is natuurlijk nog heel erg jong, we gaan het zien. Eigen zaden krijgen is altijd leuk!
Verder qua groei gestagneerd sinds de bloei, maar sinds een week of 2 zie ik nieuw leven komen via de zijkanten. leuk meerdere stammen!
Ik moet hem wel ondersteunen, anders buigt hij neer.
Moringa 1].jpg
Moringa 1].jpg (300.22 KiB) 71 keer bekeken

Moringa 3.jpg
Moringa 3.jpg (131.77 KiB) 71 keer bekeken

Moringa 4.jpg
Moringa 4.jpg (222.46 KiB) 71 keer bekeken

Moringa 5.jpg
Moringa 5.jpg (156.26 KiB) 71 keer bekeken

Die 2e Moringa heb ik weggeknipt. Bleef zwakjes. Het stammetje staat al een aantal weken zo erbij, nog geen teken van leven.

De Marang....Het meest tropische plantje in mijn tuin. Ze staan er leuk tussen, maar groeien amper :lol:
Marang.jpg
Marang.jpg (305.72 KiB) 71 keer bekeken

De Golden Shower
9 maanden geleden ontkiemt en nu in een enorme groeispurt van de laatste 2 maanden.
En nog lang niet klaar, zolang we deze heerlijke temperaturen houden!
Net alles weer gemest, water blijven geven en van het process genieten. :thumb_up:
1 nov.jpg
1 nov.jpg (190.85 KiB) 71 keer bekeken

Goldenshower 1.jpg
Goldenshower 1.jpg (393.8 KiB) 71 keer bekeken

We hebben nog een aantal maanden te gaan :thumb_up: (a)
Bonne

104 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 18 jul 2026 12:10

Inderdaad, we hebben tropische dagen achter de rug. Niet naar ieders genoegen maar de exotische huisgenoten hebben het gewaardeerd. Je blijft wel water geven. De komenden dagen wordt het wat minder maar dat is maar tijdelijk.
Jammer dat je Djeroek Poeroet je voor de gek gehouden heeft maar op zich zijn ze wel te stekken. Misschien dat je stek uiteindelijk wel wortels zou hebben gekregen. Citrus stekken vraagt wat meer geduld. Zelf had ik een stek van mijn Citrus Ugly en twee stekjes van de Djeroek Poeroet die ik inmiddels weggegeven heb op de ruilbeurs. Voor mij is de ruilbeurs de plaats waar ik planten die ik kwijt wil te vondeling leg. De dames daar zijn altijd opgewonden als ze mij zien, niet vanwege mij maar vanwege de plantjes die ik meebreng. Altijd wat anders en interessanter dan het gebruikelijke ruilbeursaanbod.
Normaal ga ik daar in mei naar toe maar ik had last van een hernia en daarom ben ik deze keer in juni gegaan. De dames waren al ongerust geworden en vroegen of ik ziek was.

Je Golden Shower schiet aardig de hoogte in. De verwante bicapsularis die ik heb gaat pas in de herfst bloeien omdat hij daglengte afhankelijk is. Hoe dat met de Golden Shower is weet ik niet maar het is natuurlijk wel een plant uit een gebied waar de daglengte min of meer seizoens-onafhankelijk is dus die zou hier ook een herfstbloeier kunnen zijn.
De bicapsularis die ik in de tuin geplant had was boven de grond voor een groot deel doodgevroren maar vanuit de onderkant is hij weer uitgelopen en inmiddels al weer aardig gegroeid. Ik kijk vol verwachting uit naar de bloei die begint zo rond september-oktober. Tot ver in december blijven er bloemen zijn.

Bicapsularis buiten.jpg
Bicapsularis buiten.jpg (208.63 KiB) 38 keer bekeken

Het is jammer dat je Marang het zo matig doet. Eigenlijk is het enige dat je er van kan zeggen dat hij leeft. Je Moringa doet het geweldig. Ik heb er al een aantal jaren ook een maar bloeien heeft hij nooit gedaan. Een paar weken geleden stierf het topje opeens af. Dat was het enige groen wat er aan zat.
Ik heb het substraat doorgespoeld en nu is hij weer mooi uitgelopen op meerdere plaatsen.

Zelf heb ik een flink aantal exoten die de neiging hebben nog al gevoelig te zijn als het wat tegenzit. Vooral de combinatie weinig licht, lage temperatuur en te nat is dodelijk. Al eerder ben ik daarom overgestapt op hydrocultuur. Niet met de gebruikelijke hydrokorrels die ik te grof vind maar met gebakken kleikorrels die als kattenbakvulling verkocht worden. (Linda Moler), gemaakt uit speciale Deense klei.
Daarnaast ben ik overgegaan op voeding met Lewatit 5. Kleine harskorreltjes die stoffen op ionenbasis uitwisselen. Ze absorberen de ongewenst stofwisselingsproducten van de planten en geven de juiste stoffen daarvoor terug. Water geven met leidingwater, anders werkt het niet. Een paar schepjes product is genoeg voor drie tot vier maanden en overdoseren is niet mogelijk. Ideaal gewoon. Met planten in potgrond is het altijd maar gokken wat voeding en water geven betreft. Met die Lewatit kan het niet fout.
Hier onder een deel van mijn collectie op hydro:

Collectie op hydro.jpg
Collectie op hydro.jpg (298.64 KiB) 38 keer bekeken

Wat je daar ziet is Djeroek Poeroet, Citrus Ugly, Barbadoskers, Surinaamse Kers, Papaya, Ceasalpinia pulcherrima, Pandan, Tulsi (de heilige basilicum) en Kurkuma.
De Pandan en de Kurkuma zag ik bij Amazing Oriental die soms plantjes verkopen op de groentenafdeling. Ik vermoed dat ze die van Xotus betrekken.

Wat je ziet is maar een deel, er zijn er nog meer maar dat geeft een beeld. Alles groeit geweldig ondanks dat het in de kas daar soms meer dan 40 graden werd. Per dag was 10 liter water nodig in de warme periode.

De Ceasalpinia pulcherrima is een plant die prachtig bloeit. Pulcherrima betekent: de mooiste.

Ceasalpina pulcherima.jpg
Ceasalpina pulcherima.jpg (240.68 KiB) 38 keer bekeken

Feitelijk is het een hele makkelijke plant. Hij vormt lange stengels maar na de winter knip je die gewoon kort en dan loopt hij weer uit en gaat bloeien.
In de tuin, wel in een beschut hoekje, heb ik een verwante soort staan, De Ceasalpina gilliesii, oorspronkelijk afkomstig uit Argentinië. Groeit ook heel uitbundig en bloeit ook elk jaar. Net als de pulcherrima snoei ik hem flink terug als hij in de lente gaat uitlopen.

Ceasalpinia gilesii buiten.jpg
Ceasalpinia gilesii buiten.jpg (247.67 KiB) 38 keer bekeken

Je ziet hoe groot hij is. De bloei is pas begonnen maar er komt nog veel meer. Elke tak eindigt in een bloemtros.

Onder de Ceasalpinia staat een Kaviaarlimoen, (Microcitrus australasica). Oorspronkelijk stond hij in mijn kas maar volgens internet kan hij vorst verdragen. In de kas groeide hij veel te hard en bovendien vol stekels dus nu staat hij al een aantal jaren in de tuin. Daar groeit hij ook agressief. Bloeien doet hij wel, maar vruchten heb ik nog niet gezien:

Kaviaarlimoen.jpg
Kaviaarlimoen.jpg (302.24 KiB) 38 keer bekeken

Er naast (linksonder zie je een stukje, staat een andere Australische citrussoort: De Eremorange
(Citrus sinensis x glauca), een kruising zoals je ziet die winterhard heet te zijn tot -15 graden. Die geeft ronde vruchtjes met kaviaar achtige korreltjes vruchtvlees. Nog niet mogen waarnemen.

Een ander plant die mij nu veel plezier geeft is de Clitoria ternatea. Ik had al eerder geprobeerd zaden te laten ontkiemen maar tot nu zonder succes. Nu is het dus wel gelukt, ook op hydro natuurlijk, en inmiddels is de bloei begonnen:

Clitoria ternatea.jpg
Clitoria ternatea.jpg (124.71 KiB) 38 keer bekeken

Ik vraag mij af of hydro niet een oplossing is om jouw Marang tot wat meer enthousiasme te bewegen. Met die kattenbakkorrels is het simpel. Je haalt de plant uit de pot schudt de aarde van de wortels, spoelt wat na en de plant kan in de kleikorrels.
Het substraat is zo ideaal voor de wortels dat de plant als het ware direct weer verder gaat groeien. Ze krijgen er veel meer zuurstof dan in potgrond terwijl de kleikorrels altijd vochtig zijn maar nooit te nat. De Clitoria heb ik direct in die kleikorrels gezaaid.

Eens kwam ik in een tuincentrum een potje met Tamarinde zaailingen tegen. Het bleken er 10 te zijn. Ik heb ze er uit gehaald en apart opgeplant in kleikorrels. Onderstaand een voorbeeld. Het zijn er twee in een heel klein potje:

Tamarinde op hydro.jpg
Tamarinde op hydro.jpg (165.47 KiB) 38 keer bekeken

Gevoed uiteraard met Lewatit 5 (Verkocht als Blusama). Het tuincentrum verkoopt het niet maar er zijn bedrijven die het leveren.

In een ander topic heb ik over de pluots en de pluerries geschreven. Pluots vallen mij wat tegen. Weinig vruchten en niet echt bijzonder van smaak. De gemiddelde Reine Claude pruim smaakt beter. In de tuin bloeien en groeien ze wel maar geen vruchten. Het worden ook vervelende wilde struiken.
Met pluerries is dat wat anders, maar dan wel in een kas. In de volle grond bloeien ze ook wel maar niets of bijna niets te oogsten.
De twee soorten die ik heb, Sweet Treat en Candy Heart, heb ik besteld in de VS. Dat mag eigenlijk niet, maar als 'Home Decoration' hebben ze mij in de kerstperiode toch veilig bereikt. Ik heb de originele boompjes maar daar ook takjes van geënt op een pruim-onderstam waar de originele ent van was doodgegaan. Het opmerkelijke is dat de pluerry enten op de pruim aanmerkelijk zoeter fruit opleveren dan de originele boompjes.

Pluerry Sweet treat.jpg
Pluerry Sweet treat.jpg (198.35 KiB) 38 keer bekeken

Pluerry Candy Heart.jpg
Pluerry Candy Heart.jpg (260.25 KiB) 38 keer bekeken

Waarom de Candy Heart zo heet zie je wel aan de vorm van de vrucht en waarom Candy en Sweet merk je wel als je ze eet.
Als je een kas hebt dan is het echt de moeite waard om ze aan te schaffen. In België is een bedrijf dat ze verkoopt. In Augustus zijn er open publiek dagen. Zie bij het topic over Pluots en Pluerries. Misschien de moeite waard om er eens te gaan kijken.

Pluerries (en Pluots) kunnen zichzelf niet bevruchten, daar is een Japanse pruim voor nodig. Shiro en Santa Rosa zijn goede soorten. Shiro is wat sterker dan Santa Rosa. Shiro heb ik geënt op de Pluots en in mijn tuin geplant. Pluots in de tuin leveren dus niets op, maar de Shiro ent draagt wel vrucht:

Pruim Shiro buiten.jpg
Pruim Shiro buiten.jpg (297.66 KiB) 38 keer bekeken

De vruchten zijn nog lang niet rijp. In de kas had ik vorige maand de laatste al gegeten. Wel wat langer wachten, maar dan heb je nog wat om naar uit te kijken als het fruit in de kas op is.
De Pluerries daar beginnen nu rijp te worden, na de Japanse pruimen. Mooie spreiding van de oogstperiode.

Hier laat ik het bij. Heb je weer wat te lezen en wellicht dat andere bezoekers het ook interessant vinden. Veel is er tegenwoordig niet meer te beleven op dit forum. Jammer want ik heb gezocht naar vergelijkbare forums maar die vind ik niet.

Succes met je planten en mooie dagen in je achtertuin!
Hansvdb

27 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bloemen en planten