Laatste Update
Over 6 dagen is het dan zover en gaat deze pagina offline, maar niet zonder een laatste Update
Al is het nog erg vroeg voor de meeste planten om binnen te komen, staat de herfst voor de deur.
Dus ben ik laatst weer begonnen om een winter setup te bedenken.
Heb al 2 jaar deze 2 Apollo Falcon 60 pro LED lampen van elk 45w vermogen.
En super tevreden mee!
Waar voor kort 1 in de omgebouwde Italiaanse kledingkast hing en 1 in de woonkamer. Alleen hoeft er op dit moment niks meer ontkiemt te worden, dus de kast weer ingericht als opberghok en de 2 LED lampen samengevoegd op een plank en opgehangen.
Deze setup moet het gaan doen komende winter.

- klimaatkast.jpeg (268.85 KiB) 48 keer bekeken

- Winterzon.jpeg (190.13 KiB) 48 keer bekeken

- winterzon1.jpeg (221.41 KiB) 48 keer bekeken

- Set up.jpeg (214.29 KiB) 35 keer bekeken
De lampen gaan op timer en zullen per dag ongeveer 12 uur aanstaan.
Kosten ook even berekend, maar die vallen reuzen mee en komt uit op ongeveer een 10 euro extra in de maand. Dat mag een hobby wel kosten
Moringa

- Moringa.jpeg (306.82 KiB) 48 keer bekeken
Deze plant begint nu echt een basis te ontwikkelen.
Meerdere zijscheuten die omhoog schieten vanuit de hoofdstam.
Ook blijft de Moringa bloeien vanuit 1 zijtak, al de hele zomer. super leuk.
Alleen de zaden volgroeien niet, dat zal eraan liggen dat de plant nog te jong is.
Deze winter gaan we dit fundament weer versterken.
Golden Shower

- Golden Shower1.jpeg (291.62 KiB) 48 keer bekeken

- Golden shower2.jpeg (207.15 KiB) 48 keer bekeken
Hier heb ik gisteren een snoei toegepast. Wat een enorme spurt heeft deze gehad in de zomer.
Het advies was om dit buiten te doen voordat ik deze naar binnen haal. Met de reden dat de wonden in de buitenlucht met goede ventilatie kunnen dichten en minder kans op een infectie komt.
De snoei heb ik toegepast waar de plant een driesprong maakt. Boven de knopen van blad afgeknipt en heb zo de lengte kunnen reduceren van 2m. naar een schappelijke 1m. Met een goede basis om deze in de winter door te fokken in de winterzon.
Ja Hans Bonsai op de mijn manier
Als ik de plant rond de 1 a 1.5m kan houden ben ik zeer te vreden.
Marang

- Marang1.jpeg (184.26 KiB) 48 keer bekeken

- Marang2.jpeg (207.84 KiB) 48 keer bekeken
Wat jij zei Hans, dacht ik ook al om de 2 te gaan scheiden straks.
Deze plant komt lekker kort op de lampen van de winter en ga ervan uit dat de langzame groei voortzet.
Bewatering planten uit handen geven.
De planten heb ik zo in potten staan dat overbewatering eigenlijk niet mogelijk is.
Goede drainage is het halve werk.
De instructies voor die vriend van mij waren 2x in de week wateren en heb een pomp in mn regenton staan met handsproeier waar hij makkelijk alles kon water geven.
En omdat hij echt een leek is wbt plantenzorg, absoluut geen groene vingers heeft, denk ik dat dit in mijn voordeel heeft gewerkt
Voor alle medevolgers, dit was mijn laatste post hier.
Het was leuk om zo je passie voor planten hier te kunnen delen, maar wie weet ooit tot een volgende als iemand denkt toch weer iets te willen opzetten. Ik hoor dat Hyves weer terug komt. Wie weet.
In de tussentijd heb ik je email Hans en als je het leuk vind, kan ik je via deze weg op de hoogte houden .
Groetjes uit Maastricht!