Dag Bonne, Zo te zien zijn het alleen de Moringazaden die ontkiemd zijn. De rest dus nog niet terwijl ze toch al bijna een maand in de grond zitten. De vraag is dan of ze nog gaan komen.
Ik zie dat ze in de kamer staan bij de verwarming met een paar fluorescentielampen er boven. Daar zijn tropische planten niet echt tevreden mee. De Moringa's die zijn opgekomen strekken ook op zoek naar licht, de warme tropenzon dus. De Moringa die ik heb houdt in de winter min of meer op met groeien en begint weer te groeien in de lente als er meer licht is.
Het gebrek aan licht kan je ondervangen door een passende lichtbron te gebruiken. Tegenwoordig worden daar alleen nog maar LED Assimilatielampen voor gebruikt. Led's kunnen maar één golflengte uitstralen, daarom worden er meerdere soorten led's gebruikt. De belangrijkste kleuren zijn rood en blauw. Groen en geelgroen wordt niet gebruikt door planten en wordt gereflecteerd. Daarom zijn planten groen.
Rood doet planten in de lengte groeien, blauw houdt ze compact. Goedkope paneeltjes om lampen hebben alleen die twee soorten.
Om gevoelige planten in de winter in leven te houden heb ik een kastje gemaakt met twee van die paneeltjes met alleen de kleuren rood en blauw als verlichting.

- Plantencouveuse.jpg (153.84 KiB) 241 keer bekeken
De planten zijn Tamarinde zaailingen die met 10 stuks in een potje verkocht werden in het tuincentrum. Ik heb ze apart opgeplant en in de kast geplaatst om weer te herstellen en te gaan groeien.
Beter is het om een full spectrum lamp te gebruiken:

- Assimilatielamp.jpg (255.57 KiB) 241 keer bekeken
Je ziet twee soorten rood, blauw, ultraviolet, infrarood en wit. De afgebeelde lamp geeft veel geschikt licht en gebruikt toch maar 8 watt. Normaal zit er een kunststof lens op, maar die heb ik verwijderd voor meer rendement.
Het vermogen zoals opgegeven wordt door de fabrikant kan wat verwarrend zijn. De led's die gebruikt worden hebben een bepaald maximaal vermogen. In de lamp wordt dat vermogen beperkt om de levensduur te verlengen. Het opgegeven vermogen is daarom niet altijd het gebruikte vermogen.
In een kweekkast heb ik 10 van de afgebeelde lampen gebruikt die dus 80 watt aan vermogen opnemen.

- Kweekkast.jpg (189 KiB) 241 keer bekeken
De zaailingen in de kast groeien mooi compact, dus het licht is voldoende. De kast is een simpele constructie van multiplex en wat latjes. Voor de ventilatie zitten er aan de zijkant wat roosters en in het plafond een paar oude computerventilators die op halve spanning draaien.
Voor het zaaien en stekken heb ik weer wat anders gefabriceerd. Een oud aquarium met een glasplaatje er op om de luchtvochtigheid vast te houden en een kastje met een verwarmingsplaatje er onder voor bodemwarmte.

- Zaai en stekkas2.jpg (114.04 KiB) 241 keer bekeken
De verwarming bestaat uit een aluminiumplaatje van de bouwmarkt waar een verwarmingsfolie op is gekleefd van 60 watt en een temperatuursensor van de temperatuurregelaar. Alles gemonteerd in een zelf gemaakt kastje van wat restmateriaal.
De planten er in zijn Djeroek Poeroet stekjes die inmiddels geworteld zijn.
Hoe kom je aan een geschikte led lamp? Zoek op kweeklampen en je vindt genoeg aanbieders. Het is de moeite om eens naar bol.com te gaan en daar te zoeken in het zoekvenster op 'kweeklampen groei en bloei', of gewoon kweeklampen voor een wat ruimer overzicht.
Ledlampen worden ook veel gebruikt door wietkwekers en sommige fabrikanten fabriceren ze dan ook voor dat doel. Je hebt dan twee soorten, lampen voor de groei en lampen voor de bloei. In bloeilampen zit wat meer rood om de herfst te imiteren. Dat zijn dus vooral de duurdere typen die de exoten liefhebber niet nodig heeft.
Als nette exotenliefhebber zoek je op full spectrum lampen. Je hebt paneeltjes, goedkoop en duur, en lampen die in een gewone E27 fitting geschroefd kunnen worden.
De meer dure ledlampen gebruiken 3 watt leds, maar dat is dus niet nodig. Voor enkele tientjes heb je al hele aardige mogelijkheden. De lamp die ik liet zien kostte 15 euro.