Ben zelf helemaal niet snel beledigd, integendeel! Vind het juist top dat je je ervaringen met mij deelt.
En ben nu ook helemaal een andere weg ingeslagen haha.
Zoals ik al zei; dit is een experiment en met mn Bananenavontuur is het ook best leuk geworden
Nu heb ik voor mij zelf al een mooie klimaatkast gevonden, in mijn eigen huis notabene
Maar hier zo meer over.
Het plastic heb ik weggehaald. Goeie tip!
Qua branduren:
In de tropen levert 12 uur zonlicht gemiddeld ~800-1000 µmol/m²/s PPFD (fotosynthetisch actieve straling) over de dag, met pieken tot 2000 µmol/m²/s rond het middaguur.
Voor Moringa en Marang is ~500-800 µmol/m²/s voldoende voor optimale groei.
Apollo 60 Pro: Op 30-40 cm hoogte levert een dergelijke LED-lamp ongeveer 300-600 µmol/m²/s PPFD. Dit is lager dan piekzonlicht, maar consistent en spectraal geoptimaliseerd (rood/blauw voor fotosynthese).
Om 12 uur zonlicht (gemiddeld 800 µmol/m²/s) te evenaren met de Apollo 60 Pro op 30-40 cm:
Moringa: 12-14 uur LED-licht.
Marang: 12-13 uur LED-licht.
We schroeven dit dus iets terug naar 14 uur.
Vandaag heb ik ook bij de Gamma een Hygro- en Thermometer gehaald om de temp en luchtvochtigheid in de gaten te houden.
De zaailingen hebben nu een 2 uur in de kast gestaan met de deur dicht en licht aan.
De waardes waren: 25 graden met een luchtvochtigheid 72%
In de huiskamer is deze 62%
Morgen kijken we verder als de lamp langer brand voor een beter meting.
Dan mijn nieuwe (nog om te bouwen) klimaatkast.
De kast is gemaakt van hoogwaardig Italiaans massief kersenhout, en dit heeft al een natuurlijke bescherming tegen rot en schimmels.
Nu heb ik even gekeken naar mijn situatie: Zaailingen die nog niet echt veel vocht produceren.
En een lamp die niet veel warmte produceert.
Nu begin ik nog klein, dus niet meteen de noodzaak om er alles aan te veranderen, maar met tijd zal ik hier zeker mee aan de slag moeten denk ik.
Dan denk ik aan:
De binnenkant behandelen met waterafstotende laag? welke weet ik nog niet.
Wellicht reflector materiaal plakken?
Ventilatoren inbouwen boven-uit en onderin- in om luchtstroom te genereren.
Type ventilator weet ik ook nog niet.
Voor nu hou ik het in de gaten hoe dit zich ontwikkeld, hoe warm het wordt, hoe het hout reageert. etc.
Natuurlijk ook leuk om in het deurpaneel ooit nog eens plexiglas te plaatsen
Maar wil de originaliteit van de kast wel zoveel mogelijk bewaren.
Je kan het zo gek maken zoals je wil natuurlijk.
Voor nu even genoeg