Vleesetende planten

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Vleesetende planten

Berichtdoor nlskater-r. op 18 jun 2010 13:49

hoi iedereen,

ik weet het deze reactie komt een beetje laat maar toch...
je kan bij een aquarium speciaalzaak heel makkelijk aan een osmose apparaat komen. dit kan erg handig zijn omdat het in de zomer soms een lange tijd niet regent. op den duur ben je dan door je voorraad regenwater heen. in dat geval is osmose water een goede en makkelijke oplossing.

groeten
nlskater
nlskater-r.
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 14 jun 2010 19:47
0 bedankjes

Re: Vleesetende planten

Berichtdoor p e t e r op 21 jun 2010 22:28

Heeft er iemand ervaring om vleesetende planten in vijversubstraat te zetten ipv in turf?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Vleesetende planten

Berichtdoor Guy op 22 jun 2010 11:25

p e t e r schreef:Heeft er iemand ervaring om vleesetende planten in vijversubstraat te zetten ipv in turf?


Hallo Peter,

Dat is zeker niet aan te raden. Als dit substraat meststof bevat is het funest voor vleesetende planten. Ze hebben die eigenschap ontwikkeld om via insecten stikstof en andere voedingsstoffen op te nemen welke ze niet in de bodem vinden, en zijn dus aangepast aan voedselarme bodems (veen). Het beste substraat voor de meeste carnivoren is 3 delen sphagnumturf en 1 deel grof, kalkvrij, scherp zand. Ik gebruik hiervoor Novobalt-turf en aquariumzand dat vooraf grondig wordt gewassen met regenwater. ;)

Groetjes, Guy
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: Vleesetende planten

Berichtdoor p e t e r op 23 jun 2010 00:21

De meeste vijversubstraat zijn maar poreuze steentjes zoals lava stenen. Zou dit kwaad kunnen?

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Vleesetende planten

Berichtdoor Guy op 24 jun 2010 09:03

p e t e r schreef:De meeste vijversubstraat zijn maar poreuze steentjes zoals lava stenen. Zou dit kwaad kunnen?

Peter


Hey Peter,

Ik denk dat dit niet geschikt is voor vleesetende planten. Deze groeien meestal in zure veensubstraten die veel compacter en meer vochthoudend zijn dan stenige substraten. Bovendien kunnen sommige soorten steentjes, en zeker lava, mineralen afgeven waar carnivoren niet zo van houden. Dit laatste is ook de reden waarom zand voor carnivoren-substraten vooraf grondig wordt gewassen. ;)

Groetjes, Guy
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: Vleesetende planten

Berichtdoor nlskater-r. op 24 jun 2010 14:28

hoi,

je kan controleren of er kalk in zit door er azijn overheen te doen. als er belletjes komen dan zit er kalk in. (zoutzuur werkt beter)
een tip die ik je wil meegeven is dan om even te kijken en te vragen op een aquariumforum. hier is nog best informatie te vinden dat ook handig kan zijn voor je vleesetende planten.
ook had ik bedacht dat als je vliegen voert aan je planten dat je dan een fruitvliegen kweek moet opzetten. als je ze kweekt in een kleine pot(van pindakaas of jam bijvoorbeeld) dan worden hun vleugels te klein en kunnen ze niet meer vliegen.

groeten
nlskater-r.
Laatst bijgewerkt door nlskater-r. op 25 jun 2010 14:11, in totaal 1 keer bewerkt.
nlskater-r.
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 14 jun 2010 19:47
0 bedankjes

Re: Vleesetende planten

Berichtdoor p e t e r op 24 jun 2010 22:34

Bedankt voor de info. Ik zal ze dan toch maar in turf zetten.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Vleesetende planten

Berichtdoor Guy op 25 jun 2010 15:00

Howdy, Peter en nlskater-r

Eindelijk even wat meer tijd om wat dieper in te gaan op dit onderwerp.

Wow nlskater, zwavelzuur zou wel eens te veel van het goede kunnen zijn :mrgreen: , gevaarlijk spul :evil: . Ik zou dan toch nog eerder naar zoutzuur grijpen (ook niet ongevaarlijk), maar azijn zal wel volstaan om kalk aan te tonen. Kalk is uiteraard zeker te mijden voor carnivore planten [cp] (tenzij voor de Portugese Zonnedauw), maar te hoge zoutconcentraties (die je niet met azijn kan aantonen) zijn ook nefast voor de meeste cp (met uitzondering van Nepenthes). Vooral wat lava betreft ben ik zeer beducht voor te hoge mineraalconcentraties, wat natuurlijk afhangt van zijn oorsprong. Zo heb je ook zure en basische lava, welke laatste zowiezo al niet geschikt is voor cp. Gesteenten die zeker wel geschikt zijn voor cp zijn kwarts (aquariumzand, "wit" zand), graniet, en vermiculiet, die alle een zure reactie hebben. "Rijn"zand daarentegen bevat te veel kalk. Perliet is ook bruikbaar als bijmenging voor bepaalde cp (Sarracenia, Darlingtonia, Heliamphora), maar Venus' Vliegenval geeft dan weer de voorkeur aan kwartszand. Naast de chemische samenstelling is ook de struktuur van het substraat van belang voor cp. De meeste cp groeien op vochtige tot zeer natte plaatsen (venen), waar de bodem vrij compact is en dus goed aansluit rond de wortels. Ook niet onbelangrijk is de anaërobie van deze bodems. Een grover, stenig substraat kan dit niet bieden.
Tenslotte zijn er nog de beestjes. Fruitvliegen kweken is altijd leuk natuurlijk, maar niet per sé nodig om cp te voeden. Als de planten buiten staan zullen ze zelf voldoende beestjes vangen om zich te voeden, daar zijn ze tenslotte voor gemaakt. De bekers van mijn Sarracenia flava's zijn nog maar enkele weken open en zitten nu al voor tweederde gevuld met insekten. Je kan cp eventueel ook voeden met wit van gekookt ei (geen dooier, bevat te veel zwavel) of jonge Gouda (geen belegen kaas, bevat te veel zout); andere kaassoorten heb ik nog niet geprobeerd (en kaviaar ook niet, waarschijnlijk te zout) :D
Hopelijk kan ik bij deze eventuele teleurstellingen voorkomen.

Groetjes, Guy

Time flies like an arrow.
Fruit flies like banana.
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: Vleesetende planten

Berichtdoor amourath op 25 jun 2010 15:21

Djeez, als ik dat lees... moeilijk plantjes! :shock: Wel grappig om lezen dat je ze ook kaas en ei geeft! :lol: Hoe groot mag zo'n voedsel dan zijn? Kan een plantje zich ook 'verslikken' aan bvb een te dikke vlieg?

Dat beloofd als ik ooit de mijne ga moeten verpotten... (in de hoop dat ze het zo lang bij me gaan uithouden want ik ben nogal slordig in al dat 'geregel' :oops: maar tot nu toe doen ze het prima en maken ze vollebak nieuwe bladeren aan)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Vleesetende planten

Berichtdoor Guy op 25 jun 2010 15:49

Hey Amourath,

In feite moet ik mijn cp niet echt bijvoederen, omdat ze doorgaans toch genoeg vangen. Die kaas en eiwit gebruik ik wel eens om bezoekers die een Venus' Vliegenval willen zien dichtklappen ten gerieve te zijn. Dat kan je best doen met een "beloning", omdat de klassieke truuk met het stokje of de vinger niets geeft om op te knabbelen :D , en de planten te veel uitput (de kleppen moeten telkens weer opengroeien). De grootte van het stukje ei of kaas wordt aangepast zodat het in de klem past. Bij Nepenthes bekers kunnen de stukjes groter zijn (zij vangen minder insekten omdat ze in een meestal gesloten serre groeien. Maar cp kunnen inderdaad wel een indigestie oplopen :D . Te veel voedsel in een beker kan leiden tot afrotting. Zo zijn er de bekende verhalen over Nepenthes rajah op Borneo, waarvan de bekers wel eens een rat of klein aapje "vangen" :mrgreen: . Aanvankelijk zal de plant er wel stevig wat voedsel uithalen, maar deze excessen leiden uiteindelijk tot rotting van zowel beest als vangbeker.
Carnivoren zijn doorgaans niet zo moeilijk, zolang ze aangepast substraat en behandeling krijgen. Maar dat is ook met veel andere planten het geval. Cactussen kweek je niet in natte turf, cp niet in droge lava ;)

Groetjes en goed weekend (kan tijdens het weekend niet op het forum)

Gewijde
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten