Vleesetende planten

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Vleesetende planten

Berichtdoor amourath op 28 jun 2010 09:24

Dan is de mijne ook een andere want ik heb ook vooral staande bekers... ah ja, maakt niet zoveel uit eigenlijk, ik vind 'm leuk :D

Ik heb nog een andere vraag, in verband met zonlicht... welke vleeseters kunnen dat hebben en welke niet? Zo las ik dat een Nepenthes niet in volle zon mag? Die van mij hangt nu vlakbij een groot raam maar vang zo wel zon tot 11u... hoe schadelijk is dat, of kan hij wel wat hebben?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Vleesetende planten

Berichtdoor Guy op 28 jun 2010 10:58

Hallo Amourath,

amourath schreef:Dan is de mijne ook een andere want ik heb ook vooral staande bekers... ah ja, maakt niet zoveel uit eigenlijk, ik vind 'm leuk :D

Ik heb nog een andere vraag, in verband met zonlicht... welke vleeseters kunnen dat hebben en welke niet? Zo las ik dat een Nepenthes niet in volle zon mag? Die van mij hangt nu vlakbij een groot raam maar vang zo wel zon tot 11u... hoe schadelijk is dat, of kan hij wel wat hebben?


Als je van die hybriden de naam kwijt bent, dan is het niet zo eenvoudig om die terug te vinden :( De lichte curve in de beker, plus de rode kleur, doen denken aan purpurea, de grote "vlag" aan de bekermond, zou van oreophila kunnen komen, de "venstertjes" onder de bekermond van leucophylla. t' Is dus een soep, maar mocht ik hem ergens tegenkomen, zal ik het zeker laten weten.

Nepenthes kan flink wat licht verdragen, maar vermoedelijk geen volle dag zon. Ochtendzon tot 11u zal wel geen kwaad kunnen, denk ik. Bij veel licht komt er wat meer rood in blad en beker, wat mooiere contrasten oplevert. Wel belangrijk is een hoge lucht- en substraatvochtigheid. ;)

Groetjes, Guy
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: Vleesetende planten

Berichtdoor Guy op 29 jun 2010 10:20

Hierbij enkele foto's van Sarracenia purpurea: foto 1 & 2: links ssp. purpurea (winterhard), rechts ssp. venosa (niet winterhard), beide planten groeien in een serre met gefilterd zonlicht; foto 3: Sarr. purpurea ssp. purpurea, groeiend in de volle zon in een "moeraskuip".

Groetjes, Guy
Laatst bijgewerkt door Guy op 27 aug 2010 08:09, in totaal 1 keer bewerkt.
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: Vleesetende planten

Berichtdoor nlskater-r. op 29 jun 2010 15:08

hoi

ik bedoede inderdaad zoutzuur inplaats van zwafelzuur. dit gebruik je om kalk aan te tonen, dus niet de andere mineralen.
verder was de tip vanwege de fruitvliegen bedoeld voor als je je planten binnen hebt staan.

ik weet ook dat er onbemeste turf voor aquaria word gebruikt. kijk eens bij zo'n zaak. misschien is het daar goedkoper, ook zou je kunnen kijken naar sphagnum voor amfibien of reptielen.

groeten
nlskater
nlskater-r.
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 14 jun 2010 19:47
0 bedankjes

Re: Vleesetende planten

Berichtdoor nino op 09 aug 2010 01:52

ik heb ook een Nepenthes hij groeit goed alleen er willen maar geen bekertjes aan groeien of hoe het ook heet dus wie weet er raat en ik heb al 2 vlesen met regen water dus daar ligt het niet aan en hij is al overgeplant groteren pot:D
nino
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 aug 2010 01:39
0 bedankjes

Re: Vleesetende planten

Berichtdoor liesgorter op 09 aug 2010 07:03

Zou je toch eens de luchtvochtigheid na moeten kijken. Bij mij hangt een nephentes boven een aquarium en vormt constant nieuwe bekers. Luchtvochtigheid heeft een heel grote invloed op de vorming der bekers.
liesgorter
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 28 jan 2010 22:22
1 bedankjes

Re: Vleesetende planten

Berichtdoor nino op 09 aug 2010 14:02

oke bedankt maar kan je het ook met nevelen doen?
ik ga nog een vleesetende plant kopen (weet niet waarneer).
en waarom gaat de onder kan dood bij mij nou niet echt dood het worden zwarte bladeren en die knip/snij ik er af.
kan je een nepenthes ook in een glazen pot doen?
Picture0001.jpg
zo ziet de er mooi uit8D
Picture0001.jpg (25.82 KiB) 4628 keer bekeken
Picture0003.jpg
dat bruine dat bedoel ik dus met dood gAAN het is de onderkant alleen die onderse zijn soms lang
Picture0003.jpg (29.53 KiB) 4628 keer bekeken
Picture0005.jpg
zo zie je het beter...
Picture0005.jpg (25.31 KiB) 4628 keer bekeken
nino
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 aug 2010 01:39
0 bedankjes

Re: Vleesetende planten

Berichtdoor turtleboy op 09 aug 2010 20:44

Wat ik altijd doe met planten die een hogere vochtigheid graad eisen is ze in een schotel te plaatsen op een omgekeerd schoteltje zodat ze niet direct met de pot in het water staan zo creëer je een microklimaat of wat ook kan een terrarium of paludarium.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: Vleesetende planten

Berichtdoor nino op 09 aug 2010 21:39

oke ik laat je morgen zien wat ik gebruik en ik denk dat je dat bedoelt
ik heb een camera in me laptop en het is nu avond dus dan heb ik geen zicht met de camera.
images.jpg
deze wil ik alleen ik kan ze niet echt verzorgen me vorigen was dood het had wortel rot dat is vliegjes of zoiets die groeien daar in
images.jpg (14 KiB) 4613 keer bekeken
nino
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 aug 2010 01:39
0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten