Gunnera Manicata bloei...

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Gunnera Manicata bloei...

Berichtdoor dj_embé op 03 feb 2015 20:21

oeps mijn gunnera komt al piepen ... gewoon het bladerdek omhoog geduwd
Avatar gebruiker
dj_embé
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 09 jun 2014 20:59
Woonplaats: Wijchmaal (Peer) Limburg, België
88 bedankjes

Re: Gunnera Manicata bloei...

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 04 feb 2015 00:57

Is niet echt abnormaal hoor, het zijn steeds zeer vroege vogels en schieten elk voorjaar weer snel terug in actie als de temps zacht blijven. Ook hier zijn de exemplaren in pot ook alweer wakker. Moet steeds heen en weer slepen met ze, buiten om de groei wat tegen te kunnen houden maar nu weer in de garage om ze van vorst te besparen want nieuw blad is erg gevoelig aan vorst. Dus die jonge groei zeker goed beschermen tegen de vorst ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Gunnera Manicata bloei...

Berichtdoor dj_embé op 04 feb 2015 09:07

Doe ik!
Afbeelding

de tetrapanax popelt precies ook al......
Afbeelding

:roll:
Avatar gebruiker
dj_embé
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 09 jun 2014 20:59
Woonplaats: Wijchmaal (Peer) Limburg, België
88 bedankjes

Re: Gunnera Manicata bloei...

Berichtdoor iwanito op 10 feb 2015 18:21

Omdat ik al eerder in deze topic gereageerd heb mbt het tintoria vs manicata vraagstuk zal ik bij deze zoals beloofd de afwikkeling delen. Indertijd via Palma Verde een Manicata gekocht. Voor de aankoop nog zeer nadrukkelijk gevraagd of het wel een Manicata was en tot dan toe altijd zeer goede ervaringen met Palma Verde gehad dus op basis daarvan tot de aankoop overgegaan. Zodra de knol ging uitlopen begon ik al gelijk te twijfelen en binnen no-time besefte ik (mede dankzij dit forum) dat ik een ordinaire Tinctoria had gekocht. Op zich een mooie plant maar als je als pronkstuk voor je tuin een Manicata wilt hebben dan is een Tinctoria toch wel even iets anders.

Helaas heeft Palma Verde besloten nergens meer op te reageren en daarom vind ik het niet meer dan eerlijk een ieder hier te waarschuwen voor het niet correct afhandelen van gemaakte fouten door dit bedrijf.
Laatst bijgewerkt door iwanito op 11 feb 2015 10:13, in totaal 1 keer bewerkt.
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Re: Gunnera Manicata bloei...

Berichtdoor plantinjetuin op 10 feb 2015 19:47

ik vind het openbaar maken van mailverkeer ook geen schoonheidsprijs verdienen
plantinjetuin
 
Berichten: 230
Geregistreerd: 04 jul 2010 22:41
Woonplaats: luttelgeest
12 bedankjes

Re: Gunnera Manicata bloei...

Berichtdoor s.janssen op 11 feb 2015 00:01

Ik denk dat bij deze bedrijven je er vanuit kan gaan dat het gewoon geen manicata is, waarom ze dan wel tinctoria als manicata labelen begrijp ik niet. De enige manicata kan je dus maar op 1 manier bemachtigen en dat is navraag bij liefhebbers die de planten zelf hebben staan.

Ook gardenpalms heeft geen manicata maar tinctotoria.

Mijn manicata verwacht ik eind april ook in bezit te hebben! :)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Gunnera Manicata bloei...

Berichtdoor iwanito op 11 feb 2015 10:15

Nou, bij deze houd ik me van harte aanbevolen voor een echte Manicata. Zoek er al een hele tijd naar en al aardig wat teleurstellingen mogen verwerken. @Planinjetuin: je hebt helemaal gelijk. Heb daarom de mails verwijderd uit mijn post. Bedankt.
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Re: Gunnera Manicata bloei...

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 11 feb 2015 19:38

Ik heb gisteren het geposte mailverkeer nog kunnen lezen (inderdaad beter niet openbaar zetten iwanito) en door een antwoord van Palma Verde denk ik gewoon dat het onschuldige onwetendheid is. De beste man verwees enkel naar een rode bloem (die Tinctoria ook krijgt) en dat zijn kweker alleen maar Manicata levert. Volgens mij heeft zelfs die kweker ook geen volledige kennis van deze plant en weten ze gewoon niet dat ze de verkeerde naam gebruiken. De kweker is overtuigd Manicata te leveren en hierdoor denkt Palma Verde dat ook, die gaan er van uit dat hun kweker juist is natuurlijk... wat ik ook wel een beetje kan begrijpen hoor.

Palma Verde lijkt mij een degelijk en correct bedrijf en ik ben ervan overtuigd dat ze zeker niet bewust Tinctoria als Manicata verkopen hoor. Door drukte zal de beste man je ook keer op keer onschuldig vergeten zijn, het zou niet mogen maar het gebeurt wel vaker helaas.

Ik denk zelfs dat dit probleem bij de meeste wel het geval is, in elk tuincentrum vind je wel Tinctoria's maar op het kaartje staat altijd Manicata. Ik denk dat onwetendheid gewoon aan de basis ligt...
Ik zeg niet dat het zo is he maar dit is wat ik denk. (a)

Waar ben je woonachtig iwanito ? Ik heb de echte Manicata en ga dit jaar een stek uitplanten bij men moeder in de tuin die alleen maar zal dienen om te vermeerderen voor de palmvrienden ;) Als je een stek van mij wil dan laat je het maar weten en dan plaats ik je op het lijstje. Manicata geeft niet snel en niet veel scheuten dus je zal wel geduld moeten hebben dan.

@Sylvan, je hebt er bijna een jaartje op zitten wachten dus ik kan me voorstellen dat je uitkijkt naar 25 April :mrgreen: Jou Manicata kan ook niet wachten en gooit al twee bladeren uit, ik probeer hem nog even tegen te houden ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Gunnera Manicata bloei...

Berichtdoor roellus op 11 feb 2015 20:01

Als het goed is krijg ik zaterdag mijn manicata van tuinfreak theo uit belgie (Zonhoven)

iemand ervaring met zijn planten.


Ik weet niet of hij de echte manicata heeft.
Wel heeft hij soms bijzondere planten die je niet vlug tegenkomt.
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
Avatar gebruiker
roellus
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 13 feb 2012 18:39
Woonplaats: Elshout
15 bedankjes

Re: Gunnera Manicata bloei...

Berichtdoor Pieter73 op 11 feb 2015 21:55

Na het lezen van dit bericht werd ik nieuwsgierig en heb ik vandaag de winterbescherming even op getild. En ja hoor, hier is de Gunnera ook al uit de winterslaap. Steel van een 10-15 cm en blad 5 cm schat ik. Ik heb de Gunnera in een kuil gezet zodat ik makkelijk veel water kan geven en 's winters makkelijk kan afdekken. Eerst wat blad over de groeipunt heen en vervolgens snoeiafval. Lijkt goed te werken.
Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe groei en vooral de bloeiwijze. Ik twijfel nog steeds of het een tinctoria of manicata is. Vorig jaar was het nog niet echt duidelijk omdat de plant nog erg klein was en de slakken hem ook enigszins verminkt hadden.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten

cron