Impatiens Walleriana ( wordt kaal )

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Impatiens Walleriana ( wordt kaal )

Berichtdoor Ijah op 29 jul 2015 01:32

Hey allen ,

Ik heb uit zaad zo'n 20-tal 'Impatiens walleriana' ( accent star mix ).
Of beter gezegd ...ik had er zo'n 20 aangezien 75% alles laat vallen wat blad en bloem betreft.

Ik weet dat er een tijd terug een ware plaag aan 'meeldauw' heerste onder de 'walleriana' en er aangeraden werd om de 'Impatiens new guinea' te verkiezen. Is dit wat er aan de hand is met mijn plantjes ? ...of kunnen ze domweg niet best tegen de hoeveelheid neerslag de afgelopen tijd.
Eerst verliezen ze de bloemen, daarna ook de blaadjes,

FOTO 01 : ze komen aardig op gang ( eind Juni )

Afbeelding

FOTO 02 : er bloeien nog enkele exemplaren, het grootste gros is verworden tot bonsai model

Afbeelding

Ik ben bang dat de laatste paar volhouders binnen nu en niet al te lang ook 't spreekwoordelijke loodje leggen en ik wat mensen teleur moet stellen die ik enkele van deze plantjes beloofd had.
Iemand bekende met dit fenomeen ?

M. vr. gr.

Ijah ;)
Ijah

1 bedankjes

Re: Impatiens Walleriana ( wordt kaal )

Berichtdoor batdah op 29 jul 2015 02:05

Valse meeldauw(geen meeldauw) dit is de reden dat ik ze niet meer toepas....meestal na een terugslag/verandering is het meteen gedaan met dit plantje..voor preventief behandelen ben je nu te laat..een regenperiode of grote temperatuurverschillen(zoals de laatste weken) is funest..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor Ijah op 29 jul 2015 02:44

Thnx voor je reactie batdah ,

Ik was er al bang voor. Zó afgetakeld in zo'n korte tijd kan niet kloppen.
Maken de enkelingen die nog wel bloeien nog kans om door te zetten als ik ze tijdelijk binnen plaats ? ,,,of is dat ( zoals ik vermoed ) ook afgelopen zaak.

Leuke poging, tijdelijk fleurig balkon, maar ga ze in 't vervolg niet nóg een keer proberen.
Misschien maar goed ook dat ze nu dus bijna de meest ongunstige omstandigheden hebben gehad anders had ik ze volgend jaar vol optimisme waarschijnlijk weer gezaaid.

Nogmaals thnx voor je snelle reactie :thumb_up:

Greetz Ijah ;)
Ijah

1 bedankjes

Berichtdoor batdah op 30 jul 2015 02:35

Hoi Ijah,
dit is de goed nieuws show....ahum not dus..
De nog toonbare planten zullen ook sporen bevatten van valse meeldauw(mss door de groepsfoto)..de besmetting heeft al plaatsgevonden meer kan ik er helaas niet van maken, jammer van je werk :( succes met het maken van andere keuze's groetjes.. :)
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah

149 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten