Re: Plumeria

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Plumeria

Berichtdoor AIREMULP op 11 jun 2016 06:29

Ik ben ook maar gewoon door schade en schande wijs geworden hoor . je legt het prima uit ,het enige wat ik er nog aan toe kan voegen is dat warmte het wortelen nog versneld en dan vooral bodemwarmte.
Je moet gewoon een beetje experimenteren en dan ontdek je vanzelf wat het beste is .
Je stekken zien er keurig uit en het medium waar ze in staan ook .

edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Plumeria

Berichtdoor arlette op 11 jun 2016 08:27

Dank U Edwin, ja het is proberen en altijd opnieuw proberen soms krijg je er een paar opgang, soms niet, al +/- 15 jaar mee bezig, de verslaving begon bij de reizen naar Azië, wat een pracht daar, je komt ze overal tegen. de tuinmannen in de hotels aangesproken, een paar centjes toegestoken en stekken mee naar huis, - nu knip ik (mijn man!) ze zelf gewoon af als er niemand in de buurt is om te vragen,- maar dan begint het de hoop en de miserie! soms honderden heb ik er geprobeerd, met vallen en opstaan. heb er dus die al meer dan 10 jaar oud zijn, had een van +/- 1,5 m hoog met zeker 15 toppen waarvan er jaarlijks tot een 10tal in bloei kwamen, maar dan, tweemaal verhuisd en het was ermee gedaan, je zag de stammen rot worden, heb er gelukkig nog een 10 tal stekken kunnen van nemen en die vernieuw ik nu regelmatig.

zou dit kunnen zijn dat deze na een bepaalde ouderdom gewoon doodgaan, of kan het door slechte overwinterings toestanden komen...

Dat van die bodemwarmte was ik inderdaad vergeten, versnellen doet dit in elk geval, ze houden van de warmte.! wie niet ?!

een gans verhaal over een prachtige plant.
grtjs
Arlette
Avatar gebruiker
arlette
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 05 okt 2012 16:02
Woonplaats: Ninove ( België )
14 bedankjes

Re: Plumeria

Berichtdoor dj_embé op 11 jun 2016 08:56

Interessante dialoog hier. :thumb_up:
Avatar gebruiker
dj_embé
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 09 jun 2014 20:59
Woonplaats: Wijchmaal (Peer) Limburg, België
88 bedankjes

Re: Plumeria

Berichtdoor AIREMULP op 12 jun 2016 09:09

zou dit kunnen zijn dat deze na een bepaalde ouderdom gewoon doodgaan, of kan het door slechte overwinterings toestanden komen...

Dat van die bodemwarmte was ik inderdaad vergeten, versnellen doet dit in elk geval, ze houden van de warmte.! wie niet ?!

een gans verhaal over een prachtige plant.
grtjs
Arlette[/quote]

Ik heb hier planten staan die ik 15 jaar heb en iedere 2 jaar verpot in nieuwe grond en eventueel een nieuwe grotere pot . Dus Arlette als ze het plotseling begeven dan komt dat door verkeerde huisvesting . Het zijn bomen die in principe 100 jaar of ouder kunnen worden .
Te nat in de winter of te koud ,substraat niet luchtig genoeg of te lang in de zelfde grond . aantasting van spint en trips is ook iets wat je goed moet checken ieder week opnieuw .
Verslechtering van de wortels is het meest voorkomende probleem waardoor planten weg vallen .

Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Plumeria

Berichtdoor arlette op 12 jun 2016 11:41

't Zal dan te nat en te koud en een verblijf in een garage, toen bij gebrek aan beter tijdens de verhuis geweest zijn.

Nogmaals bedankt voor de overige tips, zo kunnen wij ze ook langer houden...

grtjs
Arlette
Avatar gebruiker
arlette
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 05 okt 2012 16:02
Woonplaats: Ninove ( België )
14 bedankjes

Re: Plumeria

Berichtdoor dj_embé op 15 jun 2016 19:20

Hier is ie Edwin. Ziet er hoopvol uit.
Afbeelding
Avatar gebruiker
dj_embé
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 09 jun 2014 20:59
Woonplaats: Wijchmaal (Peer) Limburg, België
88 bedankjes

Re: Plumeria

Berichtdoor AIREMULP op 15 jun 2016 19:40

Ja dat komt zeker goed :thumb_up:
Niet eerder als volgend jaar pas buiten zetten ,tenzij je een afdak heb waar die droog staat .

Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Plumeria

Berichtdoor MarshavdB op 17 jun 2016 14:23

Hi,

voor mij de eerste keer op dit forum dus hopelijk lukt het in 1x.
Ik heb al zo'n 4 jaar geleden een Plumeria stek gekocht maar nog nooit een bloem gehad. De plant heeft meestal overwintert in de garage waar alle bladeren uitvielen. Afgelopen winter heb ik de plant in de woonkamer gehouden en heeft deze geen blad verloren. Nu staat deze al weer een tijdje buiten maar hij ziet er niet zo goed uit en weer geen bloemen. Weet iemand wat ik fout doe of wat ik kan proberen of kan het ook aan de stek liggen (dat die gewoon geen bloemen kan geven)?

Mvg,
Marsha
Bijlagen
Plumeria.jpg
Plumeria.jpg (40.88 KiB) 5685 keer bekeken
MarshavdB
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 17 jun 2016 13:41
0 bedankjes

Re: Plumeria

Berichtdoor rice op 17 jun 2016 22:30

Het lijkt me dat een Plumeria liever niet in de kou staat buiten, het is een tropische boom dus wellicht zijn de nachten veel te koud nog en bovendien erg nat nu.
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Plumeria

Berichtdoor arlette op 25 jun 2016 09:21

Nog een bloem van een Plumeria, nu een ander speciaal kleurtje, deze komen wel uit Madeira...!!
Mooi toch ?

grtjs
Arlette
Bijlagen
24 juni 001 (Small).JPG
24 juni 001 (Small).JPG (121.46 KiB) 5637 keer bekeken
24 juni 002 (Small).JPG
24 juni 002 (Small).JPG (88.84 KiB) 5637 keer bekeken
Avatar gebruiker
arlette
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 05 okt 2012 16:02
Woonplaats: Ninove ( België )
14 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten