Dionaea muscipula bloemen

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Dionaea muscipula bloemen

Berichtdoor nlskater-r. op 14 jun 2010 19:59

hallo iedereen,

ik heb een venus flytrap (Dionaea muscipula) die nu bloemen krijgt. de stengels van de bloemen zijn nog niet zo groot (2-3 cm).
de plant heb ik nog geen jaar maar hij groeit erg goed. hij heeft inmiddels meer vallen dan ik wil tellen en hij heeft nu dus twee stengels waar al een knop zichtbaar is voor bloemen. ik zou wel erg graag zaden willen hebben van de plant.
mijn vraag is dus moet ik de stengels verwijderen. ik heb de plant nog niet eens een jaar maar hij doet het erg goed. maar kan ik de stengels laten zitten of moet ik 1 of beide afknippen?
ook wil ik graag weten hoe je de zaden moet oogsten. moet je wachten tot ze eraf vallen of moet je ze plukken?

groeten
nlskater-r.
nlskater-r.
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 14 jun 2010 19:47
0 bedankjes

Re: Dionaea muscipula bloemen

Berichtdoor amourath op 14 jun 2010 20:29

Als je zaden wil laat je de beide stengels gewoon bloeien, er zal zullen spoedig kleine witte bloempjes op gaan komen. Je kan ze aan de hand van een oorstokje bvb zelf gaan bestuiven om zo zaad te krijgen.
Mijn dionaea kreeg slechts 1 bloemstengel, daarom heb ik hem ook afgeknipt: bloei vraagt veel energie aan de plant, die achteraf een tijdje zal nodig hebben om te recupereren.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Dionaea muscipula bloemen

Berichtdoor nlskater-r. op 14 jun 2010 20:50

hey,

oke bedankt.
moet ik wachten totdat de zaden eraf vallen of moet ik ze plukken?
en ik had ergens gelezen dat als je de zaden zo snel mogelijk zaaid je meet kans hebt dat ze ontkiemen. maar als ik ze dan meteen zaai dan moeten de jonge planten toch in winterslaap tegen de tijd dat ze ontkiemen?
is het trouwens nu ook niet een beetje laat dat ze nog bloemen krijgen?

nlskater-r.
nlskater-r.
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 14 jun 2010 19:47
0 bedankjes

Re: Dionaea muscipula bloemen

Berichtdoor nlskater-r. op 17 jun 2010 19:17

ik heb nog een vraag. hoe lang duurd het ongeveer tot de zaden klaar zijn? en hoe lng duurd het vanaf dat ik de zaden heb gezaaid tot dat ze uitkomen?
de laatste vraag die ik momenteel heb is wanneer ik het beste kan zaaien?

greetz
nlskater
nlskater-r.
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 14 jun 2010 19:47
0 bedankjes

Re: Dionaea muscipula bloemen

Berichtdoor Guy op 18 jun 2010 11:02

Hallo nlskater,

De zaaddoosjes zullen naarmate ze rijper worden stilaan zwart kleuren en openen; je kan dan de zwarte zaadjes zien zitten, en oogsten. Je kan ze onmiddellijk zaaien op vochtige turf of drie delen turf en 1 deel kalkvrij, grof zand. Ik weet niet precies meer hoe lang het duurt voor ze kiemen, maar de ontwikkeling gaat vrij traag. Het is wel leuk om die miniatuur vliegenvalletjes te zien groeien. ;)

Groetjes, Guy
Guy
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 jan 2010 12:22
7 bedankjes

Re: Dionaea muscipula bloemen

Berichtdoor nlskater-r. op 18 jun 2010 12:50

hoi,

hartstikke bedankt! ik denk dat ik nu wel genoeg weet. nu nog maar wachten op de bloemen.

groetjes
nlskater
nlskater-r.
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 14 jun 2010 19:47
0 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten