Medinilla magnifica

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Medinilla magnifica

Berichtdoor p e t e r op 08 dec 2010 00:19

Hoi Petra,

Deze houden van een hoge LUCHTvochtigheid. Hiervoor heb ik de mijne op een grote schotel gezet waarin in het midden een kleine omgekeerde schotel staat.
De grote schotel staat vol water zodat de bloempot juist droog blijft op zijn eiland van de kleine schotel.

De bloem kan je afknippen aan de bladeren als deze uitgebloeid is.

Ik zal er morgen eens een foto van nemen.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Medinilla magnifica

Berichtdoor Petra op 08 dec 2010 11:23

Oke...dank je wel...ik ga gelijk aan de slag om de bloemen te verijderen.....alleen...hij staat al in een mooie pot......hoeveel x per week water geven dan????En,ook benevelen????
Een paar bladeren zien er nu zo zielig uit.....of het blad valt eraf......toch te wenig water???

Groetjes
Petra
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 dec 2010 22:59
0 bedankjes

Re: Medinilla magnifica

Berichtdoor p e t e r op 08 dec 2010 22:41

Kan het water weg in je mooie pot? De hoge luchtvochtigheid doe je best op deze manier:
Afbeelding
Een omgekeerde (oranje) schotel als eilandje in een grotere (zwarte)

De bloem kan je zo wegsnoeien:
Afbeelding

De grond wat vochtig houden. Je kan de schotel regelmatig bijvullen lang de bloempot en het overtollige water in de (zwarte) schotel laten staan zodat de plant niet met zijn voeten in het water staat maar wel op de andere schotel (oranje). Benevelen mag inderdaad om de luchtvochtigheid te verhogen.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Medinilla magnifica

Berichtdoor Petra op 09 dec 2010 00:13

Ze hebben m bij Intratuin mooi in een pot gedaan met steentjes erboven voor de decoratie....dus op schoteltjes gaat niet lukken......ik zal m eens besproeien.....bloem wegknippen heb ik gedaan zoals je zei......ik wacht geduldig af.......miss een schietgebedje op zijn tijd erbij????
Petra
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 dec 2010 22:59
0 bedankjes

Re: Medinilla magnifica

Berichtdoor Petra op 10 dec 2010 00:02

Ojeeeeeeeeeeeeeeeee....hij laat nu ook blad vallen....... :cry: ....istie nog te redden???HELP!!!
Petra
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 dec 2010 22:59
0 bedankjes

Re: Medinilla magnifica

Berichtdoor amourath op 10 dec 2010 00:24

Petra schreef:Ze hebben m bij Intratuin mooi in een pot gedaan met steentjes erboven voor de decoratie....


Hoe bedoel je? Een gesloten pot, het water kan niet weg? Als dat zo is, haal hem er dan maar snel uit, de kans is groot dat hij staat te verzuipen! Snel de wortels controleren en verpotten in droge grond is dan de boodschap.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Medinilla magnifica

Berichtdoor Petra op 10 dec 2010 23:45

Volgens mij liggen er van die bruine korreltjes eronder......en zoveel water geef ik m ook niet...2x per week.....
Petra
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 dec 2010 22:59
0 bedankjes

Re: Medinilla magnifica

Berichtdoor p e t e r op 10 dec 2010 23:49

Waarschijnlijk ligt het toch aan deze afgesloten pot. Je kan deze best op een schotel zetten zoals op de foto's hierboven als je de plant wilt redden.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Medinilla magnifica

Berichtdoor amourath op 11 dec 2010 11:38

Gewoon NOOIT planten in een gesloten pot zetten, er moeten altijd gaatjes in zitten vanonder.

De oplossing van p e t e r is echt de beste, en je kan het ook wat eleganter oplossen als dat niet 'mooi' staat: ik heb voor m'n Alocasia een grote gesloten sierpot, maar daarin op de bodem een omgekeerd schoteltje en daarop de eigenlijke pot waar de plant in staat. Zo bereik je hetzelfde effect en ziet het er iets beter uit ;)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Medinilla magnifica

Berichtdoor Petra op 13 dec 2010 00:31

:? ....hij ziet er nu zo treurig uit....koop wel een nieuwe en ga aan de slag met jullie adviezen...strak plan denk ik.....
Petra
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 dec 2010 22:59
0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten