Zaden importeren

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Zaden importeren

Berichtdoor Glaucus op 30 sep 2010 23:50

Ik heb in Japan iemand gevraagd of deze persoon mij azalea zaden op kan sturen. Dat zijn planten uit de rhododendron genus. Het antwoord was dat dat wel mogelijk was maar hoe dat dan met de douane zou zitten.
De persoon is wel gecertificeerd om planten naar de EU te exporteren.

Ik heb in het verleden al eerder azalea zaden uit de VS gekregen. Daar zat toen een sticker van de USDA op waarop stond dat ze voor Nederland veilig te importeren waren. Geen idee hoe dat toen geregeld is.

Weet iemand hier meer van? Moet er een phytosanitair certificaat zijn? Moet er een zadenlicentie zijn? In de US is er schijnbaar een 'small lots of seeds permit'. Moet ik na de douane hier of de Japanner na de doane daar? Of beide? De site van de Nederlandse duane is echt nutteloos. Plus als je zoekt vindt je of dingen over bedrijven die honderden kilo's zaden voor consumtie gaan. Of gewoon planten zelf die in quarantiane moeten.

Dank.
Glaucus
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 30 sep 2010 23:42
0 bedankjes

Re: Zaden importeren

Berichtdoor p e t e r op 01 okt 2010 00:09

Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Zaden importeren

Berichtdoor Glaucus op 04 okt 2010 06:39

Op de site van de douane wordt als het gaat om dingen importeren aan de ene kant naar de belastingdienst verwezen imv importbelasting. En aan de andere kant naar de regels voor speciale producten. Daar staat dat je voor planten een fytosanitair certificaat nodig hebt behalve als het gaat om fruit, snijbloemen en bloembollen/knollen zonder blad zolang deze onder de 5 kg blijven. Over zaden zelf zegt men niets.

Ik zie nergens iets over een importvergunning zoals ik die wel kan vinden voor de VS.

Een hele plant is dus heel wat anders. Dus volgens mij is het toch geen probleem.
Glaucus
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 30 sep 2010 23:42
0 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten