Datura

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Datura

Berichtdoor drolliegirl op 02 sep 2008 13:49

Hallo,

Ik heb een datura (denk ik) of anders is het een Brugmansia. Hij heeft paars met witte bloemen. De bloemen hangen half en staan half rechtop. Dus het heeft de kenmerken van een Brugmansia en van een datura Nu als een bloem uitgebloemd is, valt deze af en is er een soort zaadlob te zien. Deze bestaat uit meerdere zaadjes (nee geen stekelvorm, maar eerder de vorm van een framboos).
Kan ik deze zaadjes gebruiken? Hoe droog ik ze want op dit moment hangen ze nog vast aan de plant. Ik durf ze er niet goed afsnijden.

groetjes
Sarah
drolliegirl
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 aug 2008 17:33
0 bedankjes

Re: Datura

Berichtdoor Christophe op 02 sep 2008 17:25

Er is inderdaad reden tot twijfel. Zo zijn er ook Brugmansia soorten die rechtopstaande bloemen hebben, en Datura soorten die hangen. Normaal zal het wel een Datura zijn vermoed ik. Je kan het ook zien aan de grootte van de bloemen. Grote trompetvormige bloem, is doorgaans de Brugmansia. De bloemen van de Datura zijn kleiner in vergelijking met de Brugmansia.

Ik zou de zaden nadat ze zijn afgevallen (of bijna gaan vallen) wegnemen en binnen op een droge plaats leggen om te drogen. De zaden zullen vanzelf wel loskomen, waarna je ze kan zaaien. Stekken gaat ook goed bij de Datura's.
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Datura

Berichtdoor drolliegirl op 03 sep 2008 08:11

Hey,

Bedankt voor je informatie. Ik vermoed aan de hand van wat u zei dat het een Datura is, hij heeft in vergelijking met foto's op het internet van Brugmansia kleinere bloemen. Mysterie opgelost.
En stekken? Hoe doe ik dat? Een blad afsnijden, stekpoeder erop en in de grond of anders?

Bedankt

Groetjes Sarah
drolliegirl
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 aug 2008 17:33
0 bedankjes

Re: Datura

Berichtdoor Christophe op 03 sep 2008 11:23

Hoi Sarah,

Ik heb onlangs op het forum hier een kleine gebruiksaanwijzing over geschreven:

viewtopic.php?f=12&t=12

Groetjes,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Datura

Berichtdoor Ellen op 02 mei 2011 15:38

Hallo,

Ik heb ook een Datura zoals boven beschreven. Ziet er erg mooi uit, maar vroeg me of bekend is hoelang deze bloemen in bloei blijven? Kan ik hier nog iets aan doen zodat de bloeitijd een beetje langer is? Ik heb gelezen niet té felle middagzon, maar meer weet ik niet.
Bedankt.

Groetjes, Ellen
Ellen
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 mei 2011 10:07
0 bedankjes

Re: Datura

Berichtdoor arian1970 op 16 jun 2011 18:12

Veel mest geven, 1 of 2 keer per week 20-20-20 en dan krijg je bloemen tot oktober, het worden wel heel grote planten heb een gele en een dubble witte gehad.Zal even kijken of ik daar nog fotos van heb.
arian1970
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 12 mei 2010 19:05
Woonplaats: waalwijk noord brabant
9 bedankjes

Re: Datura

Berichtdoor arian1970 op 16 jun 2011 18:23

Nog 1 gevonden van de dubble witte, van de gele helaas niet ik moet nog ergens een foto hebben van een 150 bloemen in 1 keer, en dat ruikt 's avonds niet normaal, heerlijk gewoon.
Bijlagen
022-400.jpg
022-400.jpg (23.83 KiB) 5557 keer bekeken
arian1970
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 12 mei 2010 19:05
Woonplaats: waalwijk noord brabant
9 bedankjes

Re: Datura

Berichtdoor Patty op 16 jun 2011 18:48

@Arian, dit is overduidelijk een Brugmansia. Mooi hoor, ik heb 6 verschillende planten staan maar zijn achter in de ontwikkeling. Als ze bloemen zal ik ook foto's plaatsen.

@Ellen, zoas Arian zegt, veel mest geven het zijn echt alleseters en ze niet in de volle zon plaatsen. Mijn ervaring is dat ze mooier blijven als ze in de half schaduw staan.

Patty
Patty
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 07 apr 2009 19:48
Woonplaats: Oosterhout, Gelderland
29 bedankjes

Re: Datura

Berichtdoor arian1970 op 16 jun 2011 20:01

Ik heb ze op een gegeven moment allbei opgeruimd, althans ik heb ze zelf niet meer, staan nu bij mijn pa en ma, ze werden te groot en ik gaf ze 's morgens ik denk een 15 liter water en als ik dan 's avonds thuis kwam hingen ze slap, ik kon het niet meer bijhouden met watergeven, maar zit er wel aan te denken om in het najaar bij iemand gauw een paar stekken te nemen en die dan in het voorjaar in de volle grond te zetten. En dan in de herfst weer een stek nemen en dan de moederplant of weg of verkopen of opruimen.

Arian
arian1970
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 12 mei 2010 19:05
Woonplaats: waalwijk noord brabant
9 bedankjes

Re: Datura

Berichtdoor Patty op 16 jun 2011 21:57

Arian, je mag bij mij in het najaar stekken komen halen! Let wel ik woon in Oosterhout Gelderland dus niet de Oosterhout bij jou in de buurt. Ik heb 2 soorten rose, 2 soorten gele en nog 2 verassingen.

groeten Patty
Patty
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 07 apr 2009 19:48
Woonplaats: Oosterhout, Gelderland
29 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten