Winterharde oleander

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Winterharde oleander

Berichtdoor Toon op 22 jan 2011 23:50

Hallo iedereen,

Met de lente op komst zou ik ook weer nieuwe planten willen kopen. Ik heb al enkele jaren oleander die met vliesdoek in een koude serre super goed overleven. Nu zou ik graag winterharde oleanders willen aanschaffen voor zowel in pot als volle grond. weet iemand welke soorten echt geschikt zijn, en waar ik deze kan aankopen. Liefst niet te ver (in België nog). Mag ook een stekje van iemand van het forum zijn.

Groeten
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Winterharde oleander

Berichtdoor KevinC op 22 jan 2011 23:56

Hey Toon,
deze 2 cultuurvariëteiten zouden de meest winterharde zijn: de 'Atlas' en de 'Ville Romeine'.


Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Winterharde oleander

Berichtdoor Toon op 23 jan 2011 00:08

Hallo Kevin,

Ik heb ook nog 'Italy' en 'Provence' gevonden en een duitse handelaar had ze, maar dat is iets te ver voor me. Blijkbaar zouden er ergens langs Belgische autostrades ook planten staan. Maar weet niet waar, en hoe ik daar zou kunnen aangraken.

Groeten
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Winterharde oleander

Berichtdoor pevano op 23 jan 2011 08:58

Avatar gebruiker
pevano
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 21 dec 2010 22:26
Woonplaats: hoek van holland
39 bedankjes

Re: Winterharde oleander

Berichtdoor Toon op 23 jan 2011 11:30

Hallo Peet,

Ik heb er vorig jaar eens gaan horen en toen zeiden ze me daar dat geen enkele oleander echt winterhard is en -3°C is toch wel het maximum. Ze hebben de winterharde soorten niet op hun website onder catalogus staan, en veel is er ook niet in voorraad, wat het ook moeilijker maakt.

Groetjes
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Winterharde oleander

Berichtdoor pevano op 23 jan 2011 13:04

Toon, Oleanders kunnen best wel wat hebben als hun standplaats maar goed is. Midden in een weiland wordt het niks, maar zet je ze tegen een muur van een huis op het westen/zuidwesten (nooit oosten wind) dan zal je zien dat het hele struiken kunnen worden. Natuurlijk ook afhankelijk waar je woont, aan de kust geef ik ze mits ze een goede standplaats hebben wel een kans. De rassen die jij noemde zeker.

Peet
Avatar gebruiker
pevano
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 21 dec 2010 22:26
Woonplaats: hoek van holland
39 bedankjes

Re: Winterharde oleander

Berichtdoor lily-anne op 23 jan 2011 13:06

Ik kan je de soort Italia aanraden - die doet het bij mij op het ogenblik het best .Staat het eerste jaar in de volle grond en heeft nog geen krimp gegeven - in tegenstelling tot de 2 andere winterharde soorten die ernaast staan , die heel wat bruine bladeren hebben .Die 2 andere zullen het vermoedelijk ook wel overleven maar hebben het duidelijk moeilijker.
De Italia is volgens het internet winterhard tot -12 -15 °c - Is ook de beste bloeier ( zelfs vorige slechte zomer ! ) van de 3 die bij mij in volle grond staan - een aanrader !
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: Winterharde oleander

Berichtdoor KevinC op 23 jan 2011 15:15

Ik ben net bij Exotica geweest en er zijn en aantal oleander soorten die toch tot -8°C aankunnen, althans dat stond op het kaartje van volgende cultivars:
'Lacteolum Superbum'
'Mont Blanc'
'Mrs Roeding'
'Rosaria'
'Oasis'
'Splendisimum'

Verder waren er ook nog oleanders die tot -5°C aankunnen maar die namen heb ik niet opgeschreven.

Vorig jaar was er trouwens eens iemand bij mij die gewoon al zijn oleanders in de volle grond liet zitten zonder bescherming, bij strenge winters vriezen de planten dan tot op de grond af, maar in het voorjaar schieten ze terug uit. Ze worden dan weliswaar niet heel groot in de zomer en veel bloemen zijn er ook niet.

Ik vond er net nog een interessante site over:
http://users.skynet.be/fioridipassione/ ... anders.htm

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Winterharde oleander

Berichtdoor Toon op 24 jan 2011 16:47

Lily-ann, zou je stekjes van je oleander willen verkopen aan me?

Kevin, Ik ga volgende week zeker eens kijken bij exotica. Als je graag nog eens mee gaat laat me dan maar iets weten ;)

Groeten
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Winterharde oleander

Berichtdoor KevinC op 25 jan 2011 09:35

Hey Toon

Ik weet het nog niet, ik laat je nog iets weten. ;)
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten