Gunnera's vermeerderen

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Gunnera's vermeerderen

Berichtdoor Exotopia op 07 sep 2011 20:40

Hallo,
Ik heb vorig jaar van m'n Gunnera Manicata een scheut afgestoken als 'reserveplant' mocht die in volle grond de geest geven...
Ik zou dit kleintje nu ook willen delen en ik heb zo mijn theorie:
Van een Gunnera vormen de scheuten zich juist opzij van de moederplant. Ik vroeg me dus af of je dit proces kan versnellen door de plant radicaal doormidden te snijden. Ben ik dan na een tijdje 1 Gunnera extra rijker of ben ik mijn reserveplantje kwijt? Iemand al geprobeerd? Of iemand betere/andere ervaringen met het vermeerderen van een Gunnera? Ik ga ervan uit dat het vermeerderen identiek is voor de Gunnera Manicata als de Gunnera Tinctoria.

Groeten
Jan
Exotopia
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 03 sep 2011 13:49
Woonplaats: Bavegem
13 bedankjes

Re: Gunnera's vermeerderen

Berichtdoor shusui op 07 sep 2011 20:57

Hier heb ik 1 grote plant in volle grond/ vijver en daar heb ik eens 2 grote "knollen" afgehaald, en deze opgepot in een grote pot.
Deze 2 exemplaren maken elk jaar 1 zijscheut aan die ik eraf haal.

Dit jaar heb ik de grootste van mijn 2 "kweekplanten" ook uitgeplant in volle grond.
Die staat op een plaats waar hij groter kan worden als mijn andere, en waar ik makkelijker voeding kan geven (geen contact met een vijver met vissen)

Of je met het doorsnijden van de knol de plant kan delen weet ik niet zeker, maar de kans is groot dat het lukt denk ik. Alleen zou ik wel een vrij grote "knol" nemen, toch zeker een vuist dik ofzo, dat er wat reserve voeding in zit.

G. tinctoria maakt hier precies makkelijker en veel meer zijscheuten dan de manicata.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten