Passieflora “aurantia var samoensis” “edmundoi condeuba”

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Passieflora “aurantia var samoensis” “edmundoi condeuba”

Berichtdoor oscarbos op 12 jun 2012 18:48

Hallo allemaal

Ben redelijk nieuw op het forum, en heb tot dusver niet heel veel gevonden over passiebloemen op het forum.

Dus hier wat foto's van de afgelopen weken. Hopelijk kan ik ook wat andere mensen aansteken met een passie voor passiebloemen!

http://www.flickr.com/photos/80340292@N ... 112650694/
blue stripper.jpg
blue stripper.jpg (22.38 KiB) 3278 keer bekeken

Om te beginnen een hybride van henk wouters (Hij maakt echt prachtige hybriden !) die wat (-8) forst aankan. De hybride heet “blue stripper”. Ik heb hier in het najaar een stekje van gekocht en deze binnen overwinterd. Nu staat de plant gewoon buiten en daar bloeit die nu ook :)
De kleuren zijn echt prachtig, en alhoewel ik niet zo heel veel van een grote corona (de slierten die een cirkel vormen boven de bloemblaadjes) hou vind ik deze met de witten puntjes en de diepe kleuren toch wel spectaculair !
Ook maakt die sinds die buiten staat op zijn hoofdtak bij ieder nieuw blad ook meteen een bloemknop. En dat op een plek met maar 4-5 uur zon per dag !

De 2e foto-reeks is van passieflora edmundoi condeuba
edmundoi.jpg
edmundoi.jpg (26.63 KiB) 3278 keer bekeken

http://www.flickr.com/photos/80340292@N ... 049953883/

Ik vind deze bloem echt fantastisch, ook aangezien die bijna geen corona heeft en echt prachtig diepe kleuren.
De bloem blijft helaas maar 1 dag open, en mijn plant heeft last van chlorosis. Ik ben nu extra ijzer aan het geven in de hoop dit te verbeteren. Heeft iemand misschien nog advies wat te doen tegen chlorosis ?

Well is de plan redelijk ster en maakt nog best wat nieuwe bloemknoppen aan :)

En de 3e reeks is toch wel mijn favoriet
aurantie.jpg
aurantie.jpg (24.23 KiB) 3278 keer bekeken

http://www.flickr.com/photos/80340292@N ... 049730107/

Zeker aangezien die toch wel wat bijzondere eigenschappen heeft. De bloemen verkleuren van wit naar rood en blijven bijzonder lang aan de plant zitten. Wel was het bewolkt toen de bloemen begonnen en kan het daaraan liggen dat de bloemen vrijwel meteen van wit naar rood verkleurde (zouden eigenlijk nog oranje moeten woorden , al kan dit ook aan het subsoort liggen)
En hier groeien nu passievruchten aan. Helaas is deze niet winterhard, maar doet het zomers buiten prima, al houd ik hem liever binnen zodat ik iedere dag meteen de plant kan bewonderen zodra ik mijn gordijnen opendoe.

groeten
oscar
Laatst bijgewerkt door oscarbos op 12 jun 2012 21:51, in totaal 1 keer bewerkt.
oscarbos
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 jun 2012 12:53
1 bedankjes

Re: Passieflora “aurantia var samoensis” “edmundoi” “edmund

Berichtdoor Itrme op 12 jun 2012 18:53

ze zijn prachtig :thumb_up: Vind vooral die laatsten mooi.
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Passieflora “aurantia var samoensis” “edmundoi” “edmund

Berichtdoor shusui op 12 jun 2012 19:32

Welkom op het forum :welkom:

Ik heb in het begin van mijn exotenvirus periode veel passiflora's gehad (+-20) maar ben er mee gestopt. Nu heb ik enkel nog een kleinbloemige botanische soort met bruin-wit gestreept blad waar ik de naam van kwijt ben, en racemosa.

Als we hier terug normale winters krijgen ga ik er buiten weer enkele proberen, want sinds 2009 kan ik geen enkele meer door de winter krijgen buiten.

Ps: Danny van op dit forum heeft een mooie collectie Passiflora's.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Passieflora “aurantia var samoensis” “edmundoi condeuba”

Berichtdoor oscarbos op 13 jun 2012 18:13

Ah bedankt voor de tip, na de zoek functie kwam ik uit op Danny en zijn passiebloemen. Best wat mooien soorten en zelfs passievruchten! En tot mijn verwondering een foto van een bloeiende lapageria! Dit is een plant waar ik en mijn moeder all jaren naar opzoek zijn. En ik laatst wat zaden van heb kunnen bemachtigen :)

Ik ben nog niet helemaal zeker hoe ik de blue stripper volgende winter ga overwinteren, maar ik denk dat ik gewoon een stekje binnen houd. Afgelopen winter heeft die heel de winter door heel traag gegroeid in mijn raamkozijn dat allen wat avondzon krijgt.

Ook ga ik dan wat experimenteren met planten terugsnoeien en in de schuur zetten.(dit word over het algemeen aangeraden)

vorige winter heb ik 1 van de 6 passiflora's verloren. Deze stond in mijn kamer tegen en muur. en dus niet in de zon. De rest is allemaal flink gegroeid zelfs in de winter

De aurantia ga ik over een maand een paar stekjes van maken, mijn moeder wil er graag 1 :)
Ik heb nog geen ervaring met het stekken van deze soort, maar over het algemeen zijn passiflora's erg makkelijk. Dus als iemand interesse heeft in een stekje laat het dan effe weten dan probeer ik er wat meer te maken :)

@Itrme bedankt voor de handige link
Het is waarschijnlijk
** Interveinal chlorosis, a symptom of iron, zinc and manganese deficiencies, evident in yellow
Parts of leaf.

De edmundoi heeft net een bloemknop laten vallen :( en een grote nog wel
Marja de plant heeft dan 22 bladeren waarvan er misschien 8 "gezond" ogen en nog wel 10 bloemknoppen ....

groeten
oscar
oscarbos
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 jun 2012 12:53
1 bedankjes

Re: Passieflora “aurantia var samoensis” “edmundoi condeuba”

Berichtdoor dries666 op 14 jun 2012 22:22

Hey, superprachtige passiflora!! Dat van die kleurverandering wist ik zelfs niet dat het bestond bij passiflora... Die laatste is echt een prachtige soort en ik zou er wel graag een stekje van hebben moest het lukken (zelfs zaadjes zouden goed zijn, valt ook te proberen he) :)

vriendelijke groeten,
Dries
dries666
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 09 feb 2012 17:49
Woonplaats: Leuven, Vlaams-Brabant, België
3 bedankjes

Re: Passieflora “aurantia var samoensis” “edmundoi condeuba”

Berichtdoor oscarbos op 15 jun 2012 00:24

Hallo dries

Ik had je Pm all beantwoord maar las net dit ook.

schiet me meteen weer wat te binnen. Ik had van een andere bloem de beginnende passievrucht afgeknipt (12 vruchten leek me iets te veel voor mijn kleine plantje). En tijdens het openmaken zag ik allemaal kleine witte puntjes in het midden.
Dus stilletjes hoop ik erop dat dat zaadbeginselsjes waaren. Maar zeker weten gaat volgens mij nog wel een paar maanden duren. Ik lees vaak dat je moet wachten totdat de passievrucht van de plant af valt voordat je zaadjes eruit kan halen.
Ook kon ik nergens vinden of die zelf vruchtbaar is.

Wel is het bekend dat de zaden het best ontkiemen na een bosbrand..... dus dat word een vuurtje stoken! (las ergens de zaden 1-1.5 cm diep te planten en dan met dennennaalden en takjes recht boven de (wel nat gemaakte) grond met zaden 2-3 min lang een vuurtje te stoken en dan de kool laten liggen.)

vrijwel alles wat ik over deze plant tegenkom is fascinerend !
oscarbos
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 jun 2012 12:53
1 bedankjes

Re: Passieflora “aurantia var samoensis” “edmundoi condeuba”

Berichtdoor dest_planten op 19 jun 2012 10:29

Hoi,

Mooie foto's van die Passiflora's.

Toen ik nog bij mijn ouders woonde, heb ik een 150-tal verschillende soorten gehad. Ik was vooral geïntereseerd in de botanische soorten en mooie hybrides.

Maar nadat ik ben gaan samenwonen met mijn vrouw en ik enkel een tuinhuisje had om de planten te overwinteren, ben ik er veel kwijtgeraakt. Daarna ben ik gestopt met Passiflora's en ben me gaan verdiepen in exotische tuinen :)

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten