Aralia elata

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Aralia elata

Berichtdoor Hitch op 15 nov 2014 10:59

Ik heb hier nu een jaar of 8 een Aralia elata staan. Zal zo'n 4 m hoog zijn schat ik maar de laatste 3-4 jaar groeit die niet meer. Hij krijgt ieder jaar weer een prachtige volle kroon. De eigenlijke stam is zo'n 3 m hoog waarna hij zich splitst in 4 dikke takken die de kroon vormen. Hij staat in een wortelbegrenzer omdat me schrik was aangejaagt dat deze enorm woekert en amper te verwijderen/bestrijden is. In al die jaren heeft hij niet 1 scheut vertoont van worteluitbreiding oid. Hij staat daar nog steeds in zijn eentje met een stam van zo'n 13-14 cm dik. Nu was ik laatst aan het denken om de kroontakken te verwijderen met de gedachte dat hij een vollere kroon zou kunnen ontwikkelen. Knotten dus, maar anderzijds vrees ik dan weer dat dat nu juist de boom zou kunnen aanzetten om juist dan grondscheuten te gaan vormen en dat wil ik nu toch ook weer niet.
Wat denken jullie? Heeft iemand al eens een Aralia geknot en welk effect had dit?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aralia elata

Berichtdoor shusui op 15 nov 2014 11:58

Aralia elta kan heel erg hard bloeden, dus knotten zou ik zeker niet doen.
Ook hebben ze een heel mooie natuurlijke groeiwijze typisch voor Aralia's welke door te knotten verloren gaat.
(om een mooiere kroon te bekomen is knotten volgens mij het laatste wat je zou moeten doen :? )

Mijn Aralia elata groeit als gek, het is een meerstammig exemplaar, nu ook ongeveer 4 m hoog, geplant in 2009 als ik het me nog goed herinner.

Uiteraard zit er hier geen wortelbegrenzing rond want het woekeren valt reuze mee.
Rond de boom staat gras, dus eventuele scheuten rij ik gewoon af met de grasmaaier. En in een border ongeveer op 1,2m van de stam af zijn dit jaar 2 scheutjes uitgekomen en deze heb ik gewoon zo uitgetrokken en ze zijn niet terug gekomen.

Hoe diep zit je begrenzer en welke oppervlakte heeft hij? ?
Het zou me niet verwonderen als het gebrek aan groei zou komen door het gebrek aan ruimte voor de wortels...

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Aralia elata

Berichtdoor Hitch op 15 nov 2014 12:19

Hij heeft +/- 3m² ruimte in de wortelbegrenzer welke 80 cm in de grond zit. Wat de hoogte betreft denk ik dat hij normaal zit. In ons klimaat word deze max 4-5 m dacht ik.
Zal hem maar gerust laten dan en er de zaag niet inzetten. Mij was ooit verteld dat hij enorm veel wortelopslag zou maken als reserve voor het geval de moederplant in de problemen komt. Daarom word hij bij veel mensen pas een pest wanneer zij de plant willen verwijderen waardoor alle wortelopslag plots als gek zou beginnen te groeien.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aralia elata

Berichtdoor erna op 15 nov 2014 21:24

klopt Michael,
Ons exemplaar dit voorjaar uitgegraven, en gans de zomer kwamen er nieuwe planten uit de grond. Niet te doen.

groetjes Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Aralia elata

Berichtdoor Hitch op 16 nov 2014 11:28

Aiai dat is minder leuk. Ja het schijnt een hardnekkige jongen te zijn, beetje te vergelijken als duizendknoop.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten