trachycarpus fortunei nieuwe bladeren bruin

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

trachycarpus fortunei nieuwe bladeren bruin

Berichtdoor dimi op 30 apr 2011 09:08

Hoi ,
De 2 nieuwe bladeren die nu omhoog gekomen zijn van mijn trachycarpus zijn bruin en zien er verdroogd uit.De laatste speer die klaarzit ziet er thans groen uit en alles zit nog goed vast .
Zou ik me zorgen moeten maken ?
Follow me on instagram
exotic_garden_hasselt
dimi

23 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei nieuwe bladeren bruin

Berichtdoor sky96765 op 30 apr 2011 09:44

Hallo Dimi,

dit kan door de winter komen, als het hart van de palmboom goed vastzit(je kan er lichtjes aan trekken) dan hoef je je geen zorgen te maken. Kan je eventueel een fotootje plaatsen dan kan ik de situatie beter inschatten. Uit voorzorg gebruik ik altijd droge cuprex en doe het met een kwast in het hart van de palm.(cuprex kan je kopen bij de boerenbond).

met vriendelijke groeten Phil
sky96765

5 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 30 apr 2011 12:52

Als de speren aan redelijk tempo groeien zou ik me geen zorgen maken.Op dit tijdstip moet je best minstens 1 cm per dag groei zien;plaats een streepje op een speer.Meten is weten.Gr Eddy
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor dimi op 30 apr 2011 15:33

hier is ie
Bijlagen
DSC00225.jpg
DSC00225.jpg (42.78 KiB) 6652 keer bekeken
DSC00223.jpg
DSC00223.jpg (56.19 KiB) 6652 keer bekeken
Follow me on instagram
exotic_garden_hasselt
dimi

23 bedankjes

Berichtdoor sky96765 op 30 apr 2011 17:39

hij ziet er perfect uit, er komt zelf een nieuwe speer op de zijkant uit.
Alles ziet er nog mooi groen uit. Je kan zelfs een beetje koemestkorrels rondom de stam strooien. En bij te droog weer voldoende water (liefts regenwater) geven.

groetjes Phil
sky96765

5 bedankjes

Berichtdoor detuinman60 op 30 apr 2011 18:50

ik zie op de onderste foto enkele bladeren zitten die er niet meer zo mooi uit zien, ik knip deze altijd op tijd weg, zodat de palm zijn energie weer naar de goede bladeren kan geven. en koeien korrels is altijd goed, wel flink water geven. groet martien :D
detuinman60

0 bedankjes

Berichtdoor plasta op 01 mei 2011 02:08

Niet te vlug bladeren weg halen, daar deze zorgen voor stamdikte.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor sky96765 op 01 mei 2011 16:48

ik ben van hetzelfde idee dan Raymond, indien je een dikke stam wil behouden knip ik hooguit 1 of 2 bladeren indien ze gans bruin zijn maar dat is ook alles, de stam groeit dan goed mee en behoudt zijn dikte.

groetjes Phil ;)
sky96765

5 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 01 mei 2011 21:36

sky96765 schreef:ik ben van hetzelfde idee dan Raymond, indien je een dikke stam wil behouden knip ik hooguit 1 of 2 bladeren indien ze gans bruin zijn maar dat is ook alles, de stam groeit dan goed mee en behoudt zijn dikte.

groetjes Phil ;)

Goed dat je dit zegt, had dit nog van niemand gehoort. Ga er dan ook zoveel mogelijk van blijven,
nuja die bladeren gaan lang mee hé. Had wel al horen zeggen dat die bladen wegknippen nieuwe groei forceert, mss dat daar dan je dikte van je stam verloren gaat? Telt dit voor alle palmsoorten?
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 01 mei 2011 23:22

:?: Zodra een palm een duidelijke stam begint te vormen is zijn dikte al bepaald.Een palm kent geen secundaire diktegroei namelijk.Het weghalen van lelijke,oudere bladeren heeft daar geen negatief effect op.Bijvoorbeeld in de zuidelijke V.S. en de Caraiben kunnen palmen volledig aan barrels waaien door orkanen en toch naderhand weer vrolijk verder groeien zonder aantoonbare verstoring in de stamdikte.Zelfde geldt voor b.v. Australische Livistona's die regelmatig slachtoffer worden van bush fires.
Zo lang je niet overdrijft kan het echt geen kwaad om een (flink) aantal bladeren weg te halen ieder jaar.Zeker een Trachycarpus die vrij snel groeit voor een "winterharde exoot" zal hier echt geen last van hebben zolang hij in het voorjaar zijn groei maar weer hervat.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?