Strelitzia reginae probleem

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Strelitzia reginae probleem

Berichtdoor Itrme op 08 okt 2011 22:08

Luizen zijn hardnekkige beesten. Vooral de dopluis en de wolluis zijn vaak lastig te bestrijden maar ook de groene en zwarte luizen die je vaak in de tuin tegenkomt kunnen hardnekkig zijn.

Probeer de bladeren waar ze duidelijk op zitten schoon te maken (De luizen eraf te vegen en te doden) en de gehele plant bespuiten met een antiluizenmiddel, dit kan zowel chemisch zijn als gewoon een oplossing met groene zeep.

Belangrijk bij plagen is het bijtijds controleren of de behandeling heeft geholpen. Zo niet gelijk herhalen. Ook is het raadzaam AL je andere planten mee te controleren. Anders lopen ze gewoon over naar de volgende plant of komen ze zo weer terug.

Als je twijfelt dat luizen de schade hebben toegebracht kan je altijd nog controleren of de plant inderdaad niet te veel water heeft. Mocht dat zo zijn kan je of beter op het watergeven letten of gebruik maken van een binnen en buitenpot evt met een verhoginkje erin waardoor de plant niet in het water kan staan.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor ddouven op 09 okt 2011 13:58

OK heb vandag de plant schoon gemaakt en besproeid met een oplossing van groene zeep.

Maar wat word bedoeld met nate voeten want heb een behoorlijke laag hydro korrels op de bodem liggen dus dan zou het geen natte voeten moeten kunnen krijgen.
ddouven

0 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 09 okt 2011 14:04

Natte voeten als in er ligt een laagje water bij de wortels. OP een gegeven moment lijkt het me dat ook hydrokorrels verzadigt kunnen raken. (aangezien deze bedoelt zijn om overtollig vocht op te nemen maar niet in grote hoeveelheden)

Daarom voor de zekerheid gebruik maken van een binnen en buitenpot ;)
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor ddouven op 09 okt 2011 14:42

Zo veel geef ik gene water maar zal van de week eens gaan kijken of ik hem niet kan overpotten in een binnen pot.
ddouven

0 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 09 okt 2011 14:50

Zonder dat je het weet hoopt het water zich toch op onderin de pot en kan moeilijk verdampen daarom is het heel verstandig om een binnenpot met voldoende gaten onderin te gebruiken zodat overtollig water direct weg kan.

grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor hexina op 10 okt 2011 10:07

ik zelf heb als middel tegen luiezen altijd lieveheersbeestjes. Je kunt kinderen in de buurt vragen deze vriendelijke beestjes te vangen voor je. 1 lieveheersbeestjes eet per dag 100 luizen. Ze zijn dus zeer nuttig en heel erg milieuvriendelijk. Mijn zoontje van bijna 3 komt mij altijd gevonden lieverheersbeestjes brengen die ik op mijn exoten zet om luis tegen te gaan.
Zo zitten er in mijn trachy altijd wel een paar lieveheersbeestjes net als op de varens, de musa en de andere planten.
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor poohke1 op 13 okt 2011 18:57

Hoi,
Het opkrullen van de bladeren is een gevolg van te weinig water. Het beste is om de plant dagelijks een beperkte hoeveel water te geven zodat zijn wortels niet in het water blijven staan. Het kleverige spul op de bladeren is waarschijnlijk nectar van de bloemen geweest. Heb dit zelf ondervonden bij mijn bloemen dat er op een bepaald moment een doorzichtige kleverige vloeistof (nectar) uit de bloemen druppelde.
Grtjes, Davey.
poohke1

2 bedankjes

Berichtdoor ddouven op 15 okt 2011 12:20

Idd dat zou zeker kunnen dat het nectar van de bloem is geweest.

Ik ga morgen eens kijken hoe het met de wortels gesteld is en misschien doe ik hem in een binnen pot zodat het water er ten alletijde uit kan lopen.
ddouven

0 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 16 okt 2011 11:26

Hoi ik lees dat je geen gat in de pot hebt zitten ! dat is een vereiste de wortels mogen niet in contact komen met water, de hygro korrel kan ook verzadigd worden en dan heb je het zelfde effect als dat er water in de pot staat! Dit zou de oorzaak kunnen zijn!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor ddouven op 16 okt 2011 11:33

Maar zo veel water geef ik helemaal niet dus ga er echt niet vanuit dat er water in staat. Maar ik ga vandaag eens kijken wat ik er tegen kan gaan doen.
ddouven

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?