Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Dennis_S op 08 maart 2015 23:32

Dat is inderdaad een veelgemaakte denkfout dat hydrokorrles de kluit droog houden. Tenzij je exact weet dat je niet zoveel water geeft dat het boven de korrels uit komt. Maar zelfs dan, wortels groeien ook gewoon in de hydrokorrels en als er dan water tussen je korrels komt, dan rotten die wortels alsnog.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Devian op 08 maart 2015 23:38

Ik zal de wortels van de cycya binnenkort ff nakijken, gesloten potten gebruik ik natuurlijk alleen binnen, buiten is dat natuurlijk geen optie. Als ik iets geks zie aan de wortels meld ik me meteen, maar denk / hoop dat er niets aan de hand is.
Devian
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 maart 2015 13:57
1 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor draco op 09 maart 2015 02:23

Ik heb ook eens zo'n jumbo gehad, om je een breuk aan te tillen zo zwaar. Overwinterde ruim vorstvrij in de koude kas, maar kreeg na de herfstregens desondanks koprot. Vervolgens heb ik de kuip de hele zomer in de bij tijd en wijle bloedhete zuidkas laten staan, wat tot herstel van de kruin leidde. Om toekomstige rugproblemen te vermijden is de draco tenslotte verhuisd. Ongetekende trouwens ook :D
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6753
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
687 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Jozef op 09 maart 2015 06:50

draco schreef:Ik heb ook eens zo'n jumbo gehad, om je een breuk aan te tillen zo zwaar. Overwinterde ruim vorstvrij in de koude kas, maar kreeg na de herfstregens desondanks koprot. Vervolgens heb ik de kuip de hele zomer in de bij tijd en wijle bloedhete zuidkas laten staan, wat tot herstel van de kruin leidde. Om toekomstige rugproblemen te vermijden is de draco tenslotte verhuisd. Ongetekende trouwens ook :D

:lol: :lol:
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Devian op 09 maart 2015 11:24

draco schreef:Ik heb ook eens zo'n jumbo gehad, om je een breuk aan te tillen zo zwaar. Overwinterde ruim vorstvrij in de koude kas, maar kreeg na de herfstregens desondanks koprot. Vervolgens heb ik de kuip de hele zomer in de bij tijd en wijle bloedhete zuidkas laten staan, wat tot herstel van de kruin leidde. Om toekomstige rugproblemen te vermijden is de draco tenslotte verhuisd. Ongetekende trouwens ook :D


Aahh,, jammer dat die dan toch koprot heeft gehad. Maar het is overduidelijk, Draco kan niet tegen vorst, jammer, denk dat ik een vaste plaats in huis zal geven. Dat ding elke keer verhuizen is zo zwaar, denk niet dat dat erin zit. Vandaag komt ie naar binnen.

ff terugkomend voor de Cycas, is deze wel in staat buiten te overwinteren, zoja in welke condities?
Anders wordt het wel erg druk binnen, de cycas is ook redelijk groot.
Devian
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 maart 2015 13:57
1 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Jozef op 09 maart 2015 17:44

Hoi Devian, er zijn verschillende leden die Cycas in de volle grond hebben waaronder ikzelf.
Dit jaar meegeprofiteerd van een mega hok, volgend jaar een eigen bescheiden hokje, gemaakt van hout en afgewerkt met bubbeltjesplastic.
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Devian op 09 maart 2015 17:59

Jozef schreef:Hoi Devian, er zijn verschillende leden die Cycas in de volle grond hebben waaronder ikzelf.
Dit jaar meegeprofiteerd van een mega hok, volgend jaar een eigen bescheiden hokje, gemaakt van hout en afgewerkt met bubbeltjesplastic.
Gr. Jozef


Ik heb de forum al een beetje bekeken en idem veel goede verhalen gehoord, zelf dat ze soms onbeschermd de winter hebben overleefd. In ons geval zullen we 'm zeker beschermen, zou toch zonde zijn. Maar nu ik dit allemaal weet durf ik het wel aan 'm in de volle grond te stoppen.

Dan is er weer wat meer ruimte voor de Draco die juist naar binnen komt.
Devian
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 maart 2015 13:57
1 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Jozef op 09 maart 2015 21:39

Ik heb wel een warmtekabel voor de Cycas gebruikt, indien er leden zijn die dit niet doen krijg je vast wel een reactie.
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor erna op 09 maart 2015 22:05

Wij gebruiken geen warmtekabels. Een cycas zit in een hok met de phoenix theophrastii, en die krijgen enkel een gloeilamp van 100 W, die aangaat bij een buitentemperatuur van -2°.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Rob op 09 maart 2015 22:21

Devian

Cycas kan zoals gezegd wel degelijk, maar zonder enige vorm van actieve verwarming is het snel gebeurd.
Laagste wat een Cycas revoluta kan hebben is iets van -5 als ik het goed heb, dus je kunt in een beetje Nederlandse winter niet zonder.

--> Er is een groot verschil met palmen. Een Cycas kun je wel vol inpakken en 4 maanden laten staan: Cycassen hebben nl geen last van speerrot, omdat ze anders groeien dan bijv palmen of bananen.
Ik bind de kronen op met spanbanden en verpak de hele cycas (heb er al 3 jaar 2 in volle grond staan waarvan 1 met >50 cm stam) vervolgens in achtereenvolgens vliesdoek, lichtslang verwarming (90W), split bamboemat, puinzak en een emmer op de kop. Verwarmen bij < 0°.
Van extra luchten oid is geen sprake: niet nodig. De hele bende staat hier normaal van de eerste vorst periode tot 1 april.

Nog tav die draco: koop een klein steekwagentje voor het zware werk. Bijna geen exotenliefhebber kan zonder!

Han, dat je met jouw forumnaam al eens een draco hebt gehad verbaasd me heel weinig :lol:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11291
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1117 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten